شناسهٔ خبر: 127211 - سرویس سیاست
منبع: تسنیم

هدف آمریکا ناامن کردن منطقه است/ احتمال تشدید رفتارهای تند در بحرین

عبدالهیان// دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل گفت: رفتارهای متعارضی که آمریکایی‌ها دارند نشان می‌دهد که آنها یک هدف را در سوریه دنبال می‌کنند و آن ناامن کردن منطقه به نفع سیاست‌های خودشان است.

به گزارش «نماینده»، حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل یکشنبه شب (۱۰ مرداد) در گفت‌وگو ویژه خبری به بررسی آخرین تحولات منطقه پرداخت.

امیرعبداللهیان درباره سفر استفان دیمیستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه به ایران، اظهار کرد: در هفته‌های اخیر مذاکراتی بین آمریکا و روسیه درباره راهکار سیاسی در سوریه انجام شده است و چند سناریو درباره آینده سیاسی این کشور به رئیس جمهور قانونی یعنی بشار اسد مطرح شده است.  

وی با بیان این که آمریکایی‌ها می‌خواهند آنچه در میدان جنگ به دست نیاورده‌اند از طریق میز مذاکره به دست بیاورند، خاطر نشان کرد: رقابت‌های انتخاباتی آمریکا در حال انجام است و بسته شدن پرونده سوریه برای دموکرات ها مهم است. آنها می‌خواهند با همراهی روس‌ها بشار اسد حذف شود.  

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل درباره راهبرد روس‌ها و این که آیا با آمریکایی‌ها همراهی خواهند کرد یا خیر، گفت: روس‌ها تاکنون راهبردی که دنبال می‌کنند تغییر نداده‌اند. اما فشار آمریکا بر روی روس‌ها بالا است و به سرانجام رسیدن پرونده سوریه برای آنها بسیار مهم است.  

امیرعبداللهیان با اشاره به این که کسی از بیرون نمی‌تواند در خصوص آینده سوریه تصمیم بگیرد، خاطرنشان کرد: این مردم سوریه هستند که باید بهترین تصمیم را اتخاذ کنند.  

وی با اشاره به این که آمریکایی‌ها خیلی فریبکاری می‌کنند و در تمام مذاکرات حمایت از سوریه به دنبال این هستند که نظر جمهوری اسلامی را به دست بیاورند، گفت: رفتارهای متعارضی که آمریکایی‌ها دارند نشان می‌دهد که آنها یک هدف را در سوریه دنبال می‌کنند و آن ناامن کردن منطقه به نفع سیاست‌های خودشان است.  

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل افزود: هر زمانی که به لحاظ میدانی شرایط به نفع دولت سوریه و به ضرر معارضین شد، سعودی‌ها و برخی دیگر از کشورهای منطقه تلاش کردند مسلحین را تجهیز کنند و یا آمریکایی‌ها به دنبال اقدام سیاسی رفتند و هدفشان این است که صحنه را تغییر دهند.  

معاون عربی آفریقایی سابق وزارت امور خارجه با بیان این که چیزی حدود ۸۷ گروه تروریستی در سوریه فعال هستند، گفت: این گروه‌ها بین ۲۰۰ الی ۳۰۰ نفر عضو فعال دارد که تنها لباسشان را تغییر داده‌اند و وقتی به اسناد رجوع می‌کنیم در عملیات‌هایشان مسئول لجستیک آنها از داعش و مسئول عملیات از جبهه النصره بوده است. استفاده ابزاری از تروریست‌ها به یک حرفه در سوریه تبدیل شده است.  

امیرعبداللهیان با بیان این که مسائل منطقه مجموعه‌ای به هم پیوسته است و نمی‌توان تحولات را جدا از هم تعریف کرد، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر تلاشی جدی را جبهه مقابل مقاومت برای تثبیت رژیم صهیونیستی انجام داد و سعودی‌ها نقش فعالی را به عنوان کارگزار آمریکا ایفا کردند.  

وی با اشاره به این که در دوره ملک عبدالله این اقدامات تحت پوشش‌های سنتی انجام می‌شد، خاطرنشان کرد: حاکمان جدید عربستان با رفتارهایی که از خودشان بروز دادند، نشان دادند که پرده‌ها را کنار زده‌اند و آخرین اقدام آنها در علنی کردن ارتباط رژیم صهیونیستی با عربستان است.  

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل افزود: رفتارهای عربستان موجب تقویت رژیم صهیونیستی و تضعیف محور مقاومت شده است.  

امیرعبداللهیان با تصریح بر این که آنچه در مورد اعدام شیخ نمر اتفاق افتاد برنامه‌ای از پیش طراحی شده بود، گفت: سعودی‌ها سطحی از واکنش‌ها را پیش‌بینی می‌کردند و اتفاق نادرستی که درباره سفارت عربستان در ایران افتاد، مطلوب سعودی‌ها بود و اقداماتی که علیه امنیت ملی ما انجام می‌دهند تشدید شد.  

وی در ادامه برنامه گفت‌وگو ویژه خبری در مورد آینده وضعیت عراق خاطر نشان کرد: من به آینده عراق خوشبین هستم چرا که نیروهای مردمی و ارتش این کشور هماهنگ عمل می‌کنند. نگرانی در مورد عراق طرحی است که آمریکایی‌ها دنبال می‌کنند.  

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل با یادآوری این که درایت مراجع تقلید و رهبران سیاسی عراق باعث شد آمریکایی‌ها از این کشور خارج شوند، گفت: آنها اکنون می‌خواهند به بهانه مبارزه با داعش وارد عراق شوند.

امیرعبداللهیان با تاکید بر این که از زمان بازگشایی سفارت عربستان در عراق تعارض بین سنی و شیعه، شیعه و کرد و حتی سنی و کردها بیشتر شد، متذکر شد: همانطور که رهبری سوریه و مردم سوریه تاکنون ایستادگی کرده‌اند در عراق هم شرایط به سمت بهتر شدن است.  

وی درباره وضعیت کنونی یمن و مذاکرات صلحی که در کویت در حال انجام است، گفت: سعودی‌ها با گذشت بیش از ۱۶ ماه چاره‌ای جز تن دادن به راهکار سیاسی ندارند آنها می‌خواستند انصارالله را از صحنه سیاسی پاک کنند اما امروز انصارالله نقش مهمی دارد و منطقی عمل می‌کند.  

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل با بیان این که مذاکرات تاکنون پیش نرفته، اظهار کرد: آنچه مطلوب سعودی‌هاست خلع سلاح شدن انصارالله و عقب‌نشینی آنهاست اما تاکنون انصارالله با طراحی منطقی جلو رفته است. سعودی‌ها باید برای یکبار برای همیشه تصمیم بگیرند که آیا یمن را تهدید جدی می‌خواهند یا با راه‌حل سیاسی کنار می‌آیند.

امیرعبداللهیان درباره وضعیت بحرین با بیان این که مقامات بحرینی تلاش می‌کنند نشان دهند اوضاع در بحرین عادی‌ است، متذکر شد: فاصله جدی بین مردم و حکومت بحرین وجود دارد. دستگیری شیخ علی سلمان و لغو تابعیت شیخ عیسی قاسم نشان می‌دهد، بحران در یمن کماکان تداوم دارد.  

وی افزود: تا زمانی که مداخلات نظامی امنیتی سعودی خاتمه پیدا نکند و گفتگوی ملی فراگیر شکل نگیرد خطر تشدید رفتارهای تند افزایش می‌یابد. حاکمان بحرین اجازه ندهند با تصمیم غلط، بحرین به سمت شرایط بدتر پیش رود.  

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل در پاسخ به این سوال که آیا در سفر اخیر محمد جواد ظریف به نیجریه درباره وضعیت شیخ زکزاکی بحث شد یا خیر، گفت: در سفر دکتر ظریف برخی مسائل خبری شد و برخی خبری نشد چرا که منتظریم نتیجه آن مشخص شود.  

امیرعبداللهیان افزود: مایلم تأکید کنم موضوع شیخ زکزاکی مهم‌ترین موضوع در دستور کار ما بوده است.  

معاون عربی آفریقایی سابق وزارت امور خارجه در پایان این برنامه در پاسخ به این پرسش که آیا برکناری وی از وزارت خارجه به معنای تغییر در سیاستهای منطقه است، گفت: سیاست‌ خارجه جمهوری اسلامی اصول ثابتی دارد و وزارت خارجه در چارچوب سیاست‌های اصولی ابلاغ شده نظام حرکت می‌کند و می‌توانم در این باره بگویم «الخیر فی ما وقع».