شناسهٔ خبر: 95168 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

چهار طیف فرهنگی از پرداخت مالیات معاف شدند

مالیات43 سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به امضای تفاهم نامه ای برای معافیت مالیاتی موسسات فرهنگی که به تازگی بین این وزارتخانه و سازمان امور مالیاتی امضا شد گفت: براساس این تفاهم نامه چهار طیف از موسسات فرهنگی مشمول این قانون قرار گرفتند.

به گزارش نماینده از ایرنا، حسین نوش آبادی روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: وزارت ارشاد با توجه به ماده ۱۲ آیین نامه اجرایی ماده ۱۳۹ قانون مالیات های مستقیم، برای این که طیف وسیع تری از فعالان فرهنگی را تحت پوشش معافیت مالیاتی قرار دهد، تفاهم نامه ای با سازمان امور مالیاتی منعقد کرده است.

وی گفت: شرط برخورداری از این معافیت این است که باید موسسات و نهادها، ضمن دارا بودن مجوزهای لازم، منطبق با ضوابط و قوانین جاری فعالیت کنند و همچنین اظهارنامه سالیانه مالیاتی خود را تکمیل و به سازمان امور مالیاتی تسلیم کنند.

نوش آبادی با بیان این که چهار طیف یاد شده از سال ۹۳ مشمول این معافیت مالیاتی می شوند، گفت: موسسات انتشاراتی اعم از کتب مکتوب و الکترونیکی، موسسات مطبوعاتی و فعالان این حوزه شامل تولید، توزیع و نشر خبر و انتشار مطبوعات اعم از چاپی و الکترونیکی، فعالیت های فرهنگی در حوزه های دیجیتال، جشنواره های قرآنی، فعالیت های نمایشگاهی، موزه های فرهنگی، مراسم و مجامع فرهنگی و فعالیت های هنری اعم از تولید، تکثیر، توزیع، نمایش فیلم اعم از سینمایی و خانگی، اجرای صحنه ای موسیقی و پخش آثارش، تئاتر و هنرهای تجسمی و سنتی نیز مشمول معافیت مالیاتی می شوند.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: وزارت ارشاد این تفاهم نامه را سال گذشته منعقد کرده و امور مالیاتی امسال آن را ابلاغ کرده است و اجرای آن برای موسسات و نهادهای یادشده از سال ۹۳ خواهد بود.

** بزرگداشت امام(ره)

نوش آبادی در ادامه با اشاره به سالگرد بزرگداشت رحلت حضرت امام خمینی(ره) گفت: رهبر کبیر انقلاب یک نظام مدنی و سیاسی را بر اساس عقلانیت اسلامی پایه گذاری کرد که مکتبش بر اساس حقیقت بنیان نهاده شده بود و باید شریعت اسلامی در همه امور مورد توجه قرار می گرفت.

وی خاطرنشان کرد: استقلال، آزادی، عدالت و معنویت چهار عنصری بود که بنیانگذار انقلاب اسلامی آن را برای انقلاب ضروری می دانستند.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: امام(ره) دیدگاه های روشن و اثربخشی در حوزه فرهنگی و اجتماعی داشتند و با تحجر و اباهه گری مخالف بودند.

نوش آبادی گفت: امام(ره) بنیانگذار نظامی مبتنی بر آموزه های دینی اسلامی با درک مقتضیات زمانه خود بود واعتقاد داشت فرهنگ زیربنای تمامی حوزه ها و بخش ها است.

وی خاطرنشان کرد: بنیانگذار انقلاب اسلامی، فرهنگ را منشاء و مبداء تمامی تحولات می دانستند.

نوش آبادی در ادامه با اشاره به فرارسیدن سالگرد ۱۵ خرداد گفت: امام خمینی(ره) ۱۵ خردادماه را نقطه تحول و آغاز انقلاب اسلامی عنوان می کردند.

** اقدام تحسین برانگیز سازمان صداوسیما

نوش آبادی در ادامه با اشاره به دیدار اخیر کارگردانان و تهیه کنندگان فیلم های سینمایی با رییس سازمان صداوسیما گفت: این جلسه منجر به تصمیم گیری های مثبت و درخور تحسینی شد.

وی گفت: رییس سازمان صداوسیما در این جلسه مقرر کرد تا منبعد تیزرهای تبلیغاتی سینمایی کشور با تخفیف ویژه به روی آنتن رود.

نوش آبادی ادامه داد: همچنین در جلسه یاد شده کمیته مشترکی بین سینما و سیما با هدف بررسی قابلیت های پخش فیلم های داخلی و حمایت از سینما به عنوان بازوی اثرگذار در تولید محتوا ایجاد شد که این اقدام صداوسیما درخور تحسین است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: باتوجه به این که برخی از فیلم های تولیدشده داخلی تیزرهای تبلیغاتی شان در شبکه های خارجی تبلیغ می شد، این روند مناسب سینمای ایران نبود و با این تصمیم صداوسیما دیگر فیلمسازان ما بی نیاز از شبکه های بیگانه خواهند بود.

وی این اقدام صداوسیما را گامی عملی برای توسعه و رونق صنعت سینما در راستای تقویت اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: از صداوسیما انتظار داشتیم همکاری بیشتر و نزدیک تری با حوزه فرهنگ و هنر و وزارت ارشاد داشته باشد که خوشبختانه با جلسه یاد شده این اقدام عملی شده است.

** پخش تیزر تبلیغاتی فیلم های سینمایی با تخفیف

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه از توافق وزارت ارشاد با سازمان صدا و سیما برای پخش تیزر تبلیغاتی فیلم ها با تخفیف ۹۸ درصدی خبر داد.

وی درباره میزان تخفیف صدا و سیما به پخش تیزر فیلم ها اظهار کرد: طبق توافق نامه ای که صورت گرفته قرار است صدا و سیما تیزر فیلم های تولید شده ای که در حال اکران است را با تخفیف ۹۸ درصدی در تلویزیون پخش کند.

وی ادامه داد: امیدواریم این تخفیف بالای ۹۰ درصد به توجه مردم به فرهنگ و سینمای کشور بیشتر شود و فیلم سازان ما بی نیاز از پخش تیزر تبلیغی فیلم های خود در شبکه های ماهواره ای بیگانه و معاند شود.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره جمله سیدحسن خمینی که در دیدار دیروز خود به وزیر ارشاد به عنوان وزیر ارشاد مظلوم کشور خطاب کرده بود توضیح داد: البته خود من هم در این نشست بودم و حجت الاسلام حسن خمینی توضیح بیشتری در این رابطه ندادند

نوش آبادی افزود: به نظرم با توجه به هجمه هایی که علیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته همچنین ابهامات و شبهاتی که خیلی از آنها بی مورد به وزارت ارشاد و شخص آقای جنتی نسبت داده شده دلیل این سخن بوده است.

وی ادامه داد: همانطور که شاهد هستیم علیرغم پاسخگو بودن آقای جنتی نسبت به تمامی سوالات و اتهاماتی که به وزارت ارشاد داده می شود عده ای همچنان بر آن رویه و هجمه های خودشان نسبت به وزارت ارشاد تاکید می کنند.

نوش آبادی گفت: فکر می کنم این جمله درست است که هم وزارت ارشاد و هم شخص آقای جنتی به عنوان یک شخصیت برجسته فرهنگی، سیاسی و مبارزاتی مظلوم هستند و هنوز ابعاد شخصیتی وزیر محترم ارشاد برای خیلی ها معرفی نشده است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: فعالیت زیربنایی که در وزارت ارشاد در حال انجام است و در آینده به ثمر خواهد نشست آیندگان خواهند دید که چه تاثیرات و تحولاتی در فرهنگ کشور به وجود خواهد آمد.

وی علاقه مند شدن جوانان برای ورود به عرصه فرهنگی کشور را یکی از فعالیت های مهم ارشاد در دوره اخیر عنوان کرد و گفت: این ها اتفاقاتی است که در چند وقت اخیر افتاده و وزارت ارشاد با اتکا به نیروهای توانمند و مدیریت خوشنام آقای جنتی در مسیری حرکت می کند که هم به آموزه های دینی و هم به استعدادهای درونی فرهنگی و هنری کشور توجه دارد.

** روابط عمومی حذف نشده

وی درباره حذف روابط عمومی های معاونت های وزارت ارشاد اظهار کرد: هر نهادی یک روابط عمومی مستقل برای پاسخ گویی به سوالات و ارتباط با اهالی رسانه و مردم دارد. وزارت ارشاد نیز به عنوان متولی اصلی فرهنگی کشور نیازمند روابط عمومی است.

وی با بیان اینکه روابط عمومی ها معاونت های وزارت ارشاد هیچگاه پست سازمانی نداشته اند اما از گذشته فعالیت می کردند افزود: سازمان هایی مانند اوقاف و امورخیریه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و... و. در چارت برنامه های خود نیاز به روابط عمومی را تعریف کرده اند و با توجه به تاییدیه نهاد ریاست جمهوری فعالیت آن ها به قوت خود باقی خواهد بود.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اما معاونت هایی که در چارت فعالیت ها آنها حضور روابط عمومی ها تعریف نشده است به عنوان رابطین و بدون پست سازمانی به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

نوش آبادی خاطرنشان کرد: بنابراین هیچ روابط عمومی در وزارت ارشاد حذف نشده است بلکه روابط عمومی معاونت ها فقط از پاسخگویی منع شده اند و وظیفه پاسخگویی بر عهده سخنگوی وزارت ارشاد و معاونت های روابط عمومی هایی که چارت آن ها تعریف شده افتاده است.

** وضعیت صندوق حمایت از هنرمندان

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد وضعیت صندوق حمایت از هنرمندان بیان داشت: رویکرد صندوق هنر ساماندهی امور هنرمندان کشور، تامین نیازهای معیشتی و سازمان دادن به بیمه تامین اجتماعی و تکمیلی آنها بوده است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: از ابتدای استقرار دولت یازدهم با توجه به تغییراتی که در مدیریت صندوق شکل گرفت به دنبال این بودیم که این صندوق با فعالیت های مناسب از کمک های دولتی بی نیاز شود و به صورت خودکفا به درآمدزایی بپردازد.

نوش آبادی با تاکید بر اینکه شان و منزلت هنرمندان باید مورد تکریم قرار گیرد گفت: ما با حمایت از خودکفا شدن این صندوق به دنبال آن هستیم تا از هویت هنرمندان صیانت شود.

** واسپاری و واگذاری امور

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: سیاست کلی ارشاد واسپاری و واگذاری امور به بخش های غیردولتی و استفاده از ظرفیت ها، امکانات و توانمندی های بخش خصوصی است.

نوش آبادی گفت: با توجه به وظایف متعدد و تکالیف پرحجم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طبیعی است که با اتکا به منابع دولتی برگزاری نمایشگاه هایی همچون نمایشگاه بین المللی کتاب تهران امکان پذیر نبوده و باید از بخش های خصوصی در این زمینه بهره مند شد.

وی افزود: بر همین اساس وزارت ارشاد در نمایشگاه کتاب امسال بخش هایی که قابل واسپاری بود به نهادهای خصوصی و غیردولتی واگذار کرد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: باید اجرای فرهنگ و هنر کشور به بخش های غیردولتی واگذار شود و ارشاد در سیاست گذاری ها و تعیین اهداف و نظارت با قوانین موجود وظایفش را دنبال کند.

وی تصریح کرد: برنامه های فرهنگی و هنری در کشور اهداف، سیاست ها و چارچوب های نظارتی مشخصی دارند و ارشاد بخش های تصدی گری را واگذار می کند.

وی گفت: یکی از کارهای واگذاری ارشاد اجرای نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بود چرا که واقعا در توان ارشاد نیست که به تنهایی بخواهد هر ساله یک نمایشگاه بزرگ بین المللی این چنینی را برگزار کند که میلیون ها عنوان و کتاب در آن مطرح می شود.

نوش آبادی ادامه داد: بنابراین ارشاد لاجرم باید بخشی از کارهایش را در زمینه اجرا واگذار کند.

وی یادآور شد: نمایشگاه کتاب امسال تجربه نسبتا موفقی بود هرچند که نقاط ضعفی هم داشت اما نکات مثبتش بسیار زیاد بود.

وی خاطرنشان کرد: این اقدام ارشاد سبب هویت و اعتبار بخشی به ناشران داخلی و افزایش اعتماد به نفس آنان شد و به طور حتم در سال های آینده نیز این روند با مشارکت تمامی فعالان حوزه نشر ادامه خواهد داشت.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: بر اساس این سیاست وزارت ارشاد در آینده برگزاری جشنواره های مطبوعات، قرآنی و استانی را واسپاری کرده و کارهای اجراییش را به بخش خصوصی و تشکل های صنفی واگذار خواهد کرد.

وی ادامه داد: این اقدام وزارت ارشاد در راستای سیاست های کلی نظام، تقویت اقتصاد مقاومتی و گسترش فعالیت های فرهنگی و هنری است.

 

** میلیاردها تومان در نمایشگاه کتاب امسال صرفه جویی شد

سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اظهارداشت: امسال برای اولین بار سعی کردیم در نمایشگاه کتاب هزینه های زائد را به حداقل برسانیم که باعث گله مندی برخی افراد شد.

نوش آبادی گفت: حذف بن کتاب از جمله سیاست های امسال نمایشگاه کتاب بود که از توزیع بی رویه بن خرید کتاب در سطح جامعه جلوگیری کرد.

وی با بیان این که بن های کاغذی خرید کتاب که در گذشته ارایه می شد زیبنده کشور نبود گفت: وزارت ارشاد در این زمینه شجاعت به خرج داد و بن های خرید کتاب را که در گذشته بدون حساب و هدف بود جمع آوری کرد و از این راه میلیاردها تومان صرفه جویی شد.

نوش آبادی ادامه داد: همچنین هزینه ای برخی از نهادها همچون فرهنگی و انتظامی که برای حضورشان در نمایشگاه در گذشته پرداخته می شد حذف شد.

سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این اقدامات ارشاد سبب شد تا در نمایشگاه کتاب امسال بیش از ۱۰ میلیارد تومان صرفه جویی شود.

 

** خرید بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان کتاب در نمایشگاه کتاب

نوش آبادی اظهارداشت: امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان کتاب در نمایشگاه بین المللی تهران خریداری شد که یک رکورد به شمار می رود.

وی گفت: این نمایشگاه به سبب حضور مردم از سرتاسر کشور به یک باشگاه فرهنگی تبدیل شده بود.

نوش آبادی خاطرنشان کرد: سیاست های امسال ارشاد در نمایشگاه کتاب اقدامی شجاعانه و مورد تقدیر بود چرا که در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی و توسعه فرهنگی کشور انجام شد.

 

** امیدواریم وعده قالیباف محقق شود

وی در ادامه گفت: خوشبختانه شهردار تهران در مراسم اختتامیه امسال وعده برگزاری نمایشگاه کتاب برای سال آینده را در تپه های عباس آباد داد که مورد استقبال وزیر ارشاد نیز قرار گرفت.

وی یادآور شد: مصلی تهران مکان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیست و این چند سال به سبب نبود مکان مناسب تری در آنجا نمایشگاه برگزار می شد.

نوش آبادی با بیان این که روی وعده قالیباف حساب می کنیم گفت: امیدوارم با توجه به توانمندی، اجرایی و مالی شهرداری تهران جایگاه مناسبی برای نمایشگاه کتاب تهران در سال آینده تدارک دیده شود.

** تالار وحدت میزبان برنامه های استاندارد

سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: بسیاری از هنرمندان و موسسات هنری علاقه مند هستند تا برنامه هایشان در تالار وحدت اجرا شود اما از آنجایی که این تالار یکی از اماکن مهم و تاریخی و اثرگذار در فرهنگ و هنر کشور است امکان این که این سالن در اختیار تمامی برنامه ها باشد وجود ندارد.

نوش آبادی گفت: محدودیت ظرفیت تالار وحدت و نیز شان و جایگاه آن به گونه ای است که نمی تواند میزبان هر برنامه ای باشد که فاقد استانداردهای لازم است.

وی خاطرنشان کرد: تالار وحدت باید میزبان برنامه های فاخر و قابل استاندارد باشد که از قابلیت ملی برخوردار است.

**ارشاد تنها مرجع مجوز کنسرت

در ادامه این نشست خبری نوش آبادی درباره مجوز کنسرت ها در شهرستان ها و لغو آن ها گفت: وزارت ارشاد به هیچ وجه اختیار حکومتی خود را به نهاد های دیگر نخواهد داد و تنها مرجع اعطای مجوز به برگزاری کنسرت ها درکشور خواهد ماند اما ما برای برگزاری کنسرت ها قطعا به همکاری شورای تامین استا ن ها و استاندار نیازمند هستیم.

وی تاکید کرد: بعضاً اتفاق می افتد که شورای تامین استان ها آمادگی برگزاری کنسرت را نداشته باشد چون به هر حال نیاز به برقراری نظم در یک برنامه چند هزار نفری است بنابراین این به معنی آن نیست که مجوز کنسرت لغو شده، بلکه فقط به تعویق افتاده است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: استاندار ها و فرمانداری های استان ها موظفند امنیت اجتماعات قانونی را فراهم کنند و همواره این همکاری را با وزارت ارشاد داشته اند که از آنها تشکر می کنیم.

**موسیقی رپ نداریم

نوش آبادی در ادامه این نشست خبری و در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره مجوز دادن به موسیقی رپ و آلبوم فراموشی گفت: همانطور که قبلا اعلام کرده ایم ما چیزی به عنوان موسیقی رپ با مدل غربی نداریم و مجوز به آثاری از این دست نخواهیم داد.

وی ادامه داد: ما در واقع به یک آلبوم موسیقی دو مجوز متن و موزیک می دهیم یعنی آلبوم ها هم به لحاظ متن و ترانه و هم از نظر موسیقی مورد ارزیابی قرار می گیرد و آلبوم فراموشی هم همانطور که خواننده آن در مراسم رونمایی آن گفت موسیقی آن مدرن است نه رپ.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: آلبوم فراموشی در واقع موسیقی آن دکلمه ای است که در سال ۹۲ و در وزارت ارشاد سال قبل مجوز های اولیه را گرفت و در ادامه به وزارت ارشاد دولت یازدهم رسید و با اصلاحات کوتاه نهایتا مجوز پخش دریافت کرد.

**احتمال برگزاری جشنوراه موسیقی پاپ

نوش آبادی همچنین در پاسخ به این سوال که وزارت ارشاد قصد برگزاری جشنواره رپ را دارد؟ گفت: ما خود موسیقی رپ را هم قبول نداریم چه رسد به اینکه بخواهیم جشنواره برای آن برگزار کنیم. اما برگزاری جشنواره موسیقی پاپ دور از ذهن نیست چون هنرمندان خوبی از ما در این حوزه موسیقی فعالیت می کنند.

 

 

نظر شما