شناسهٔ خبر: 130826 - سرویس سیاست
منبع: تسنیم

چرا فتنه‌گران نباید در دانشگاه‌ها حضور پیدا کنند؟

گورزی گودرزی از تشکیل مرکز گفتمان انقلاب اسلامی در سازمان بسیج دانشجویی خبر داد و گفت در قالب این مرکز ۱۴ هزار دانشجوی بسیجی آموزش دیده‌اند.

به گزارش «نماینده»،  داوود گودرزی پیشتر مسئول ناحیه بسیج دانشجویی تهران بزرگ، معاونت سیاسی و جانشین محمد ودود حیدری رئیس سابق سازمان بسیج دانشجویی بوده است.

حیدری ریاست سابق سازمان بسیج دانشجویی از نیمه دوم سال ۹۲ تاکنون مسئولیت این تشکل دانشجویی را به عهده داشت.

مشروح گفت‌وگو با مسئول بسیج سازمان بسیج دانشجویی کشور را در زیر می‌خوانید:

سوال مشخص ما این است که با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب در جلسات متعدد با دانشجویان، بر موضوع انقلابی‌گری و انقلابی عمل‌کردن تأکید کرده‌اند، سازمان بسیج دانشجویی در زمینه‌ چه فعالیت‌هایی انجام داده است؟  

گودرزی: راجع‌به بحث گفتمان انقلاب اسلامی و اینکه چرا مقام معظم رهبری در یک سال اخیر بر موضوع گفتمان انقلابی عمل کردن و انقلابی فکر کردن تاکید دارند و رفتار انقلابی را از مجموعه‌های دانشجویی انتظار دارند، جلسات متعددی را در سازمان بسیج دانشجویی تشکیل داده ایم و اتفاقاً‌ گفتمان سال سازمان بسیج دانشجویی نیز همین گفتمان «انقلابی بودن» است.

 ما خودمان را موظف دیدیم که به عنوان یک مجموعه دانشجویی، دو جریان اصلی کشور یعنی جریان انقلابی و غیرانقلابی را برای مخاطب تمییز و مبانی فکری هر دو جریان، مدل‌های آنها برای اداره کشور، دیدگاه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و کارنامه این جریان‌ها در ۳۷ سال گذشته را تشریح کنیم، زیرا ما در سی‌وهشتمین سال پیروزی انقلاب اسلامی در شرایطی قرار گرفتیم که در اوج تهدیدها و همچنین فرصت‌ها قرار داریم، زیرا در هیچ سالی به اندازه امسال، تهدید دشمن جدی و فراگیر نشده بود و از طرفی هم هیچگاه فرصت‌ها برای صدور اسلام، انقلاب اسلامی و پیشرفت کشور به این شکل فراهم نبوده است.

فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تا چه اندازه در تبیین مبانی گفتمان انقلاب اسلامی تأثیرگذار است؟  

گودرزی: این تحولی که در عرصه ارتباطات رخ داده و این شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی هم تهدید و هم فرصت است، اینکه گفتمان مقابل انقلاب اسلامی، یعنی  گفتمان لیبرال دمکراسی در حال افول و اضمحلال است، این که مردم دنیا از خون و خونریزی و کشت‌وکشتار خسته شده‌اند و این که گفتمان ما برپایه کامل‌ترین دین است و در همه عرصه‌ها و برای همه شرایط حرفی برای گفتن دارد، دلیلش این است که مقام معظم رهبری شرط تبدیل تهدیدها به فرصت را انقلابی عمل کردن بیان می‌کنند؛ لذا با رفتار و مبانی غیرانقلابی نه می‌شود از مشکلات عبور و نه از فرصت‌ها استفاده کرد، در واقع این مسئله حرف و پیامی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در یک سال اخیر با روحانیت و مجموعه‌های مختلف منتقل می‌کنند.

به نظر شما رفتار انقلابی در مجموعه‌ها و تشکلها تا چه اندازه در پیشرفت کشور اهمیت دارد؟  

گودرزی: محتوای کلام رهبر انقلاب این است که بروید ببینید که  هر جا ما پیشرفت‌هایی داشتیم و اگر در این سی‌وهفت سال به رشد و شکوفایی رسیده‌ایم، ریشه‌اش در این است که مجموعه‌هایی که دور هم جمع شده‌اند، رفتار انقلابی داشته‌اند و اگر جایی عقب‌ماندگی داریم و نتوانستیم به پیشرفت لازم برسیم، رفتار غیرانقلابی حاکم بوده است؛ لذا وقتی رهبر انقلاب در سخنرانی ابتدای امسال خود در مشهد مقدس ۱۰ راهکار ارائه می‌دهند و می‌گویند این راهکارها در موضوع اقتصاد مقاومتی و سایر بخش‌ها به روحیه جهادی و انقلابی نیاز دارد، نشان‌دهنده اهمیت رفتار انقلابی در اداره کشور است.

رهبر انقلاب شاخص‌هایی در ۱۴ خرداد امسال مطرح کردند و فرمودند که "اهداف را قبول داشته باشید و تقوای دینی و سیاسی داشته باشید و همچون مجاهد انقلابی رفتار کنید"، این پیام شفاف است و اگر غیر از این عمل کنیم، طبق فرمایش ایشان، "هم اسلام سیلی می‌خورد هم مردم و انقلاب سیلی می‌خورند"، باید امروز با توجه تهدیدات و توطئه‌ها توجه داشته باشیم که هر چه در توان داریم در خدمت انقلاب باشد تا خدای ناکرده اتفاقی نیافتد.  

منویات رهبر انقلاب درباره انقلابی‌گری برای ما بسیار شفاف است و ما هم در بسیج دانشجویی این گفتمان را تبیین و ترویج می‌کنیم. باید بر روی شاخصهای جوان و دانشجوی انقلابی کار شود.

به نظر شما یک تشکل انقلابی پیرو گفتمان انقلاب چه مؤلفه‌هایی باید داشته باشد؟

گودرزی: با توجه به اینکه سی‌وهفت سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، نیازمند این هستیم که به نوعی بازخوانی و بازتعریفی از گفتمان انقلاب صورت گیرد، زیرا در این سال‌ها گفتمان انقلاب اسلامی ناقص بیان فهمیده شده و یا حتی در بخش‌هایی نیز ناقص عمل شده است.

به عنوان مثال در اندیشه‌های انقلاب اسلامی مقوله‌ای به نام کرامت انسانی وجود دارد که مردم ما براساس آن قیام کردند و قیام امام خمینی(ره) نیز بر همین اساس پایه‌ریزی شده بود تا از طریق آن انسانها با کرامت، شرافت و عزت زندگی کنند.

اینکه از بیکاری یک جوان خودش و خانواده‌اش زجر می‌کشند و رهبر انقلاب نیز فرمودند «من از آن جوان شرمندگیم بیشتر است»، این مسئله نشأت گرفته از این است که در اندیشه انقلاب اسلامی اصل کرامت انسانی دیده شده است. براساس اصل کرامت انسانی در اندیشه انقلاب اسلامی نباید انسان‌ها شرمنده خانواده‌شان شوند، نباید فردی پس از چندین سال زحمت و فعالیت نتواند مایحتاج اصلی خانواده‌اش را تأمین کند. ما قیام کردیم که انسانها با کرامت زندگی کنند، اینها دقیقا ابعاد اصل کرامت انسانی است که ریشه در اندیشه‌های انقلاب اسلامی دارد.

اصلی به نام «آزادی» در اندیشه امام(ره) وجود دارد که براساس آن ما معتقدیم که قیام کرده‌ایم که انسانها آزاد زندگی کنند، یکی دیگر از اصول اندیشه‌های امام(ره) اصل «استقلال» است و از طرفی اصلی به نام «عدالت اجتماعی» نیز در اندیشه‌های امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی وجود دارد، وقتی به سی‌وهفت سال گذشته  پس از پیروزی انقلاب اسلامی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که در بخش‌هایی برخی از این اصول کمرنگ شده‌اند و یا حتی به برخی از این اصول نیز اصلا پرداخته نشده است.

** گفتمان انقلاب اسلامی نیازمند بازتعریف و بازتولید است

مسئولین و برخی اندیشمندان در بخش‌های مختلف به بعضی ابعاد اصول انقلاب اسلامی پرداخته‌اند، اما ما نیازمند این هستیم که گفتمان انقلابی بودن را بازتعریف و باز تولید کنیم، این یکی از شاخصه‌های انقلابی‌گری است، ما باید به مردم بگوییم که اندیشه انقلاب اسلامی برای تأمین زندگی همه مردم ایران کفایت می‌کند و این اندیشه ناب است و نقصی در آن وجود ندارد.

مسئولان چه نقشی در شکل‌گیری گفتمان انقلاب اسلامی در بخشهای مختلف کشور دارند؟

گودرزی: اندیشمندان و مسئولین باید در داخل کشور مدل‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متناسب با اصول انقلاب اسلامی و اندیشه‌های امام خمینی(ره) را استخراج کنند، کما اینکه مدل سیاسی ما در سالهای ابتدایی پیروزی انقلاب استخراج شد و همه به این نتیجه رسیدند که باید راه شهیدان مطهری و بهشتی و امثال آنها را ادامه دهیم، اما متأسفانه این اتفاق در سایر بخشها کمتر افتاد، اینکه عنوان می‌شود بانکداری اسلامی و اقتصاد اسلامی نداریم و یا حتی گفته می‌شود وضعیت فرهنگی جامعه ما مناسب نیست، این مسئله ارتباطی به اندیشه انقلابی و اسلامی ندارد، این به کم‌کاری ما مربوط می‌شود؛ البته توطئه‌هایی نیز از سوی دشمنان وجود داشته و جریان غیرانقلابی نیز از ابتدا هدفش این بوده که مسیر را منحرف کند تا ما اعتقادی به فرهنگ اسلامی نداشته باشیم.

به طور کلی کوتاهی جریان انقلابی در برخی موارد و وجود جریان غیرانقلابی که همیشه مانع و به دنبال انحراف بوده و نیز اقدامات دشمن باعث شده که گاهی اهداف اولیه انقلاب محقق نشود.

شما در صحبت‌های خود به جریان غیرانقلابی در دانشگاه‌ها اشاره کردید، این جریان در دانشگاه‌ها دقیقا به دنبال چه  بود و چه دیدی به دانشگاه، دانشجو و تشکل دانشجویی دارد؟

گودرزی: مبنای این جریان غیرانقلابی مبنای توسعه غربی است، جریان غیرانقلابی ممکن است نفوذی‌ها و عوامل دشمن باشند، اما قالب آنها لزوماً عوامل دشمن نیستند، اما مبنایشان غربگرایی و اندیشه غربی و لیبرالی است، لذا از اسلام هم هرچه با این مبانی هم سوست، می‌پذیرند و هرجا متناقض است، رد می‌کنند.

جریان غیرانقلابی معتقد است که ما باید در مسیری که غرب برای پیشرفت طی کرده حرکت کنیم، روحانیت و مرجعیت که موانع این مسیر هستند باید از سر راه برداشته شوند، بنابراین جریان انقلابی برای تزریق این تفکر روی دانشگاه حساب باز می‌کند، چراکه دانشگاه محل پرورش نسل‌های آینده است و دانشجو در اینجا تربیت می‌شود و بعدها در کشور اداره امور را به دست می‌گیرد، لذا روی دانشگاه‌ها سرمایه‌گذاری خاصی کرده‌اند، این به این دلیل است که انقلاب فرهنگی که امام(ره) فرمود، باید در دانشگاه انجام شود ناقص اجرا شده است.

متأسفانه دانشگاه‌های ما به معنای واقعی کلمه تا اسلامی شدن فاصله دارد، علوم انسانی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، چقدر منطبق بر مبانی اندیشه انقلابی است؟ علوم انسانی‌ مسئله جدی است که برگرفته از همان اندیشه غربی است؛ البته  ما با غرب با همه جزئیاتش مسئله نداریم، چون غرب را یک واحد یکپارچه نمی‌دانیم که بگوییم همه چیز آن غلط است، لذا باید خوبی‌های غرب را استفاده کنیم و بدی‌هایش را کنار بگذاریم، اما در موضوع علوم انسانی به دلیل اینکه مبنای آنها، مبنای معرفتی و جهان‌بینی‌شان با ما تفاوت زیادی دارد و خدا و ماوراء‌الطبیعه را کنار گذاشته‌اند، طبیعتا این علوم نمی‌تواند راه‌گشای مسائل ما باشد.  

به طور مشخص بفرمائید که دانشگاه‌ها چه کارکردی برای کشور دارد؟  

گودرزی: کارکردهای تولید علم، نشاط سیاسی و تربیت نسل آینده کشور از جمله کارکردهای دانشگاه است و  اگر قرار است که نسل آینده، نسلی باشد که به کشور و منافع ملی پایبند باشد و برای مردم و پیشرفت کشور خدمت‌گذاری و تلاش کند، این نسل باید در مدارس و دانشگاه‌هایی تربیت شوند که محیط آنها اسلامی و منطبق بر مبانی اسلام باشد؛ بنابراین ما باید این محیط اسلامی را در دانشگاه‌ها فراهم کنیم.

در حال حاضر جریانی در تلاش است تا با ایجاد ابتذال‌های فرهنگی، ترویج عرفانهای کاذب، شیطان‌پرستی و مقوله‌های اینچنینی در خوابگاه‌ها و بدنه‌های دانشجویی، کارکرد تربیتی را از دانشگاه‌ها بگیرد.

**گفتمان اصلی جریان انقلابی بر روی تولید علم تأکید دارد 

گفتمان اصلی جریان انقلابی روی تولید علم تأکید دارد، زیرا یکی از مؤلفه‌های قدرت و مسیر مهم کشور برای تأمین عزت جامعه به تولید علم وابسته است، اگر کشوری رشد علمی داشته باشد، رشد صنعتی هم به دنبال آن خواهد داشت و رشد صنعتی نیز تولید ثروت می‌کند و تولید ثروت هم افزایش قدرت را در پی دارد.

همان‌طور که شما گفتید، تولید علم یکی از مهم‌ترین کارکردهای دانشگاه‌هاست، شما چه برنامه‌ای برای تقویت این کارکرد در دانشگاه‌ها دارید؟  

گودرزی: دشمن همواره در مسیر تولید علم در دانشگاه‌ها سعی در ایجاد انحراف دارد، همانطور که می‌بینید اخیراً عده‌ای در داخل می‌گویند که چرا ما باید  خودکفایی داشته باشیم و اصلا علم بومی یعنی چه؟ اینها به خاطر تفاوت در مبانی فکری جریان غیرانقلابی و غرب‌گراست که در سه کارکرد دانشگاه با یکدیگر مسئله دارند؛ آنها می‌گویند علم را غرب تولید کرده و برویم از همانجا بیاوریم و نیازی به تولید خودمان نیست، در حالیکه به عقیده جریان انقلابی، علم ابتدا در اینجا(شرق) بوده و بعد غربی‌ها از طریق شاگردی ما، آن را به‌دست آورده‌اند؛ بنابراین به دلیل اینکه ما بحث تمدنی و تمدن‌سازی داریم، نگاهمان این است که ایران می‌تواند پرچم‌دار یک زندگی و مدل خوب برای اداره کشور و اداره زندگی در دنیا باشد که یکی از الزامات آن، موضوع رشد علمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

در موضوع مسائل سیاسی در دانشگاه‌ها، فعالیت تشکلهای دانشجویی باید چگونه باشد و جریان غیر انقلابی برای آن چه برنامه‌هایی دارد؟

گودرزی: در بحث سیاسی نیز علی‌رغم اینکه شعار آزادی بیان و اینکه گفته می‌شود، «دانستن حق مردم است»، می‌بینیم وقتی که جریان غیر انقلابی در دانشگاه‌ها حاکم می‌شود، بیشتر خفقان ایجاد کرده‌اند. شما بررسی کنید که بیشترین فضای باز در دانشگاه در کدام دولت بوده است؟

جریان انقلابی معتقد است که اگر شما(جریان غیر انقلابی) شعارتان آزادی بیان است، اجازه دهید که دانشجو به راحتی حرفش را بزند و دیدگاهش را بیان کند. در همین چند سال اخیر چرا اینقدر درخواست کرسی‌های آزاد اندیشی، مناظره و سخنرانی در دانشگاه‌ها رد می شود؟؛ چرا مخالفت می‌کنید؟ اجازه دهید اساتید و دانشجویان حرف بزنند، بگذارید دانشجویان و اساتید، سیاسی باشند، سیاسی به این معنا که قدرت تجزیه و تحلیل مسائل داخل و خارج کشور را داشته باشند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده‌اند که شما یک نگاه‌تان به دانشگاه و یک نگاه‌تان نیز به دنیا باشد، تا هم ظرفیتها را بشناسید و هم بفهمید که دیگران چه نقشه‌ای برای ما کشیده‌اند. دانشجوی سیاسی یعنی کسی که اگر یک خبر و یا تحلیلی را متوجه می‌شود، قدرت تجزیه و تحلیل داشته باشد و به لایه‌های پسین آن خبر و یا تحلیل ورود کند؛ حرف ما با جریان غیر انقلابی این است که چرا اجازه نمی‌دهید، این اتفاق در دانشگاه‌ها صورت گیرد؟ این کار با کارگاه‌های سیاسی، مناظرات، نشریات و فضاهای باز سیاسی ایجاد می‌شود.

آیا این حرف درست است که اجازه سخنرانی ندادن به فعالان فتنه در دانشگاه‌ها مخالف آزادی بیان است؟

 گودرزی: برخی به بهانه اینکه به عنوان مثال اجازه ندادید که فتنه‌گران در دانشگاه‌ها سخنرانی کنند، مدعی نبود آزادی بیان هستند و در جایی نیز که باید آزادی را تأمین کنند، اجازه نمی‌دهند، زیرا فتنه‌گر در دانشگاه راه داده نشده است. سؤال این است که حال چرا فتنه‌گر نباید در دانشگاه حضور یابد؟، زیرا صلاحیت ندارد، چون فردی که در سال‌های ۷۸ و ۸۸ فتنه و علیه قانون و مردم قیام کرده و قانون را قبول ندارد، کدام دولت در کدام کشور اجازه می‌دهد که چنین فردی در تریبون دانشگاهی سخنرانی کند که نه مردم کشور، نه منافع ملی و نه قانون کشور را قبول دارد؟

**جریان انقلابی معتقد به بیان دیدگاه‌های استاد و دانشجو در چارچوب قوانین است

جریان انقلابی همواره به دنبال چند صدایی در دانشگاه‌هاست، ما همیشه به دنبال این بوده‌ایم که دانشجو و استاد، آزادانه و در چارچوب قوانین حاکم بر کشور با هم صحبت کنند و حتی حراست در جلسات مناظره و کرسی‌های  آزاداندیشی نباید حضور داشته باشد.

جریان انقلابی معتقد است که دانشجویان درباره هر موضوعی صحبت کنند، اما بیان اظهارات آنها نباید همراه با توهین به مقدسات باشد و مستدل سخن بگویند و به قول معروف، حرف کوچه بازاری نزنند و تحمل حرف مخالف را داشته باشند، اما گاهی اوقات دیده می‌شود که یک تشکلی برای یک برنامه‌ای می‌خواهد مجوز بگیرد، اما هزار و یک مانع پیش پای آنها درست می‌کنند، در نهایت هم یا مجوز داده نمی‌شود و یا دقیقه ۹۰ با محدودیت‌هایی مجوز صادر می‌شود.

بسیج دانشجویی تاکنون در زمینه گفتمان انقلاب اسلامی چه اقداماتی انجام داده است؟

گودرزی: ما در سازمان بسیج دانشجویی مرکز گفتمان انقلاب اسلامی را راه‌اندازی کردیم و  چهارده هزار دانشجوی بسیجی را در تابستان امسال آموزش دادیم که یکی از سرفصلهای اصلی آن، آموزش گفتمان انقلابی بود؛ البته موضوعات دیگری مانند اقتصاد مقاومتی و معضلات اجتماعی نیز مورد بررسی قرار گرفته که همگی ذیل گفتمان انقلابی قرار می‌گیرند. حرف اصلی ما این است که می‌گوییم یک گفتمان انقلابی وجود دارد و اقتصاد مقاومتی نیز تئوری اقتصادی این گفتمان است، لذا سایر بحث‌ها از قبیل مبارزه با فساد و معضلات اجتماعی  زیرمجموعه این گفتمان انقلابی قرار می‌گیرند.

سازمان بسیج دانشجویی به طور مشخص در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی چه فعالیتهایی انجام داده است؟

گودرزی: قریب به یکسال و نیم پیش قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی در سازمان بسیج دانشجویی راه‌اندازی شد که در این زمینه کارهایی صورت گرفته است، در این قرارگاه دو رویکرد سیستمی و دیگری مطالبه هوشمندانه، ‌ مستمر و فراگیر برای مبارزه با فساد در دستورکار قرار دارد.

رویکرد سیستمی مبارزه با فساد به این معناست که گلوگاه‌ها، خلأهای اقتصادی و فساد را شناسایی و زیرساخت‌های اقتصادی کشور را در جهت سالم کردن فضاهای اقتصادی شناسایی کرده‌ایم تا کاری در این راستا صورت گرفته باشد و از این طریق دیگر قابلیت دور زدن قانون وجود نداشته باشد، به عنوان مثال در گمرک، مامور مالیات جعل به راحتی ضورت می‌گیرد و انسان نیز دخالت دارد، به طوریکه اگر شفاف‌سازی صورت گرفته و زیرساختها و سامانه‌های اطلاعاتی درست طراحی و به یکدیگر متصل شوند، به راحتی می‌توان با پدیده قاچاق کالا مبارزه کرد.  

رویکرد دیگر ما در سازمان بسیج دانشجویی این است که باید یک مطالبه هوشمندانه، مستمر و فراگیر برای مبارزه با فساد در کشور راه‌اندازی شود، به این معنی که اقشار مختلف مردم و بدنه نخبگانی جامعه باید مدام مبارزه با فساد را دنبال کنند، نه اینکه هر از گاهی بیانیه‌ای بدهند. تشکل‌های دانشجویی و به خصوص تشکل‌های انقلابی و مجموعه‌های مختلف باید به طور مداوم به عنوان یک گفتمان عمومی در موضوع مبارزه با فساد از مسئولان مطالبه‌گری داشته باشند.

 فعالیت سایر قرارگاه‌ها و دیگر کارگروه‌ها در سازمان بسیج دانشجویی را چطور ارزیابی می‌کنید؟  

گودرزی: در موضوع اقتصاد مقاومتی، قرارگاه شهید احمدی‌روشن حدود یک سال پیش در سازمان بسیج دانشجویی راه‌اندازی شده است که این قرارگاه کارگروه‌های متعددی دارد و از طریق این قرارگاه تمامی دانشجویانی مرتبط با رشته‌ها و مسائل اقتصاد مقاومتی در سراسر کشور به صورت شبکه به یکدیگر متصل شده‌اند؛ به عنوان مثال در کارگروه کشاورزی دانشجویانی که در رشته کشاورزی در کل کشور تحصیل می‌کنند به این کارگروه پیوسته‌اند و دانشجویان معضلات کشاورزی را استخراج و با مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی رایزنی و بحث و تبادل نظر می‌کنند.

برای مثال، در کارگروه نفت و انرژی در موضوع قراردادهای جدید نفتی، نقدهایی وجود دارد که با مسئولین مختلف بحث و تبادل نظر کرده‌ایم و نظرات‌مان را به مسئولان ارائه داده‌ایم؛ در کارگروه برجام نیز  ۷۵ سؤال از این معاهده مطرح کرده‌ایم و به دولت  و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز گفته‌ایم که اگر می‌خواهید آنرا امضا کنید، ابتدا به این سؤال‌ها پاسخ دهید، ما جزو اولین کسانی بودیم که به این معاهده نقد فنی داشتیم و نقدمان را در شورای امنیت ملی نیز مطرح کردیم.

مسئولان تا چه اندازه به پیشنهادات و راهبردهای تشکل‌ها و بسیج دانشجویی در دانشگاه‌ها شما توجه می‌کنند و آنها را در مراکز تصمیم‌ساز به کار می‌گیرد؟

گودرزی: تکلیف ما تذکر، تصمیم‌سازی، روشنگری و مطالبه‌گری است، اما در برخی موارد مسئولان به آنها توجه نمی‌کنند.

 آیا سازمان بسیج دانشجویی برنامه‌ای برای رفع محرومیت از مناطق محروم دارد و اگر دارد، این برنامه‌ها چیست؟

گودرزی: سازمان بسیج دانشجویی برای این بخش نیز برنامه‌هایی تدارک دیده است، به عنوان مثال به گروه‌های جهادی گفته شده که در طول سال که در اردوهای جهادی به سر نمی‌برید، برای رفع محرومیت از مناطق خودتان تلاش کنید. همچنین طرح ایجاد مؤسسات خیریه را نیز در دستورکار داریم، به طوریکه طبق این طرح هر کس در حد توانایی‌اش بانی خیر می‌شود و خانواده‌های محروم را تحت پوشش قرار می‌دهد،  تجربه ثابت کرده در اینگونه مواقع مردم کمک‌های بسیاری می‌کنند که باید از این ظرفیت استفاده شود.

** اعزام ۵۰ هزارنفر دانشجو در قالب ۱۳۰۰ گروه جهادی 

امسال حدود ۵۰ هزار دانشجو در قالب ۱۳۰۰ گروه جهادی اعزام کرده‌ایم تا گام‌های مؤثری در جهت رفع محرومیت از مناطق محروم کشور برداشته شود، همچنین در موضوع رفع محرومیت‌ها با بنیاد برکت آستان قدس رضوی و بسیج سازندگی و برخی مجموعه‌های دیگر تعاملاتی داشته‌ایم.  

به نظر شما راهبردمان در مواجهه با سیاست‌های آمریکا چگونه باید باشد؟  

گودرزی:بنده معتقدم که یک بحث جدی وجود دارد و آن هم، راهبرد اخیر آمریکایی‌ها در قبال جمهوری اسلامی ایران و منطقه است، آمریکایی‌ها خوشان اعلام کرده‌اند که نه با جنگ نظامی و نه با تحریم، نمی‌توانند مانع پیشرفت کشور شوند، بنابراین پس از مذاکرات هسته‌ای و انعقاد قرارداد برجام تصمیم گرفته‌اند که در باورهای جوانان ما و لایه‌های مدیریتی نفوذ کنند و از طریق نفوذ ضربه خود را اعمال کنند.

** قراردادهای IPC و FATF به نفع ملت ایران نیست

مقام معظم رهبری بارها بر روی مسئله نفوذ تأکید کرده‌اند و واقعا هم وقتی انسان برخی رفتارها، مصوبه‌ها و مصاحبه‌های مسئولان را می‌بیند، نشانه‌های نفوذ را مشاهده می‌کند، به عنوان مثال، در همین قراردادهای IPC و FATF، هر چه جست‌وجو می‌کنیم بیشتر متوجه می‌شویم که به نفع ملت ایران نیست، یعنی منافع ملی در این قراردادها تضمین نشده و سود شرکتهای غربی از سود ملت ایران بیشتر است.

در موضوع برجام نیز آمریکایی‌ها به صراحت اعلام کردند که می‌خواهند بدون شلیک یک گلوله، برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کنند، همانطور که می‌بینید پس از گذشت یک سال و اندی از برجام، هنوز بدعهدی‌ها از سوی آمریکایی‌ها ادامه دارد؛ مگر قرار نبود تحریم‌ها برداشته شود!؟، چرا گشایش اقتصادی برای ملت ایران حاصل نشده است، چرا خروجی برجام در زندگی مردم ملموس نیست؟ مطالبه جنبش دانشجویی این است که برجامی که آنقدر انرژی، وقت و هزینه برای آن صرف شده و با وعده و وعید همراه بود، چرا نتوانست مسائل اقتصادی را حل کند؟ برجام تا چه میزان سطح زندگی مردم را بهبود بخشیده است؟  

**گزاره حل مشکلات داخلی در گروی ارتباط آمریکا نمونه بیرونی ندارد

ما معتقدیم که اگر برجام تاکنون به نتیجه نرسیده، به علت خوش‌بینی برخی در داخل و بدعهدی‌های آمریکاست، دولت آمریکا دولتی بدعهد، زورگو و بی‌منطق است که حاضر نیست پای میز مذاکره به کسی امتیاز بدهد، ما این سؤال را بارها مطرح کرده‌ایم که حتی یک کشور هم وجود ندارد که با آمریکا مذاکره کرده و نتیجه گرفته باشد، همه یا دچار فروپاشی شده‌اند، مانند شوروی و لیبی و یا ضرر کرده‌اند. به‌طور کلی این گزاره  که اگر با آمریکا ارتباط برقرار کنیم، مسائل ما حل می‌شود، نمونه بیرونی ندارد.  

با توجه به اینکه در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری قرار داردیم، سازمان‌ بسیج دانشجویی چه برنامه‌هایی برای آن دارد؟

گودرزی: در موضوع انتخابات، کمیته شهید رجایی در سازمان بسیج دانشجویی راه‌اندازی شده است، در واقع اولویت و هدف‌گذاری این کمیته، پیگیری منویات مقام معظم رهبری است. برنامه‌های ما در دانشگاه‌ها نیز از نیمسال آینده آغاز می‌شود و نشست‌ها، همایش‌ها و مناظراتی با موضوع نقد همه دولت‌های پس از دوران دفاع مقدس نیز برگزار می‌کنیم.