شناسهٔ خبر: 150729 - سرویس فرهنگ
منبع: فرهنگستان زبان و ادب فارسی

پیام تسلیت رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به‌مناسبت درگذشت دکتر سید محمد دبیرسیاقی

سیاقی یکشنبه، پانزدهم مهرماه ۱۳۹۷، دکتر سید محمد دبیرسیاقی، پژوهشگر و استاد زبان و ادبیات فارسی، در سن ۹۹سالگی درگذشت. به همین مناسبت دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در پیامی درگذشت وی را تسلیت گفت.

«نماینده» / متن پیام مذکور بدین شرح است:
بسمه‌تعالی
استاد ارجمند، دکتر سید محمد دبیرسیاقی در آستانۀ صدسالگی چشم از جهان فروبست. او که پیر و پیش‌کسوت استادان زبان و ادب فارسی بود با تقدیم بیش از هشتاد کتاب ادبی به جامعۀ علمی و دانشگاهی کشور، سرمایه‌ای ارزشمند در حوزۀ فرهنگ‌نویسی و تصحیح متون نظم و نثر کهن فارسی از خود به جا گذاشت که نام و یاد او را ماندگار خواهد ساخت.
فرهنگستان زبان و ادب فارسی در گذشت استاد سید محمد دبیرسیاقی را به همۀ دوستداران زبان و ادبیات فارسی در سراسر کشور و به خانوادۀ محترم و به مردم قزوین که همشهری عزیز آن استادند، تسلیت می‌گوید و برای آن دانشمند خدمتگزار از خداوند طلب علو درجات می‌کند.
غلامعلی حداد عادل
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی
و بنیاد سعدی

سید محمد دبیرسیاقی (زادۀ ۴ اسفند ۱۲۹۸ خورشیدی در قزوین) پژوهشگر، نویسنده، شاعر، مدرس ادبیات فارسی و مصحح متون کهن فارسی و از شاگردان دهخدا بود. او در سال‌های ۱۳۲۶ تا ۱۳۳۴ در گردآوری لغت‌نامه با علی‌اکبر دهخدا همکاری داشت و از نخستین دستیاران او بود. وی مدت ۹ سال با علامه علی‌اکبر دهخدا در تنظیم مطالب حروف «ظ»، «ض»، «ل» و «پ» و ۱۱ سال با دکتر محمد معین در لغت‌نامه و در انجمن ایران‌شناسی همکاری داشت. پس از پایان تألیف لغت‌نامۀ دهخدا، بنا به وصیت علامه دهخدا، در کنار دکتر معین و دکتر سید جعفر شهیدی به بررسی و تألیف لغت‌نامه پرداخت. شادروان دهخدا از او به‌عنوان یک جوان کوشا در زمینۀ تنظیم لغت‌نامه یاد کرده است.

دبیرسیاقی نزدیک به ۸۰ متن ادبی و تاریخی را تصحیح و منتشر کرده‌ است که از میان آن‌ها می‌توان به شاهنامۀ فردوسی، دیوان منوچهری، نزههالقلوب، فرهنگ سُروری و لغت فرس اسدی طوسی اشاره کرد.

فرهنگستان زبان و ادب فارسی