شناسهٔ خبر: 122416 - سرویس سیاست
منبع: تسنیم

به منظور شفاف سازی عملکرد نمایندگان مجلس نهم

سامانه "مجلس گرافی" در دانشگاه تهران راه‌اندازی شد

مجلس/1 سامانه مجلس گرافی با هدف شفاف‌سازی عملکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی توسط جمعی از دانشجویان در دانشگاه تهران راه اندازی شد.

به گزارش «نماینده»، آزمایشگاه شبکه‌های اجتماعی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، به منظور شفاف‌سازی عملکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نرم افزار مجلس‌گرافی را راه اندازی کرد.

این سامانه یک اقدام پژوهشی، دانشگاهی در حوزه شبکه‌های اجتماعی و پردازش است و تمامی اطلاعات مندرج در آن از اسناد منتشر شده مجلس استخراج شده است. در این سامانه عملکرد نمایندگان از منظر ۶ شاخص مورد ارزیابی و رتبه‌بندی قرار گرفته است. از میان این شاخص‌ها، سه شاخص "نظم حضور در صحن علنی مجلس بر اساس غیبت‌ها و تاخیرهای نمایندگان"، "نطق‌های پیش از دستور"، " تذکرات کتبی نماینده به هیئت دولت" با تکنیک‌­های پردازش زبان طبیعی از متن صورتجلسات مجلس استخراج شده است. سه شاخص دیگر شامل " تعداد طرح‌های ارائه شده توسط نماینده"، "تعداد طرح‌های امضا شده توسط نماینده" و "تعداد سوالات مطرح شده در کمیسیون‌ها" نیز از روی اطلاعات منتشر شده در سایت مجلس استخراج شده است.

در این سامانه برای هر نماینده یک صفحه شخصی ایجاد و فعالیت‌های وی در مجلس در قالب نمودارهای متنوع به تصویر کشیده شده و با دیگر نمایندگان مقایسه می‌شود. اطلاعات مورد استفاده "مجلس گرافی" برای تحلیل شامل ۳۵۰  صورتجلسه است که اولین جلسه آن در تاریخ ۷ خردادماه ۹۱ و آخرین آن در تاریخ ۳ شهریور ماه ۹۴ بوده است.

یکی از گزارش‌های جالب این سامانه، کلمه "گرافی" نطق‌های نمایندگان است. در کلمه گرافی، کلمات کلیدی سخنان با تکنیک‌های پردازش متن استخراج شده و کلمات، متناسب با تعداد رویدادشان در نطق نماینده ترسیم شده است. همین نوع نمودار برای سوالات و تذکرات نماینده نیز تهیه شده که به نحو جالب توجهی موضوعاتی که هر نماینده بر روی آن تمرکز کرده را به تصویر می‌شود.

یکی دیگر از گزارشهای "مجلس گرافی"، رتبه‌بندی نمایندگان بر اساس جمیع این ۶ شاخص است که فعال‌ترین و غیرفعال‌ترین نماینده را به صورتی کاملا شفاف در معرض دید عموم قرار می‌دهد. علاوه بر این، نمایندگان استان‌های مختلف نیز با یکدیگر مقایسه شده‌اند.

این سامانه در یک گزارش، فعالیت نمایندگان استان‌های مختلف را با هم مقایسه می‌کنند تا فعالترین و ضعیف‌ترین استان‌ها در امر قانون‌گذاری معرفی شوند. از نکات جالب توجه در این گزارش رتبه‌بندی فعالترین نمایندگان استان‌ها است که نمایندگان چهار استان اصفهان، خراسان شمالی، البرز و همدان به طور متوسط فعالترین نمایندگان و نمایندگان اقلیت‌ها، خوزستان، بوشهر و خراسان جنوبی به‌طور متوسط کمترین فعالیت را در طول دوره نمایندگی خود داشته‌اند.

گزارش‌های تحلیلی این سامانه به آدرس majles.sociallab.ir در دسترس عموم قرار گرفته است.