به گزارش «نماینده»، حجتالاسلام سیدعلی خمینی سه شنبه شب در مراسم بیست و هفتمین سالگرد ارتحال امامخمینی(ره) که با حضور علما، طلاب و روحانیون در مدرسه فیضیه قم برگزار شد، اظهار داشت: سخن گفتن از امامخمینی(ره) آنگونه که حق او ادا شود و آنگونه که شایسته جایگاه او باشد، کاری دشوار است.
وی افزود: امامخمینی(ره) از جهات مختلفی دارای خصوصیتها و ابعاد شخصیتی ویژه بود و اگر بخواهیم همه آن ابعاد را مد نظر قرار دهیم، کار بسیار دشواری خواهیم داشت.
یادگار امام راحل با اشاره به سخنرانی سال گذشته مقام معظم رهبری در سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب، گفت: رهبر معظم انقلاب در آن سخنرانی گفتند که بعد از ۲۶ سال از رحلت امام خمینی(ره) و این همه سخن گفتن در مورد ایشان، هنوز حق او را ادا نکردیم؛ و شاید این سخن رهبر معظم انقلاب به این جهت باشد که تبیین و بررسی هر کدام از ابعاد شخصیتی امام خمینی(ره) جلسات متعددی را میطلبد.
*امام راحل در فقه، اصول، عرفان و بسیاری دیگر از ابواب علمی تبحر داشتند
وی با اشاره به بعد علمی شخصیت امام خمینی(ره) گفت: امام راحل، در فقه، اصول، عرفان و بسیاری دیگر از ابواب علمی، تبحر داشتند به گونهای که شاید کمتر کسی را سراغ داشته باشیم که در حوزه باشد و این قدر ظهور و بروز داشته باشد.
حجتالاسلام خمینی افزود: آثار قلمی امام راحل در جنبههای مختلف قابل توجه است و برای مثال ایشان در تألیف کتب اخلاقی غوغا کرده است؛ همچنین در فقه و اصول آثار قلمی قابل توجهی دارند و این غیر از تدریس امام(ره) است که به اقرار اسناد ساواک، شلوغترین درسهای حوزه علمیه بود؛ در اسناد ساواک آمده که حدود ۵۰۰ نفر در درسهای خارج فقه امامخمینی(ره) حاضر میشدند.
وی با بیان اینکه بررسی مرجعیت امامخمینی(ره) قابل توجه است، گفت: وقتی بررسی میکنیم، میبینیم که امام راحل تا چه میزان از مرجعیت فراری بود و برای رسیدن به این جایگاه خودش قدمی بر نداشت اما وقتی در جایگاه مرجعیت قرار میگیرد، در قله مرجعیت میدرخشد، به گونه ای که شاید کمتر مرجعی به بزرگی امام خمینی(ره) در تاریخ تشیع داشته باشیم.
این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به سلوک فردی و رفتار امام(ره) گفت: رفتار امام راحل در خانواده، اجتماع، حرکات و سکنات و امثال این موارد را وقتی بررسی میکنیم، که امام راحل حقیقتا تهذیب نفس داشت.
وی افزود: امام راحل چقدر در زندگی خود و همچنین در آثاری که از ایشان به جای مانده، ما طلبهها را نسبت به داشتن تهذیب نفس و هدایت حوزه های به سمت اخلاق و تهذیب نفس سفارش میکنند؛ این که ایشان به صراحت میگویند اگر عالِمی فاسد شد، عالَمی را فاسد می کند، برخواسته از همین تأکیدات ایشان است. امام راحل به معنی واقعی خودساخته بود و در راهی که درست میدانست قدم برداشت.
حجتالاسلام سیدعلی خمینی گفت: امام راحل، پیش از انقلاب، در زمان تحقق انقلاب، یعنی با دگرگون شدن شرایط، فرق نکرد؛ چرا که خود را به معنای واقعی ساخته بود و بعد در راهی که درست میدانست قدم برداشت؛ امام(ره) چه آن زمانی که در آغاز مبارزات به ظاهر تنها بود، چه آن زمان که سخنرانی او مدرسه فیضیه را به لرزه در آورد و چه زمانی که ساواک اقدام به دستگیری او کرد، عزم و اراده قوی و هدف خود را فراموش نکرد.
وی خاطرنشان کرد: زمانی که امامخمینی در ۱۲ بهمن ۵۷ و با عزت و احترام وارد کشور شد، و بسیاری از دوربینها در صدد ثبت لحظه ورود ایشان پس از ۱۵ سال به کشور بودند، به خود اجازه نمیدهد جلوی پای برادر بزرگ خود آیتالله پسندیده راه برود و این نشان از آن دارد که مهمترین مسائل برای امامخمینی(ره) رعایت اخلاق است؛ و واقعا کسی که مهذب باشد خود را گم نمیکند و امام(ره) این گونه بود.
*امامخمینی(ره) در حقیقت احیاگر معنویت در دنیای جدید و مدرن بود
این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه امام(ره) گفت "من هیچگاه در طول مبارزات نترسیدم"، خودش جلسات متعددی برای بررسی میخواهد، تصریح کرد: امام(ره) در حقیقت احیاگر معنویت در دنیای جدید و مدرن بود و معنویت حقیقی را در دوره مدرنیسم به جهانیان هدیه داد.
وی اضافه کرد: قبل از تحقق انقلاب، شرایط دنیا به گونهای پیش میرفت که همه مقابل اسلام بوده و مسلمانان به حاشیه رفته بودند اما با ظهور انقلاب اسلامی و حرکت امام راحل، توانستیم با افتخار بگوییم مسلمان و شیعه هستیم؛ حقیقتا امام خمینی به مسلمانان و شیعیان جرأت داد.
حجتالاسلام خمینی با بیان اینکه امام(ره) به مثابه یک مصلح اجتماعی نیز قابل برررسی است، گفت: شاید سالها پیش سخن گفتن از مدیریت امام(ره) به راحتی امروز نبود، اما امروز میتوان راحتتر در مورد آن صحبت کرد؛ در سالهای اخیر شاهد وقوع انقلابهایی اسلامی در برخی کشورهای منطقه از جمله مصر، تونس و لیبی بودیم اما امروز چه کسی تصویر روشنی از سرنوشت آن انقلابها دارد؟ اما در کنار این موضوع باید نگاه کنیم که چرا انقلاب اسلامی ایران به موفقیت رسید؟ واقعا این طور نبود که وضعیت ایران در زمان تحقق انقلاب اسلامی، بهتر از کشورهای منطقه بود، چرا که در غرب، جنوب، شرق و حتی شمال کشور غائلههایی داشتیم و این مدیریت امام(ره) بود که آن غائلهها را مدیریت کرد و کشور رفته رفته به آرامش رسید.
وی افزود: امروز یک عده ای برای منافقین دل می سوزانند که چرا اعدام کردید؟ آنها کسانی بودند که در مقابل حکومت ایستادند و جنایاتی کردند که داعش آن ها را نمیکرد؛ آنان رئیس جمهور، نخستوزیر و بسیاری از بزرگان کشور را ترور کردند؛ اگر بنا بود که امام خمینی(س) همواره در مقابل این جنایات نرمش از خود نشان میداد که کشور پس از ۳۰ سال هم رنگ آرامش به خود نمیدید.
*انقلاب و حفظ آن کار دشواری است
یادگار امام راحل تصریح کرد: امروز میفهمیم که انقلاب کردن چقدر دشوار است و حفظ آن نیز دشوار است.
وی با بیان این که امام شخصیتی هستند که جا دارد در مورد او بررسی کرد و سخن گفت، اظهار کرد: بهترین متنی که در فصاحت و بلاغت حق امام(ره) را ادا کرده و جا دارد در سطح وسیع منتشر شود، متنی است که رهبر معظم انقلاب به مناسبت چهلم و اولین سالگرد امام خمینی(ره) در قابل بیانیه خطاب به ملت ایران منتشر کردند.
*انقلاب اسلامی مقابله با فساد بود
حجت الاسلام خمینی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که یکی از آرمانهای ملت ایران برای تحقق انقلاب اسلامی و امام راحل، مقابله با فساد و اصلاح امور بود، گفت: در اندیشه امام خمینی(ره) و مکتب اسلام، مسئله مقابله با فساد بسیار برجسته است و وقتی که انسان به قرآن و روایات نیز مراجعه میکند، میبیند که این مسئله مهم مورد تأکید قرار گرفته است.
*هدف تمام پیامبران مبارزه با فساد بوده است
وی با بیان این که اگر بخواهیم تمام اهداف انبیا را در یک جمله خلاصه کنیم، همان اصلاح امور و جلوگیری از فساد است، تأکید کرد: انقلاب ما و حرکت امام و شعارهای ملت در سالهای انقلاب برای این بود که از فساد دستگاه پهلوی جلویگری کرده و امور به سمت اصلاح پیش برود؛ اصولا فساد دستگاه پهلوی از مهمترین عواملی بود که مردم را به مقابله با خود وا داشت و از این رو این مسئله بسیار مهم و قابل توجه است.
*مقابله با فساد را به یک مطالبه عمومی مبدل کنیم
یادگار امام راحل خاطرنشان کرد: امام (ره) در آغاز مبارزات تأکید میکند که ما باید با فساد مبارزه کنیم و ملت قوه ماست؛ امروز روز سکوت نیست و روز فعالیت است و ریشه فساد باید کنده شود.
وی با بیان این که مقابله با فساد امروز هم باید به عنوان مطالبه عمومی قلمداد شود، گفت: این که ببینیم و بشنویم اختلاس و دزدیهای هزاران میلیاردی که اصلا متوجه نمیشویم چقدر است، رخ دهد، شایسته نیست.
حجتالاسلام خمینی با بیان این که نباید خبر فسادهای اقتصادی، حساسیت ما را نسبت به این امور کم کند و برای مثال اگر کسی ۱۰۰ میلیارد تومان اختلاس کرد بگوییم چون این مبلغ نسبت به سایر مبالغ اختلاس کمتر است، اشکالی ندارد، گفت: حساسیت به فساد باید در مردم و حکومت زنده باشد؛ معنا ندارد حکومتی باشد که از هر طرف خبرهای ناراحت کننده فساد از آن شنیده شود؛ طلاب و مردم همه باید نسبت به فساد حتی هزار تومان، حساس باشند و البته راه آن این است که از خودمان شروع کنیم و از مسئولان مطالبه کنیم.
*موارد معدودی که رهبری عصبانیت خود را از آن آشکار کردهاند، مسئله فسادها در کشور بود
وی با بیان اینکه یکی از موارد معدودی که رهبری عصبانیت خود را از آن آشکار کرده اند، مسئله فسادها در کشور بود، گفت: باز از مسئولان دولتی سؤال کرد که در راه مبارزه با فساد چه کردید و یا از قوه مقننه سؤال کنیم که چه راههایی برای مقابله با فساد ایجاد کردید.
یادگار امام(ره) با بیان این که از قوه قضائیه هم باید مطالبه کنیم که برای مقابله با مفسدان و اختلاسگران چه کردید؟ تصریح کرد: تأخیر در مبارزه با فساد درست نیست؛ و نمیشود به بهانههای مختلف مبارزه با فساد را عقب انداخت، چرا که وقتی حکومت و مردم درگیر فساد شوند، خداوند کار ما را درست نمیکند.
وی با بیان اینکه مقدمه پیشرفت کشور مقابله با فساد است، گفت: در راه مقابله با فساد هیچ چیز نباید با اهمیتتر از این کار تلقی شود؛ باید هوشیار باشیم که نحوه برخورد ما با فساد، موجب دلسردی مردم نشود.
*مراقب باشیم لحن نقدمان با لحن ضدانقلاب یکی نشود
حجتالاسلام خمینی با بیان این که نباید ما طلبهها از همه چیز جمهوری اسلامی چشم بسته حمایت کنیم، گفت: البته زبان ما زبان ضد انقلاب نباید باشد چرا که اگر حرفی میزنیم از روی دلسوزی است و میخواهیم برای کشورمان پیشرفت حاصل شود. در حالی که ضد انقلاب قصدش نا امید کردن مردم از حکومت است.
وی با تأکید بر این که نقد از ضروریترین مسائل امروز نظام جمهوری اسلامی است، اضافه کرد: زبان نقد جدای از زبان ضد انقلاب است؛ ما از فساد ناراحتیم اما ناراحتی و نقد ما طلبههای حزب اللهی مانند مردم کوچه بازار است که در عین تندترین انتقادها، در مواقع حساس پشتیبان نظام جمهوری اسلامی هستند.
این استاد حوزه علمیه قم با بیان این که نقد لازم و دستور دینی و شرعی ماست، گفت: اگر ما نقد نکنیم و هشدار ندهیم، ضد انقلاب از این فرصت سوءاستفاده کرده و سیاه نمایی میکند؛ البته باید مراقب باشیم زبان ما زبان ضد انقلاب و نا امید کننده مردم از حکومت و دولت نباشد.
وی افزود: مثلا برخی میگویند فلان مقدار طلاق در کشور رخ میدهد، در حالی که باید پرسید گرچه مطلب شما صحیح است اما آیا فقط در ایران چنین اتفاقاتی می افتد؟
حجتالاسلام سیدعلی خمینی گفت: اگر بنا باشد به هر دولتی که روی کار آمده اشکالات و ایراداتی بگیریم و بگوییم بد بوده که درست نیست؛ همه دولتها در عین داشتن اشکالات، خدماتی هم داشته و برآمده از رأی مردم بودند؛ نباید با سخنان ما مردم نا امید شده و احساس کنند که نظام پاسخگوی اشکالات نیست.
وی با بیان اینکه البته فساد منحصر در فساد اقتصادی یا مسائل فرهنگی مثل بیحجابی نیست، اظهار داشت: در موضوع مقابله با فساد باید جامعنگری داشت و همه ابواب فساد را دید؛ همچنین در مبارزه با فساد نباید با فرومایگان و ردههای چهارم و پنجم فساد مقابله کرد و بالاترین مجازاتها را برای آنان در نظر گرفت، اما برای بالا دستیها و عاملان اصلی فساد اقدامی نکنیم و با آنها کاری نداشته باشیم.
*مسائل ملی را سیاسی نکنیم/ مردم از فسادها ناراحتند
یادگار امام با بیان این که ملت پشتوانه مبارزه کنندگان با فساد است، گفت: در راه مقابله با فساد باید به دور از افراط و تفریط و دروغ و تهمت گام برداشت و تا جرمی ثابت نشده نباید آبروی افراد را برد؛ باید به نحوی که اسلام خواسته با فساد برخورد کنیم و بدانیم که این امر یک مطالبه عمومی و ملی است که برای قرار گرفتن در مسیر صحیح آن، نباید آن را سیاسی کرد، چرا که هر گاه مسائل ملی را در حد مطالبه جناحی پایین آوردیم ضرر کردیم.