شناسهٔ خبر: 61229 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

واکنش نادران به عدم برگزاری انتخابات ناظران مجلس در هیئت نظارت بر مطبوعات؛

حتی در مجلس ششم هم حقوق اقلیت را اینگونه تضییع نمی‌کردند...

نادران.سایز

«الیاس نادران» در خصوص عدم برگزاری پرابهام انتخابات ناظران مجلس در هیئت نظارت بر مطبوعات و صدا و سیما در گفتگو با نماینده تشریح کرد: «هیئت رئیسه امروز انتخاباتی در مورد نمایندگان مجلس در شورای نظارت بر صداوسیما برگزار کرد و کارت‌های مربوط به این انتخابات را نیز توزیع کرد. در این انتخابات نیز کمیسیون فرهنگی طبق آیین نامه دو برابر تعدادی که باید انتخاب می‌شدند را معرفی کرده‌ بود و هیچ اعتراضی نیز در این خصوص صورت نگرفت. هیئت رئیسه نیز طبق روال معمول دوره‌های قبل انتخابات را برگزار کرد البته در نهایت کارت‌ها جمع آوری نشد! »

وی در ادامه با بیان اینکه « همزمان نسبت به بحث انتخاب نماینده در هیئت نظارت بر مطبوعات اعتراضی در دو محور صورت گرفت. یکی اینکه چرا افراد معرفی شده از گرایش‌های مختلف نیستند و دیگر اینکه به چه دلیل تعداد بیشتری معرفی نشدند. » تصریح کرد: « عمدتاً هم این اعتراض ناظر بر انتخاب آقای مطهری بود که چرا ایشان از طرف کمیسیون انتخاب نشده است. در حالیکه این تذکرات بی ارتباط به اجرای آیین نامه است. آیین نامه الزاماتی چون معرفی افراد از گرایش‌های مختلف و معرفی بیش از دو برابر افراد، را برای کمیسیون‌ها ندارد. »

نماینده شناخته شده مردم پایتخت در مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: «متأسفانه برپایه این اعتراض بی ارتباط به آیین نامه هیئت رئیسه هم انتخابات قبلی را معطل گذاشت و کارت‌ها جمع آوری نشد و هم اینکه انتخابات بعدی برگزار نشد! در صورتیکه روال قبلی هیئت رئیسه بعد از اصلاح آیین نامه این بود که کمیسیون‌ها ۲ برابر افرادی که باید انتخاب شوند معرفی و رأی‌گیری می‌شد. این‌بار بر خلاف رویه قبلی عمل شد و به دلیل تذکرات بی ارتباط به اجرای آیین نامه انتخابات برگزار نشد! »

نادران در ادامه تأکید کرد:«اعتنا کردن به تذکرات بی‌ارتباط به اجرای آیین نامه توسط رئیس مجلس هر چند غیر معمول نبود (چون معمولاً خلاف آیین نامه عمل می‌کنند) ولی از این جهت تعجب برانگیز بود که وقتی آقای مطهری مطرح شد و پای ایشان به قضیه باز شد رئیس مجلس حساسیت نشان دادند. از این جهت به نظرم رفتار آقای رئیس شبیه مثلی است که به خاطر یک دستمال قیصریه را به آتش می‌کشند! »

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهاراتش را با طرح این سوال ادامه داد که «اگر آقای مطهری جزو منتخبین کمیسیون بود ولو اینکه دو نفر معرفی شده بودند، باز آقای رئیس این حساسیت را نشان می‌دادند و انتخابات را متوقف می‌کردند و گفته می‌شد در هیئت رئیسه بحث می‌کنیم که چه کنیم؟ »

وی در جهت شفاف سازی و برطرف کردن ابهامات اینکه گفته شد در صحن افراد بتوانند به صورت مستقل  کاندیدا شوند تأکید کرد: «این حرف عبثی است به این دلیل که اگر قرار است کمیسیون‌ها انتخاباتی انجام ندهند و به صحن نمایندگانی را معرفی نکنند لذا در اینصورت همه در صحن می‌توانند تصمیم گیری کنند و اگر قرار است همه انتخاب کنند و در صحن هم هر کسی بتواند کاندیدا شود، شأن آیین نامه در این خصوص که باید کمیسیون‌ها افراد را معرفی کنند چه می‌شود!؟ این چه وجهی دارد که افراد یا از طریق کمیسیون معرفی شوند و یا اگر معرفی نشدند از طریق صحن به صورت مستقل کاندیدا شوند! »

نادران در این زمینه نیز یادآور شد: «طبق رویه قبلی هم این بود که نمایندگان در صحن کاندیدا می‌شد و بعد از اعلام هیئت رئیسه رأی گیری صورت می‌گرفت. برای سامان‌دهی افراد منتخب و شوارهای نظارتی و بالادستی این تدبیر در کمیسیون آیین نامه های مجلس اندیشیده شد و مجلس به این موضوع رأی داد که افراد از مسیر کمیسیون‌ها انتخاب شوند. »

منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی در نهایت با ابراز تأسف از اینکه «حتی در مجلس ششم حقوق اقلیت را که در یک کمیسیون اقتصادی تجمع داشتند، را اینگونه تضییع نمی‌کردند که در حال حاضر هیئت رئیسه مجلس نهم عمل می‌کند! » این رویه را برخلاف آیین نامه، شأن مجلس و روالی که تا بحال هیئت رئیسه مجلس برای انتخاب ناظران مجلس عمل می‌کرد، دانست.  

نظر شما