شناسهٔ خبر: 157144 - سرویس مجلس
منبع: تسنیم

چطور می‌گویید رتبه‌بندی معلمان مهر اجرا می‌شود؟/اینجا بازار سیاست‌بازی نیست

حاجی بابایی2 رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس گفت:‌چطور اعلام می‌کنید رتبه‌بندی معلمان را تا مهر اجرا می‌کنید، اصلاً می‌دانید نظام رتبه‌بندی یعنی چه و یک بار آن را خوانده‌اید؟ اینجا دیگر بازار سیاست‌بازی نیست.

به گزارش «نماینده» ، حمیدرضا حاجی بابایی در همایش کشوری جمعیت اسلامی فرهنگیان، اظهار کرد: هفته گذشته جلسه سنگینی را در کمیسیون برنامه و بودجه با حضور رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه درباره وضعیت کشور و اینکه باید اقدامات مهمی انجام شود تا بتوانیم از وضعیت موجودی که هستیم با گام‌های بلند خارج شویم، برگزار و تأکید شد سیاست‌های مدنظر رهبر معظم انقلاب از جمله اقتصاد مقاومتی را اجرا کنیم و روی پای خودمان بایستیم.

وی افزود: یک جنبه مقاومت آن است که سپاه پاسداران انجام می‌دهد از جمله اقدامات در زدن پهپاد آمریکایی و گرفتن کشتی انگلیسی‌ها، نگاه دیگر اقتصاد مقاومتی است، در این نوع اقتصاد آنچه برنامه‌ریزی می‌شود این است که ما می‌توانیم با اقتصاد بدون نفت اقدام کنیم یعنی در بودجه جاری کشور از نفت استفاده نکنیم تا هر وقت دنیا اراده کرد ما را از طریق نفت تحریم کند اثر قابل توجهی بر اقتصاد نداشته باشد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دولت راهکارهایی را به این کمیسیون ارائه کرد و بنده گفتم تمام راهکارهایی را که می‌گویید بدون استثنا قبول دارم اما در گزارش‌هایتان دائم قرار است عمل‌های جراحی بزرگی در اقتصاد انجام شود و این عمل‌ها بر روی مردم است اما نگفتید که چند "کمپوت" خریده‌ایم تا به مردم بدهید که بتوانند جراحی‌ها را تحمل کنند.

جراحی‌های بزرگی در آموزش‌وپرورش که هر کدام می‌توانست وزیر برکنار کند!

حاجی بابایی مطرح کرد: دوره چهار ساله‌ای که در وزارت آموزش و پرورش بودم جراحی‌های بزرگی انجام دادیم که هر کدام می‌توانست یک وزیر را برکنار کند اما در کنار جراحی‌های بزرگ، تقویتی‌های بزرگی نیز در اختیار فرهنگیان قرار می‌گرفت و با نگاه مثبت و از منظر خیرخواهی با ما همراهی کردند و اگر همراهی‌ها نبود امکان این جراحی‌ها وجودنداشت.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس با اشاره به اینکه سند تحول در آموزش و پرورش پرقدرت شروع شد، افزود: افرادی که در تدوین آن سهیم بودند اعتقاد قلبی داشتند که این سند نسخه شفا بخش است همچنین سند برنامه ششم توسعه تدوین شده است اما متأسفانه دولت نه سند تحول بنیادین و نه برنامه ششم توسعه را مورد توجه قرار می‌دهد البته برای برنامه ششم توسعه با فشار مجلس کارهایی انجام می‌شود اما اگر اراده بیشتری برای توجه به آن وجود داشت خیلی از مشکلات حل می‌شد.

بودجه عمومی دولت شفافیت ندارد

حاجی‌بابایی بیان کرد: امروز فردی نمی‌تواند در مقابل غیرقابل اجرا بودن سند حرف بزند مگر افرادی که نوع نگاهشان با جمهوری اسلامی متفاوت است؛ هم اکنون ۱۳۸ هزار میلیارد تومان باید از ناحیه نفت به بودجه کشور اضافه کنیم، بودجه‌ای که به ظاهر می‌گویند ۴۵۰ هزار میلیارد تومان است اما به دلیل عدم شفافیت می‌گویم بودجه عمومی کشور بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان است از این میزان ۱۳۸ هزار میلیارد تومان از نفت است آیا می‌شود آن را از نفت نگرفت و کشور را اداره کرد؟ بله می‌شود فقط در یک قلم ۵۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم.

مشکل کشور، مشکل مدیریت است!

وی با اشاره به اینکه مالیات معلمان و کارمندان را ۲۵ هر ماه از حقوقشان کسر می‌کنند اما افرادی در کشور هستند که نمی‌توان پولشان را به شمارش درآورد و مالیات نمی‌پردازند، افزود: این کشور مشکل ندارد بلکه مشکل مدیریت دارد و برای برخی افراد مشکل اعتقاد وجود دارد، اقتصاد ما اقتصاد بزرگی است و به دلیل برخی ندانم‌کاری‌ها و عدم اعتقاد به اصل مقاومت به این مشکلات می‌رسیم.

۵۰ هزار میلیارد تومان معافیت مالی؛ لیست معافیت‌ها را منتشر کنید

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس متذکر شد: ۵۰ هزار میلیارد تومان نیز معافیت مالیاتی داریم، به آقای نوبخت گفتم لیست معافیت‌های مالیاتی را منتشر کند و فروردین ۹۸ پیشنهاد دادم تا طی مدت سه ماه لیست تمام معافیت‌های مالیاتی را منتشر کنند اما مجلس به آن رأی نداد،  کافی است شرکت ملی نفت و پتروشیمی‌ها را شفاف کنیم بیش از پول نفتی که مصرف می‌کنیم از این محل می‌توان به کشور کمک کرد؛ می‌گفتند ۳۱ هزار میلیارد تومان از محل یارانه‌ها درآمد داریم و امروز تبصره ۱۴، ۱۴۲ هزار میلیارد تومان است و این یعنی شفافیت مالی و جالب اینکه ۳۱ هزار میلیارد تومان وارد خزانه دولت نمی‌شد اما این ۱۴۲ هزار میلیارد وارد خزانه می‌شود و از این محل در حال اجرای بیمه روستایی هستند.

حاجی بابایی در ادامه خاطرنشان کرد: در جلسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفتم نظام تحول سلامت به جایی رسیده که نیاز به جراحی بزرگ دارد در غیر این صورت نظام بهداشت و درمان را با مشکل مواجه و زمین‌گیر خواهد کرد.

۵ هزار میلیارد تومان پول همسان‌سازی حقوق بازنشستگان چگونه توزیع شد؟

وی با اشاره به اینکه اراده‌هایی وجود دارد که نمی‌خواهد اقتصاد کشور روی پای خودش بایستد، عنوان کرد: به مدت ۶ ماه درگیر عدالت در حقوق‌ها بودیم و ۷۰ درصد برای تحقق آن موفق شدیم و بسیار مقاومت می‌کردند که حقوق‌ها عادلانه نشود و هنوز هم به صورت شفاف از دولت می‌خواهم اعلام کند ۵ هزار میلیارد تومان پول همسان‌سازی حقوق بازنشستگان چگونه توزیع شده است؟ به هر کدام باید میانگین ۲۰۰ هزار تومان برسد و ادعا می‌کنم این مبلغ با حساب و کتاب پرداخت نشده است.

این کشور با مسئولانی سرپا می‌ایستد که در ۴۰ سال گذشته از رانت استفاده نکرده‌اند

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: همه افراد همه چیز را می‌دانند یعنی می‌دانند کجا باید حمله و کجا باید سکوت کنند و نوع نگاه‌ها متفاوت است. باید بگویم این کشور جز با عدالت سرپا نمی‌ایستد و این کشور با مسئولانی سرپا می‌ایستد که درطول چهل سال گذشته انقلاب از یک رانت استفاده نکرده باشند، نظام جمهوری اسلامی ایران نیاز به سلامت دارد.

حاجی بابایی بیان کرد: الان در اوج قدرت هستیم و به یک باره حرف مذاکره پیش می‌آید، مگر شما چند بار با این مذاکرات به نتیجه رسیده‌اید؟

وی در ادامه با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش ریشه اعتقادی دارد اما برخی حمله می‌کنند و می‌گویند با ایدئولوژی نمی‌توان آموزش و پرورش را اداره کرد، تصریح کرد: سؤال ما این است آیا با خدا نمی‌توان تعلیم و تربیت را اداره کرد؟ ایدئولوژی ما قرآن است پس با چه چیزی باید آموزش و پرورش را اداره کنیم؟ از همین قرآن است که عدالت و انسانیت برمی‌خیزد و حق شکل می‌گیرد، سند تحول بنیادین می‌خواهد انسانی تربیت کند که به خدا، عدالت و قرآن اعتقاد دارد.

اصلاً می‌دانید نظام رتبه‌بندی یعنی چه!؟

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس افزود: تحول بنیادین یعنی فضایی در آموزش و پرورش ایجاد کنید که بتواند معلم را راضی کنید، مدارس نقش خود را ایفا و جامعه آموزش و پرورش را قبول کند،  این چه وضعیتی است درباره اداره آموزش و پرورش مشاهده می‌کنیم، حرف‌هایی بزنید که از حداقل مستندات قانونی برخوردار باشد، آموزش و پرورش را چون با دانش‌آموزان سروکار دارد مانند مهدکودک می‌بینند. سخنگوی دولت چطور اعلام می‌کند دو ماه دیگر نظام رتبه بندی را اجرا می‌کنید، اصلاً می‌دانید نظام رتبه‌بندی یعنی چه و یک بار آن را خوانده‌اید؟ اینجا دیگر بازار سیاست‌بازی نیست آموزش و پرورش با ۴۰ میلیون مخاطب جامعه در ارتباط است و هر حرفی می‌تواند بر روی آنها اثر بگذارد.

حاجی بابایی مطرح کرد: ماده ۶۳ برنامه ششم توسعه می‌گوید رتبه بندی باید در مجلس مصوب شود، افرادی می‌گویند شهریور ماه آن را اجرا می‌کنیم هم اکنون شهریورماه است پس رتبه بندی کجاست؟ هرجا حرف اشتباه گفتند باید هشدار بدهیم بگذارید تصور کنند ما سیاسی هستیم و سیاسی حرف می‌زنیم.

۱۰ وزیر آموزش‌وپرورش هم جابه جا شود، هیچ واکنشی به همراه ندارد!

وی متذکر شد: وقتی وزیر امور خارجه می‌گوید می‌خواهم استعفا بدهم، کل کشور آن را تحلیل می‌کنند اما ۱۰ وزیر آموزش و پرورش جابجا می‌شود و هیچ واکنشی به همراه ندارد، در دو ماه گذشته ۲۰ نفر خودشان را وزیر می‌دیدند این چه وضعیتی است؟ این کشور جز از طریق آموزش و پرورش مسیر دیگری برای رشد ندارد و باید از همینجا حرکت کنیم.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس با اشاره به اینکه درباره دانشگاه فرهنگیان تصور می‌کنند ۴ سال باید به یک دانشجو پول بدهند تا او بخورد و بعد معلم شود، ادامه داد: در کل این ۴ سال ۱۸ میلیون به یک دانشجومعلم می‌دهند که آن را زیاد می‌دانند اما پول‌های زیادی در این مملکت حیف و میل می‌شود. اگر معلم خوب تربیت کنیم سند تحول بنیادین نیز عملیاتی خواهد شد.

خصوصی‌سازی آموزش‌وپرورش بدترین معیار ۴۰ سال گذشته!

حاجی بابایی  در ادامه با اشاره به اینکه حرف‌هایی که در طول این سال‌ها درباره خصوصی‌سازی آموزش و پرورش زدیم و امروز معیار خصوصی سازی درآموزش و پرورش بدترین معیار چهل سال گذشته است با هجمه‌های زیادی همراه شد، عنوان کرد: امروز همان افرادی که نسبت به اعتراض ما هجمه می‌کردند خودشان امروز می‌گویند خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش ایران بدتر از آمریکا شده است وحدود ۳۳ درصد هزینه‌های آموزش‌و پرورش را از مردم دریافت می‌کنند.

وی افزود: مجتمع‌های روستایی را منحل کرده‌اند، امروز برای اول مهر دانش‌آموزان در مدارس نگرانیم و یک سنگ را در چاه انداخته‌اند که هزاران عاقل نمی‌تواند آن را خارج کند، وزیری عنوان کرد که در آموزش‌وپرورش ۳۵۰ هزار معلم مازاد داریم و تمام این سالها درحال خوردن چوب آن هستند و بروید و بررسی کنید چند روستا داریم که مدارس متوسطه اول آنها تعطیل و نتیجه این شده است که معاون اجرایی و فناوری مدارس را برداشته‌اند، آیا نمی‌دانند معاون آموزشی نقش تربیتی دارد و هر کدام از نیروهای مشاور، مربی بهداشت و پرورشی در مدارس اثر کیفی دارند، این شیوه اداره کردن آموزش و پرورش نیست.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس بیان کرد: هر وقت در این فراکسیون می‌خواهیم جلسه‌ای را با آموزش‌وپرورش برگزار کنیم حاضر به شرکت نیستند اما وزرای دیگر بارها تماس می‌گیرند و می‌گویند با ما جلسه بگذارید و به ما فرصت بیان مشکلات را بدهید. درحالی که باید به مسئولان آموزش و پرورش التماس کنیم و بگوییم بیایید مشکلاتتان را بیان کنید و تازه آن را هم نمی‌پذیرند و می‌گویند نمی‌توانیم بیاییم و کار دیگری داریم.