شناسهٔ خبر: 137371 - سرویس مجلس

عضو هیئت رئیسه کمیسون قضایی مجلس به نماینده خبر داد

طرحی در دست اهالی بهارستان برای اثرگذاری مجازات اعدام در مبارزه با مواد مخدر

کمالی پور با این قانون به دنبال برخورد با ریشه ها هستیم و سعی داریم مجازات اعدام را از افرادی که از بد حادثه یا فقر اقتصادی دست به این کار زده اند برداریم. نتیجه این کار این است که برای تکرار جرم، برای جرم های سازمان یافته، حمل مسلحانه مواد مخدر حکم اعدام به قوت خود باقی است.

­­­­­­­­­یحیی کمالی پور نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در گفتگو با خبرنگار «نماینده» با اشاره به سالها مبارزه  در بحث مواد مخدر اظهار کرد: باید نتیجه عملکرد این سال ها را ارزیابی کنیم. نتیجه تحقیقات علمی و پژوهشی از اساتید دانشگاه و علمای حقوق ثابت کرد که اقدامات انجام شده دراین راه تا کنون اثرگذار و کارآمد نبوده است.

عضو هیئت رئیسه کمیسون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون اعتیاد به مواد مخدر بیش از ۱۰ برابر افزایش داشته، تصریح کرد: در بحث زیر کاشت مواد مخدر هم در دنیا آمار رو به افزایشی داشته ایم و طی سال ها مبارزه با مواد مخدر، ۴هزار نفر شهید و ۱۲هزار نفر جانباز شده و  چندین هزار نفر هم در این راه اعدام یا کشته شده اند.

وی افزود: از طرفی در حال حاضر زندان ها به عنوان محیط های بسته به لحاظ جمعیتی، بیشترین مصرف مواد مخدر را دارند و طبق آماری که اخیرا پزشکی قانونی منتشر کرده است بیشترین تعداد مرگ و میر ناشی از سوء مصرف مواد مخدر را داشته ایم.

کمالی پور با بیان اینکه در هر بخش که درگیر با مواد مخدر است شاهد بحران هستیم خاطر نشان کرد:  این نکته بیانگر این است که مجازات ها در حوزه مواد مخدر موثر واقع نشده است.

این نماینده مجلس در ادامه تصریح کرد: در همین راستا طرحی در مجلس ارائه شد  که با اکثریت قاطع نمایندگان به تصویب رسید. این طرح مدتها در کمیسیون قضایی کارشناسی شد و به یک جمعبندی رسیدیم که ظرف همین یکی دو روز در مجلس علنی می شود.

وی در ادامه افزود: به موجب این قانون به دنبال حذف مجازات اعدام از قاچاقچیان نیستیم بلکه به دنبال اثرگذاری مجازات ها هستیم و سعی داریم با این قانون، اثر گذاری مجازات ها را بیشتر کنیم.

کمالی پور در پایان اذعان کرد: تاکنون ۹۹ درصد کوله کش ها را اعدام کرده ایم در واقع علت ها را قوی تر و معلول ها ر ا اعدام کرده ایم. با این قانون به دنبال برخورد با ریشه ها هستیم و سعی داریم مجازات اعدام را از افرادی که از بد حادثه یا فقر اقتصادی دست به این کار زده اند برداریم. نتیجه این کار این است که برای تکرار جرم، برای جرم های سازمان یافته، حمل مسلحانه مواد مخدر حکم اعدام به قوت خود باقی است.