شناسهٔ خبر: 151140 - سرویس سیاست
منبع: تسنیم

حدادعادل: کارنامه شورای تحول آماده ارائه به جامعه نخبگانی است

حداد عادل/2 رئیس‌ شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: کارنامه فعالیت شورای تحول علوم انسانی آماده ارائه به جامعه نخبگانی است .

به گزارش «نماینده»، صد و پنجاه و هفتمین، جلسه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی شورایعالی انقلاب فرهنگی به ریاست  غلامعلی حداد عادل، برگزار شد.

 در این جلسه حداد عادل طی سخنانی گفت: کارنامه فعالیت شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی آماده ارائه به جامعه نخبگانی است.

وی افزود: در شورای تحول کار شتاب‌زده و بدون دقت را خیانت به انقلاب اسلامی می‌دانیم و همه برنامه‌های درسی و سرفصل‌های آموزشی با دقت و با در نظر گرفتن همه ظرافت‌ها و ملاحظات تصویب می‌شوند.

پس از سخنان حداد عادل، بررسی برنامه درسی و سرفصل رشته "تاریخ علم در دوره اسلامی" در مقطع دکتری در دستورکار قرار گرفت و حجت‌الاسلام  الویری رئیس کارگروه تخصصی علوم تاریخی گزارش این موضوع را ارائه کرد.

بعد از ارائه این گزارش، حدادعادل طی سخنانی گفت: موضوع تاریخ علم در دوره اسلامی موضوع مهمی است و پس از پیروزی انقلاب اسلامی خوشبختانه این موضوع مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: غرب‌گرایان از همان ابتدا به این موضوع نگاه منفی داشتند ولی با همه سختی‌ها کار تا کنون پیش رفته است.

رئیس شورای تحول ادامه داد: در بین کشورهای اسلامی هیچ کشوری جز ایران اسلامی این موضوع مهم را به‌صورت یک درس دانشگاهی اجرا نکرده است.

اعضاء شورای تحول در بررسی سرفصل و برنامه درسی رشته مذکور مطالبی را مطرح کردند، دقت در جانمایی این رشته درسی با توجه به ظرافت‌های آن، تعیین دقیق دوره اسلامی و اجتناب از شائبه پایان دوره اسلامی، عنایت به ابعاد جامع تمدن اسلامی از نظر پیشرفت شاخه‌های مختلف علم مانند علوم انسانی و علوم فنی و مهندسی، پیوستگی این سرفصل‌های درسی با فلسفه علم از جمله این نظرات بود.

پس از بحث و بررسی اعضاء مقرر شد این برنامه درسی به کارگروه تاریخ عودت داده شد تا پس از اصلاح مجدداً در دستور جلسه شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی قرار گیرد.

مخبر دزفولی: اعضای شورای تحول در معرفی دستاوردهای این شورا فعال‌تر باشند

 مخبر دزفولی در این جلسه طی سخنانی گفت: موضوع تحول و ارتقاء در علوم انسانی هنوز برای جامعه دانشگاهی به‌طور شایسته تبیین نشده است.

وی افزود: اعضای شورای تحول باید در معرفی دستاوردهای این شورا فعال‌تر باشند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این کار فی‌نفسه کار سخت و دشواری است و عده‌ای هم در حال سنگ‌اندازی در این راه هستند و این کار را سخت‌تر می‌کند.

 مخبر دزفولی گفت: باید گزارش کیفی و عملکرد این شورا و کارگروه‌های مربوطه به‌درستی توضیح داده شود.

وی افزود: قصه ما جنجال رسانه‌ای و ورود به مباحث هیجانی نیست اما نباید اجازه بدهیم خدمات ناکام جلوه داده شود.