شناسهٔ خبر: 117288 - سرویس فرهنگ
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

استیضاح "جنتی" مطرح نیست/زوایایی از آبستراکسیون رسانه‌‌ای در نمایشگاه مطبوعات

نوش آبادی ر واکنش به احتمال استیضاح علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجلس بیان داشت: اصولا در شرایط کنونی فضا برای استیضاح وزرا وجود ندارد زیرا نمایندگان کارهای مهم‌تری همچون برنامه ششم توسعه و بودجه در دستور کار خود قرار داده‌اند.

به گزارش «نماینده»، "حسن نوش‌آبادی" معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی در واکنش به اعلام خبر تحریم نمایشگاه مطبوعات از سوی برخی رسانه‌های منتقد دولت اظهار کرد: بحث بهانه تحریم نمایشگاه مطبوعات از سوی رسانه‌‌های منتقد دولت کاملا غیرمنطقی است زیرا حضور در نمایشگاه مطبوعات بیشتر فرصتی برای بیان نقطه‌نظرات از سوی آن‌هاست.

وی با اشاره به اینکه انجام برخوردهای سیاسی از سوی رسانه‌های منتقد قابل توجیه نیست، گفت: بعید می‌دانم بهانه کسانی که تمایلی برای حضور در نمایشگاه مطبوعات را نداشته‌ است، انتقاد از دولت باشد.

نوش‌آبادی تاکید کرد: از ابتدا سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد واگذاری غرفه‌ها و متراژهای آن‌ها به رسانه‌ها کاملا روشن بود و این امر نیز براساس درخواست رسانه‌ها، شرایط و محدودیت فضا انجام می‌شود.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی تصریح کرد: رسانه و یا نشریه‌ای نمی‌تواند مطالبه‌ متراژی بالاتر از آنچه که وزارت فرهنگ و ارشاد برای آن‌ها در نظر گرفته را داشته باشد.

برخی رسانه‌ها به دنبال غرفه رایگان هستند

وی در ادامه افزود: تعدادی از رسانه‌ها برای حضور در نمایشگاه مطبوعات با تصور اینکه هزینه غرفه‌ها رایگان است، ثبت نام کرده بودند و اکنون به دنبال دریافت غرفه‌ به صورت رایگان هستند اما با توجه به هزینه‌ برگزاری نمایشگاه این امر امکان‌پذیر نیست.

نوش‌آبادی با بیان اینکه یارانه تنها به مطبوعات و رسانه‌هایی که از بودجه عمومی استفاده نمی‌کنند تعلق می‌گیرد، اظهار کرد: در بحث واگذاری غرفه‌ها رسانه‌های وابسته به بخش خصوصی می‌توانند از یک تخفیف ویژه استفاده کنند.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی با بیان اینکه توانایی رسانه‌های وابسته به برخی ارگان‌ها، مراکز دولتی کاملا مشخص است، افزود: بسیاری از رسانه‌های منتقد به دولت حمایت‌های تسهیلاتی می‌شوند و ما از آنها انتظار داشتیم که حداکثر همکاری را با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه انجام می‌دادند.

وی تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برنامه‌ریزی خود مسایل سیاسی را مدنظر قرار نمی‌دهد.

نوش‌آبادی بیان داشت: رسانه‌ها و خبرگزاری‌هایی که برای حضور در نمایشگاه مطبوعات ثبت نام نکرده‌اند در صورت تمایل دیگر امکانی برای حضور آن‌ها در نمایشگاه وجود ندارد زیرا تمام مراحل واگذاری‌ غرفه‌ها انجام شده است.

با رسانه‌های موافق دولت بیشتر برخورد می‌شود

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی با اشاره به شکایت معاون مطبوعاتی این وزارتخانه از زاکانی نماینده تهران، ری، شمیرانات واسلامشهر نیز اعلام کرد: رسانه‌های منتقد مدعی‌اند که دولت با آن‌ها برخورد جدی‌تری نسبت به سایر رسانه‌ها دارد اما وزارت فرهنگ و ارشاد براساس قوانین و سیاست‌های بخش فرهنگی که توسط شورای عالی امنیت ملی در حوزه رسانه وضع شده، عمل می‌کند.

وی با تاکید براینکه در صورت اعتراض و مخدوش‌سازی این سیاست‌ها توسط یک رسانه قانونا با وی برخورد می‌شود، گفت: البته این برخوردها شخصی نبوده و هیئت نظارت بر مطبوعات متشکل از نمایندگان قوا، مجلس، حوزه و دانشگاه در مورد جرایم رسانه‌‌ای در غالب رای‌گیری تصمیم‌گیری می‌کند.

نوش‌آبادی ادامه داد: اعضای هیئت نظارت بر مطبوعات منتسب به یک جریان خاص نبوده بلکه یک نهاد فراجناحی و فرادستگاهی است لذا شائبه سیاسی‌کاری از سوی وزارت ارشاد کاملا منتفی است.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی با بیان اینکه میزان برخوردهای وزارت ارشاد با رسانه‌های موافق دولت بیشتر از منتقدان است، اظهار کرد: برای اثبات این ادعا می‌توانیم آمار آن را منتشر کنیم، موافقان دولت بعد از برخورد وزارت ارشاد با آن‌ها تریبونی برای فریاد زدن ندارند اما رسانه‌های منتقد بعد از برخورد با تصور تضییع حقوقشان صدایشان بلند می‌شود.

استیضاح "جنتی" مطرح نیست/ احتمال تشدید سوالات از وی

وی همچنین در واکنش به احتمال استیضاح علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجلس بیان داشت: اصولا در شرایط کنونی فضا برای استیضاح وزرا وجود ندارد زیرا نمایندگان کارهای مهم‌تری همچون برنامه ششم توسعه و بودجه در دستور کار خود قرار داده‌اند.

نوش‌آبادی ادامه داد: البته سوالات و تذکرات از سوی نمایندگان همچنان وجود دارد و با توجه به شرایط جاری و آتی شاید میزان تذکرات و سوالات تشدید هم بشود.

شایان ذکر است؛ در آستانه برگزاری نمایشگاه مطبوعات، اخباری حاکی از انصراف برخی رسانه‌های منتقد دولت در این نمایشگاه اعلام شده است.