شناسهٔ خبر: 96285 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

نماینده بررسی کرد؛

آیا امروز استیضاح فانی دردی از جامعه فرهنگیان دوا می‌کند؟

استیضاح فانی431 چرا علیرغم این همه سر و صدا فقط امضای ۶۴ نماینده مجلس پای درخواست استیضاح علی‌اصغر فانی دیده می‌شود. آیا این نشان‌دهنده تردید برخی دلسوزان مجلس نسبت به اثربخش بودن چنین اقدامی نیست؟ باید پرسید که امروز تا چه اندازه می‌توان از طریق استیضاح وزیر، مشکلات فرهنگیان را برطرف کرد؟

نماینده - پس از ماه‌ها درخواست جمعی از نمایندگان مجلس روز سه‌شنبه استیضاح وزیر آموزش و پرورش اعلام وصول شد. اعلام وصولی که با اما و اگرهای فراوانی همراه است و سؤالات زیادی را به ذهن متبادر می‌کند. این همه فضای رسانه‌ای و مطالبه از این وزارتخانه وجود دارد. تجمع و اعتراضات بسیار زیادی توسط اقشار مختلف فرهنگیان در شهرها و استان‌های مختلف در طول ماه‌های اخیر برگزار شده است، و به حدی این موضوع گسترده بوده که رئیس جمهور نیز نتوانست نسبت به این موضوع واکنشی نشان ندهد و حق اعتراض معلمان را به رسمیت شناخت. فراتر از همه این‌ها سفارش مقام معظم رهبری به دولت و علی‌الخصوص به وزیر آموزش و پرورش برای رسیدگی به وضعیت معلمان در دیدار یک ماه قبلشان با فرهنگیان بود. اگر همه اینها را هم در نظر نگیریم این همه نطق‌ها و تذکرهایی که توسط اکثر نمایندگان مجلس و از تریبون رسمی خانه ملت در واکنش به عملکرد وزارتخانه و دولت در عدم توجه به مطالبات فرهنگیان ابراز شده است، قابل چشم‌پوشی نیست. پس چرا علیرغم این همه سر و صدا فقط امضای ۶۴ نماینده مجلس پای درخواست استیضاح علی‌اصغر فانی دیده می‌شود. آیا این نشان‌دهنده تردید برخی دلسوزان مجلس نسبت به اثربخش بودن این اقدام نیست؟ باید پرسید که امروز تا چه اندازه می‌توان از طریق استیضاح وزیر، مشکلات فرهنگیان را برطرف کرد؟

 

فانی، اولین استیضاح شونده با آئین نامه جدید مجلس

استیضاح وزیر آموزش و پرورش که سه‌شنبه نایب رئیس دوم مجلس آن را مطرح کرد، چهارشنبه از سوی نایب رئیس اول مجلس "کان لم یکن" خوانده شد و وقتی با واکنش منفی برخی نمایندگان مواجه شد، ابوترابی توضیح داد منظورش این است که تا زمانی که نتیجه بررسی کمیسیون آموزش ارائه نشود و همچنین اگر امضاهای استیضاح به کمتر از ۱۰ نفر نرسیده باشد، گویا استیضاحی هم اعلام وصول نشده است.

به گفته یک عضو دیگر هیئت رئیسه مجلس طبق قانون جدید، کمیسیون آموزش یک هفته فرصت دارد طرح را با حضور وزیر بررسی کند. ضرغام صادقی همچنین از فرصت ۱۰ روزه‌ای خبر داد که وزیر آموزش و پرورش می‌تواند پس از این مهلت برای جلسه استیضاح به صحن مجلس بیاید. این یعنی چهارشنبه آینده هم نوبت به استیضاح فانی نمی‌رسد و باید تا هفته بعد از آن صبر کنیم تا ببینیم خواست استیضاح‌کنندگان محقق می‌شود!

 

استیضاح سیاسی یا دغدغه‌مندانه؟

اینکه اولین جرقه‌های طرح استیضاح در اواسط سال ۹۳ زده شده فرض داشتن نگاه سیاسی و انتخاباتی را رد می‌کند، اما نمی‌توان کلاً این شبهه را وارد ندانست؛ زیرا استیضاح وزیر وزارتخانه عریض و طویل آموزش و پرورش بعد از اینکه مدت‌ها اعتراضات و تجمعات معلمان را به خود دیده است، می‌تواند گزینه خوبی برای راضی کردن فرهنگیانی باشد که نسبت به عملکرد علی‌اصغر فانی اعتراض دارند و بخش اعظم مشکلاتشان را نیز ناشی از عدم توان مدیریتی وزیر می‌بینند.

 

خواسته معلمان استیضاح وزیر است یا رفع مشکلات معیشتی؟

آنچه از ظاهر قضیه برمی‌آید و در دلایل استیضاح نوشته شده است بیشتر نشان‌دهنده دغدغه نمایندگان مجلس برای تأمین معیشت فرهنگیان شاغل و بازنشسته است، اما آیا استیضاح فانی این خواسته را محقق می‌کند؟ یکی از مسئولان کانون صنفی معلمان ایران این‌طور می‌گوید: «تأکید می‌کنم که استیضاح فانی هیچ تغییر و یا تحولی را در آموزش و پرورش ایجاد نمی‌کند.» این اظهارنظر کمی تأمل‌برانگیز است؛ زیرا اگر خواست واقعی نمایندگان رفع مشکلات باشد، ظاهراً و با توضیحات مبسوطی که وی و سایر هم‌صنفانش ارائه کرده‌اند رفتن فانی مشکل خاصی را برطرف نمی‌کند و نهایتاً می‌تواند برطرف کننده حداکثر ۲۰ درصد اشکالات باشد.

 

زاهدی: جزء استیضاح‌کنندگان نیستم / حاجی‌بابایی: با استیضاح موافق نیستم

ورود طرح استیضاح فانی به این مرحله، واکنش‌هایی را در بر داشته است. محمدرضا تابش ادعا می‌کند بسیاری از مجلسی‌ها مخالف این استیضاح هستند و خودش هم جزء همین مخالفین است. البته اظهارنظر تابش مطمئناً همسو با نظرات سیاسی وی تلقی می‌شود، اما نکته قابل‌تأمل مخالفت وزیر آموزش و پرورش دولت احمدی‌نژاد با استیضاح است. حمیدرضا حاجی‌بابایی در اظهارنظری گفته است که با استیضاح موافق نیست. البته وی در توضیح دلیل مخالفتش گفته است که این مخالفت به معنای بدون مشکل بودن آموزش و پرورش نیست، بلکه در شرایط فعلی استیضاح را به نفع دولت و آموزش و پرورش نمی‌داند. از طرف دیگر وزیر علوم دولت احمدی‌نژاد و رئیس فعلی کمیسیون آموزش نیز در اظهارنظری اعلام کرده است که از امضاء کنندگان طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش نیست.

 

در این میان باید دید که امضاکنندگان استیضاح فانی چه استدلالی را در برابر اظهارات وزیر، مبنی بر کسری بودجه در این وزارتخانه در نظر گرفته‌اند و چه راهکاری را برای حل این مشکل در دوره وزیر احتمالی بعدی تدارک دیده‌اند که دوباره پس از مدتی به عاقبت فانی گرفتار نشود. استیضاح البته برای مجلس بی‌هزینه هم نخواهد بود و امید است که استیضاح کنندگان فایده‌ای را هم‌وزن این هزینه در نظر گرفته باشند که بتواند مرهی بر زخم فرهنگیان باشد.

نظرات مخاطبان 2 25

  • ۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۱۳:۴۵معلم 0 16

    مردبزرگ دیروعده می دهدزودعمل می کند.حضرت علی ع.
    
    قابل توجه مجلس ودولت وعده های صداوسیمایی شده
                                
  • ۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۱۵:۵۶معلم فقیر 2 28

    من حاضرم ماهانه 20هزارتومن ازحقوقم کم شودامااین وزیرم نباشد.استیضاح اونشان احترام به خواسته یک میلیون فرهنگی مظلوم است
                                
  • ۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۱۶:۱۹فرهنگی 0 21

    اگر چاره ساز درد نباشد حداقل مسکن که هست !!!
                                
  • ۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۱۶:۵۹کاظمی 0 22

    رحمت برپدرتان استیضاحش کنین
                                
  • ۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۱۷:۱۲معلم 1 19

    یک نارضایتی گسترده وعمومی درآموزش وپرورش وجود دارد،که الان به نفرت ازآقای فانی تبدیل شده است.وانگیزه مرده است.برکناری ایشان به صلاح است ومرهمی هرچندکوچک بر زخم های روحی فرهنگیان.
                                
  • ۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۱۷:۵۱رنج کشیده ۲۷سال درآپ 1 23

    این وزیربه دردفرهنگیان نمی خوره هرچه سریعتراین راازگردونه آموزش وپرورش حذف کنیدتاموردلطف وعنایت خداوندقراربگیریدای نمایندگان..؟
                                
  • ۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۲۱:۱۱یک معلم 0 4

    وزیر ناتوان وبی کفایت قبول اماازدست وزیر به تنهایی کاری ساخته نیست ومشکلات معلمان فقط مربوط به این وزیر واین دولت نیست تابوده همین بوده شما مجلسیان محترم دراین دوره چهار ساله می توانستید قانونی برای حل مشکلات معیشتی فرهنگیان مصوب کنید که نکردید واستیضاح وزیر برای معلمان آب و نان نمیشه به نظرمن به جای استیضاح بیایید وبه وزیر کمک کنید و مشترکا به راه حلی برسیدشایداین بیشتر به صلاح فرهنگیان باشد. به هرصورت ازپیگیری های شما بزرگواران سپاسگزاریم
                                
  • ۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۲۱:۴۶فرهنگی 0 4

    یاد عزیزان باشد هر کس سکان داری  بزرگترین وزارت خانه کشور را بر دوش می گیرد صرف نظر از مقبولیت و تجربه و قدرت دوندگی و ... بایستی قلبا اعتقاد داشته باشد به دو چیز 1- از بین رفتن منزلت معلمی و تلاش در جهت بازگشت ان 2- لزوم رساندن جایگاه فرهنگیان به جایی که از منظر رهبری (( به صورت ویژه و فراتر از سایر دستگاهها )) بیان شده بود.
                                
  • ۱۳۹۴-۰۳-۲۱ ۲۳:۲۷محمد فرهنگی بازنشسته 93 اهواز 0 4

    مرحمی بردل فقرا درس عبرتی برای دیگران
                                
  • ۱۳۹۴-۰۳-۲۲ ۰۸:۳۶حمید یک فرهنگی 0 5

    امیدواریم که نمایندگان محترم بر پای امضا خود استوار بمانند ومکر فانی با دادن امتیاز پست و تغییر برخی مدیران آنها را فریب ندهد آرزوی جامعه فرهنگی رفتن فانی وآمدن کسی که واقعا قشر فرهنگی را درک کند هست 
    
    
                                
  • ۱۳۹۴-۰۳-۲۲ ۰۹:۵۱بیدار 0 3

    این وزیر به درد نماینده ها می خوره  پس  شاید هم 8 سال وزیر باشد !
                                
  • ۱۳۹۴-۰۳-۲۲ ۱۲:۳۴یک فرهنگی جنوب زی 0 3

    نچ   نه   نو   خیر    بقیه زبان ها را نمدانم ولی میخوام بپرسم به چه زبانی باید گفت دردماها با استیضاح وزرا درمان نمیشود!؟؟
                                
  • ۱۳۹۴-۰۳-۲۲ ۱۳:۱۲محسن 0 4

    ما فرهنگیان عقیده داریم وزارت خانه بدون این وزیر بهتر اداره می شود . لا اقل کسی قول بی مورد نمی دهد . 
                                
  • ۱۳۹۴-۰۳-۲۲ ۱۸:۰۹هنرمند 0 4

    برای فانی مایه خجالت است چشمش را رو حقیقت ها بسته است. پس چه بهتر که کنا دبرو
                                
  • ۱۳۹۴-۰۳-۲۲ ۱۸:۴۶معلم 0 4

    وزیر استیضاح شود  خوب است ولی خدا وکیلی دردی از مشکلات مالی فرهنگیان کم نمی شود. همه کارکنان دولت عیدی و وام از بانکها  دریافت میکنند فقط برای فرهنگیان باسرو صدا اعلام میشود.
                                
  • ۱۳۹۴-۰۳-۲۳ ۰۹:۰۹امیر 0 2

    این نمایندگان  با  رای عدم اعتمادشان  به اقای نجفی تیشه بر ریشه فرهنگ  وفرهنگی زدند  وحالا  که وضعیت اموزش  و پرورش  اسفناک  است  واین مریض رنجور  با اقدام دولت  در حال جان دان است   این نمایندگان ودولت در مقابل ملت  وفرزندان این ملت  باید شرمسار  پاسخگو باشند 
                                
  • ۱۳۹۴-۰۳-۲۳ ۱۳:۰۲بازنشسته 0 2

    دردفرهنگیان اعم ازشاغل وبازنشسته فانی ویا حاج بابایی و....نیست دردماعدم درک فرهنگیان توسط مسولین رده بالای نظام است .فانی برود نفربعدی که شق القمر نمیکند باید نفس قضیه اصلاح شود .یادم هست دریکی از دوره هایی که رفسنجانی رئس جمهور بود در تریبون رسمی اعلام کرد کمک کنید تا کشتی آموزش وپرورش به ساحل برسد .ظاهرا این کشتی هنوز درامواج متلاطم بی تدبیری مسولین درگیر وراهی به سوی ساحل آرامش ندارد.وزیر آ.پ .دردورانهای گذشته همه درگیر بوده ولی نوانستند روسای جمهور دوران خودشان ومجلس زمان خودشان راقانع کنند که مشکل این نهاد عرض وطویل مشکل ریشه ای است .حقیر 20سال مسول مالی یکی از مناطق بودم درطول این مدت همیشه آخر سال مبود اعتبار بود وکلی اسناد دیون پرسنلی .این اواخر که اوضاع  با تحریمهابدتر هم شد .بنابراین مشکل باید ریشه ای حل شود ابجایی افراد مشکلی راحل نمیکند بخصوص که پیان دوره نمایندگان مجلس است ومیخواهند با بیان مشکلات فرهنگیان وجهه ای برای خود دست وپاکنند وبقولی ازین نمد کلاهی به دست بیاورند. این استیضاح به نظرم بشتر شائبه سیاسی داردتا حل مشکل .
                                
  • ۱۳۹۴-۰۳-۳۰ ۱۷:۲۶علی 0 2

    دردی رو دوا نمیکنه این آدم خودش درده
    
                                
  • ۱۳۹۴-۰۳-۳۰ ۱۷:۳۳مختار از اسلام آبادغرب 0 1

    برکناری وزیر بازی سیاسی است شاید کسی دیگر بدتر از او بیاید. نمایندگان اگر راست می گویند چرا به دکتر نجفی رای ندادند.در ضمن نمایندگان عزیز صورت مسئله را پاک نکنید شما قانون تصویب می کنید نه وزیر.تاکی فرافکنی
                                
  • ۱۳۹۴-۰۳-۳۰ ۱۸:۰۲محمدرضا 1 0

    بنام خداوندتبارک وتعالی 
    اگر قرار بوداحکام و قانون در این مملکت اجرانگردد هیچ وقت خداوند اینهمه تاکید و پافشاری برای اجرای قوانین اسلامی واحکام قرانی نداشت وهر کسی به اعمال خوب وبد نمیرسید پس چرا قانون در مملکت ما اجرا نمیگرددعلتش چیست که در ایران به قوانین احترام نمیگ 
                                
  • ۱۳۹۴-۰۳-۳۰ ۱۸:۱۱معلم 0 2

    حتما حل خواهد کرد
                                
  • ۱۳۹۴-۰۳-۳۰ ۱۸:۵۳ 0 1

    قطعا دردی دوا نمی کند . ولی تسکین درد مدیران خدوم آموزش و پروش مناطق و استانهاست که فقط بخاطر حزب و حزب گرایی استیضاح شدند و افراد هم حزبی آقای فانی جانشین آنها شدند.
                                
  • ۱۳۹۴-۰۳-۳۰ ۱۸:۵۵samiii 0 1

    باسلام 
    اگرقراراست دیگ برای معلم نجوشد بهتراست سر وزیردران بجوشد
    خداحافظ
                                
  • ۱۳۹۴-۰۳-۳۰ ۲۲:۴۵معلم 1 0

    استیضاح فانی فقط اندکی دور شدن از  ورطه  سقوط است سیاست ها منفعت مردم و انقلاب در نظر نمی گیرند 
                                
  • ۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۹:۲۲ 0 0

    برود بماند استیضاح شود یا نه هیچ مشکلی از معلم واموزش پرورش حل نمی کند مشکل جای دیگر ودست کسانی غیر از حوزه اموزش وپرورش است ...
                                

نظر شما