شناسهٔ خبر: 183895 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

خودروسازی که ۱۰ برابر تولید خود مشتری دارد به دنبال ارتقا کیفیت نمی‌رود

مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به ضرورت بهبود اقتصاد کلان و اصلاح سیاست‌های فرا خودرویی برای رفع جو نامناسب در بازار خودرو گفت: خودروسازی که ۱۰ برابر تولید خود مشتری دارد به دنبال ارتقا کیفیت نمی‌رود.

به گزارش «نماینده»، مصطفی طاهری در رابطه با تخصیص یک میلیارد دلار به واردات خودرو گفت: طبق قانون دولت با توجه به منابع و درآمدهای ارزی خود، مبلغی را برای واردات خودرو اختصاص می‌دهد و این مبلغ یک میلیارد دلاری که اخیرا مطابق با صبحت‌ها رئیس کل بانک مرکزی برای واردات خودرو اختصاص یافته برای شروع کار خوبی است و اگر میانگین خودروهای وارداتی را ۲۰ هزار دلار در نظر بگیریم امکان واردات حدود ۵۰ هزار خودرو وجود داشته که البته تاثیر خود را هم در بازار خواهد داشت. اما در سالهای بعدی امکان کم و زیاد کردن آن متناسب با شرایط وجود دارد.

این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: تا زمانی که سیاست‌های فرا خودرویی، اقتصادی و ارزی ،قیمت گذاری و مباحثی که به اقتصاد کلان مربوط می‌شود درست نشده واردات خودرو تاثیر چندانی بر ارتقاء کیفیت محصولات داخلی نخواهد داشت. هنگامی که برای ۱۰ هزار محصول شرکتی مانند ایران خودرو بیش از ۳ میلیون نفر ثبت نام می‌کند، امکان اینکه خودروساز به فکر ارتقا کیفیت محصولات خود باشد، وجود ندارد. چرا که حتی بدون تغییر در کیفیت هم ۱۰ برابر تولید خود مشتری داشته و دلیلی برای هزینه کردن در تحقیق و توسعه نمی‌بیند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: بهبود کیفیت خودروهای داخلی و کاهش قیمت آنها در شرایط فعلی دشوار بوده و حتما باید شرایط اقتصادی کشور تغییر کرده و فضا موجود در بازار خودرو برداشته شود و محصولات شرکت‌های تولید کننده در صورت عدم ارتقا کیفیت و شرایط فروش خود در انبار بماند.

نظر شما