شناسهٔ خبر: 183894 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

بر روی حرفی که درباره اجرای قانون برنامه هفتم توسعه زدیم، هستیم/ ابر پروژه دولت ایجاد وحدت، امید و به صحنه آوردن مردم است

نشست خبری پزشکیان رئیس جمهور دولت چهاردهم در نخستین نشست خبری خود درباره اجرای برنامه هفتم توسعه و تشکیل شورای عالی راهبردی جهت نظارت بر اجرای قانون برنامه، گفت: بر روی حرفی که درباره اجرای قانون برنامه هفتم توسعه زدیم، هستیم و از همین جهت دستورالعملی را به وزرا کتبا ابلاغ کردیم.

به گزارش «نماینده»، نخستین نشست خبری دکتر مسعود پزشکیان رییس جمهور امروز دوشنبه 26 شهریور ماه با حضور رسانه های داخلی و خارجی آغاز شد.

دکتر پزشکیان در ابتدای این نشست با اشاره به همزمانی نشست خبری با هفته وحدت گفت: هفته وحدت با آنچه که ما دنبال آن هستیم همخوانی دارد. باور و اعتقاد بنده این است همه کسانی که در کشور زندگی می کنند بر اساس توانمندی حق دارند و باید در جایگاهی قرار بگیرند که که حق شان است، مستقل از قومیت و نژادی که دارند.

وی افزود: این همزمانی یک حسن تصادف است. زمان پیامبر اختلاف وجود داشت و دست از دعوا برنمی‌داشتند و در چنین فضایی که قبیله ها ۱۰۰سال با هم جنگ و کشتار داشتند اما رسول خدا همه را به دوستی و برادری دعوت کرد و فرمودند که مسلمانان برادر هستند، پس چرا باید در این مملکت اختلاف کنیم. پیامبر فرمودند هیچ عربی بر عجمی و هیچ سیاهی بر سفیدی برتری ندارد، جز بر تقوا و تقوا از نگاه من مدیر یعنی حرکت بدون خطا و دقیق و مسلمان باید بداند حرف دقیق و مستند بزند.

رئیس جمهور افزود: باید از مجلس قدردانی کنیم که با ما در تشکیل کابینه همکاری کرد، رهبر معظم انقلاب هم بسیار کمک کردند و نتیجه این شد که دولتی داریم بر اساس این چهارچوب و با همین نگاه ادامه خواهیم داد و تلاش می‌کنیم این نگاه را نهادینه کنیم.

جنگ و دعوا را باید کنار گذاشت و دست به دست هم دهیم تا مشکلات حل شود

وی در پاسخ به سوالی در خصوص سفر اخیر وی به عراق و دیدارهایی که در این سفر داشته است، گفت: چرا مسلمانان نباید طوری رفتار کنند که همه با حسرت به آن نگاه کنند، رسول خدا فرمودند همه با هم برادر هستید و چرا ما باید مرز بین خود داشته باشیم و کسی که در کشورهای مختلف اسلامی هستند راحت نتوانند در کشورهای اسلامی سفر کنند ،اگر بتوانیم مسایل را حل کنیم یک قدرت بزرگ در منطقه تشکیل می‌دهیم و در مقابل کسانی که می‌خواهند حق مسلمانان را نادیده بگیرید ایستادگی کنیم، جنگ و دعوا را باید کنار گذاشت و دست به دست هم دهیم تا مشکلات را حل کنیم.

دکتر پزشکیان در ادامه داد: در داخل باید برای نخبگان و تولید کنندگان اعتماد ایجاد کنیم و مشابه آف ای تی اف و برجام را حل کنیم و با دنیا مشکلات را کنیم. برنامه ریزی و عملیاتی کردن آن بر اساس سیاست ها یک موضوع مهم در دولت است و ما این را از وزارت خانه ها خواستیم تا برای تحقق برنامه سیاست های خود را اعلام کنند.

برای رفع تحریم‌ها و FAFT نامه به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهم زد

رئیس جمهور در ادامه تاکید کرد:برای رفع تحریم ها چاره ای جز حل بحث FATF نداریم، نامه ای هم به مجمع تشخیص مصلحت خواهیم زد. در حوزه سیاست خارجی نیز برنامه هایی برای توسعه روابط با همسایگان داریم و می‌توانیم با همه همسایگان برنامه های راهبردی را دنبال کنیم، لازمه رشد ایجاد بازار آزاد با دنیا است و دیپلماسی مبتنی بر عزت، حکمت و مصلحت برای ما مهم و یک هدف است.

چین؛ شریک راهبردی جمهوری اسلامی ایران

وی در خصوص آینده روابط ایران و چین نیز گفت: تا کنون ارتباطات خوبی با یکدیگر داشتیم و بیشترین ارتباط ما در حوزه شرق با چین روسیه بوده است و موافقت نامه بلند مدت ما با چین نیز مهم است که اجرا شود و اجرای این سند را پیگری خواهم کرد تا بتوانیم در مسیر ترانزیت بین المللی نقش آفرینی کنیم و قطعا با چین یک شریک راهبردی خواهیم بود و این موضوع را تقویت خواهیم کرد.

کارشناسان برای حل ناترازی‌های انرژی در حال برنامه‌ریزی هستند

رئیس قوه اجرایی کشورمان در خصوص مسأله بنزین و برنامه دولت برای رونق تولید، گفت: قدم اول ایجاد بستر مناسب برای تولید کنندگان است و اکثراً گلایه دارند چون FATF نیست و روند تجارت جهانی تولید کنندگان ما گران می‌شود و بدون سرمایه گذاری خارجی نیز کار سخت است، در خصوص ناترازی انرژی و همه موارد هم باید گفت اگر این ناترازی ها رها شود اوضاع روز به روز بدتر می‌شود و کارشناسان برای حل این ناترازی ها در حال برنامه ریزی هستند و رسانه ها هم کمک کنند تا این ناترازی ها را حل کنیم، اینگونه نمی‌شود ادامه داد و باید همه کمک کرد و ایده داد تا مسأله حل شود.

وظیفه می‌دانم در ادامه کار از جوانان، زنان و مذاهب بر اساس شایستگی و سابقه استفاده کنیم

رئیس جمهور در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران در خصوص استفاده از مدیران جوان در دولت اظهار کرد: بنای ما بر استفاده از جوانان بود اما در مورد وزیران پس از فراخوان ها و بررسی سوابق دیدیم که کسانی که رزومه فرستادند و در بیست تیم با بیش از ۱۰هزار ساعت کار بررسی شد، نتیجه این شد که دیدید و متاسفانه مشکل مدیران ما این است که مدیریت بر اساس ثبات سازمانی پیش نمی‌رود و در کشور و مدیران پله پله رشد نمی‌کنند و افراد با سابقه در بخش های مختلف کشور نداریم که از پایه آغاز کرده باشند اما قول می‌دهم و وظیفه می‌دانم در ادامه کار از جوانان، زنان و مذاهب بر اساس شایستگی و سابقه استفاده کنیم.

ایران موشک هایپرسونیک به یمن ارسال نکرده است/ اسرائیل در مقابل دیدگان دنیا در حال نسل‌کشی است

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا موشک هایپر سونیک یمن از سوی ایران بوده است یا نه، گفت: بدست آوردن این تکنولوژی در طول یک سال جنگ غیرممکن است. اما ما با هم هماهنگ هستیم و به هم کمک می کنیم. اسرائیل در حال نسل کشی بوده و زن و بچه ها را می کشد و ما نسبت به آن اعتراض داریم. دنیا ایستاده و در مقابل دیدگان دنیا آنجا نسل کشی کرده و هیچ کس جلوی آن ها را نمی گیرد. امریکا و اروپا نیز به اسرائیل هم موشک می دهند و هم بمب می دهند، هم از ان دفاع می کنند. اگر این ها نسبت به اسرائیل و امنیت آن نگران هستند چرا نسبت به مردم بی گناه که ترور می شوند نگران نیستند.

رئیس جمهور تاکید کرد: حقوق بشر و دنیای متمدن نباید اجازه دهد یک عده با قدرت خود اینگونه مردم بی گناه را بمباران کرده و بعد بگویند ایران به آن ها موشک داده است. این ها خودشان می دانند که ایران نمی توان موشک هایپرسونیک به یمن ارسال کند. ما از آن نوع موشک اصلا در ایران نداریم. ما ماهواره به آسمان پرتاپ می‌کنیم، قدرت موشک داریم؛ اما اینکه ما به آن ها موشک دهیم اینگونه نیست. آن ها تکنولوژی دارند و خودشان تولید می کنند. اینکه باهم ارتباط داریم درست است. ما باهم در یک نگاه هستیم. آن ها قوانین بین المللی را خودشان رعایت کنند. کجای قوانین بین المللی اجازه داده زن و کودک را کشته و بیمارستان را بمباران کنند، آیا این ها انسان هستند.

ما باید بین داشته‌ها و نیازها تعادل ایجاد کنیم

دکتر پزشکیان در مورد بحث انتقال پایتخت و طولانی بودن فرایند آن و مسأله مسکن در پایتخت تصریح کرد: توسعه تعادل بین منابع و مصارف است و باید ما بین داشته ها و نیاز ها تعادل ایجاد کنیم. در تهران مشکل آب، بحران فرونشست داریم و توسعه بی ضابطه در تهران در حال وقوع است. این روند غیر قابل ادامه است و باید برای آن فکر شود و ان روز نباید زمانی باشد که دیر شده باشد و باید برای بین طبیعت و زندگی و منابع و مصارف تعادل ایجاد کنیم، اکثر کارخانه ها در تهران مواد اولیه را از حاشیه خلیج فارس می‌گیرند و باید این روند مدیریت شود تا این شرایط به افزایش هزینه های تولید دامن نزند، باید بازگردیم و روند را اصلاح کنیم.

نمی‌توان افراد توانمندی که در گذشته موضوعی داشته‌اند را کنار بگذاریم/ اختلافات را باید حل کنیم

وی در پاسخ به سوال روزنامه کیهان در خصوص به کارگیری برخی افراد مسأله دار در دولت گفتم: رسول خدا همه را به برادری دعوت کرده است و نگاه ما این است که باید اختلافات را حل کنیم و آیا کسی که آدم توانمندی است ولی در گذشته موضوعی داشته باشد را باید کنار گذاشت؟ اینکه هیچ کسی هیچ گناهی نداشته باشد را نمی‌توانیم پیدا کنیم و وقتی می‌خواهیم وفاق ایجاد کنیم باید قبول کرد ایراداتی داشتیم و باید پذیرفت اما بر اساس راهبردهای نظام و رهبری مسائل را پیش برد، تمام زندگی مرخصی نرفتم اما دوره ای من را به خاطر عدم التزام به اسلام رد صلاحیت کرده بودند، ما باید کنار هم باشیم و زیر پرچم ولایت برای حل مشکلات کشور کار کنیم.

دعوت از ولی عهد عربستان به تهران/ اگر فرصت شود ما هم به عربستان سفر خواهیم کرد

رئیس جمهور در خصوص احتمال سفر به عربستان و یا سفر مقامات سعودی به تهران و توسعه روابط با کشورهای عربی، گفت: هر حرکتی که بتواند مارا به هم نزدیک کند، مورد استقبال من است و اصلاح امور بین مسلمانان در دین ما به شدت توصیه شده است. در نتیجه با عربستان، مصر و اردن و همه کشورهای اسلامی برای توسعه روابط تلاش می‌کنیم و از ولی عهد عربستان نیز دعوت کردیم و اگر فرصت شود ما هم به عربستان سفر خواهیم کرد تا به رژیم صهیونسیتی وحدت خود را نشان دهیم.

نگاه دولت به سمت محرومان است

دکتر پزشکیان در خصوص گرانی نان و اینکه آیا این اتفاق مقایر با تاکیدات امام خمینی نیست، اظهار کرد: ما در تمام صحبت ها گفتیم نگاه ما به سمت محرومان است و تلاش کردیم مسائل را تا جایی که می‌شود حل کنیم، برای بدهی گندم کاران پولی نبود، برای بازنشستگان و پرستاران پولی نبود اما تلاش کردیم حل کنیم، این ها از گذشته به ما به ارث رسیده بود اما باید تلاش کنیم سفره مردم با مشکل مواجه نشود و تلاش خواهیم کرد این موضوع محقق شود.

مملکت برای همه است

وی در پاسخ به سوال دیگری افزود: ابر پروژه دولت ایجاد وحدت و امید و به صحنه آوردن مردم است و مردم بدانند مملکت برای همه است نه اینکه اگر کسی دوست نداشت باید برود و این تفکر را می‌خواهیم تغییر دهیم و این باور را ایجاد کنیم که ما با مردم هستیم و با کمک مردم باید مشکلات را حل کنیم. پروژه بعدی مقابله با رانت و فساد و رشوه و زمین خواری است و اگر بتوانیم کد ملی کد پستی،کد زمین و قانون مالیات ها را به هم متصل کنیم امکان فساد کم می‌شود و اینکه مردم گلایه دارند همین رانت ها و فساد ها است.

ما به ارتباط با ترکیه و کشورهای اسلامی امیدواریم

وی در خصوص روند توسعه روابط ایران و ترکیه نیز گفت: این کشور دوست و همسایه و به نوعی قوم و خویش ما است و فرهنگ و باور های ما در هم آمیخته است و این انگیزه و خواست ما است، می‌توانیم مسیری را درست کنیم که راحت بتوانیم به ترکیه و سایر کشور ها منطقه مثل پاکستان و .. سفر کنیم و ما به ارتباط با ترکیه و کشورهای اسلامی امیدواریم.

حمایت از فضای دانشجویی و کرسی های آزاد اندیشی مطالبه رهبری نظام است/ با زور و اخراج و تبعید مشکلات حل نمی‌شود

رئیس جمهور در مورد حمایت از فضای دانشجویی و کرسی های آزاد اندیشی، گفت: این مطالبه رهبری نظام است و این کرسی به معنی این نیست که اگر کسی حرفی مخالف زد به عنوان ضد انقلاب شناخته شود و بعد از کار و دانشگاه اخراج شود، باید تحمل کنیم، ما به عنوان مسلمان باید از حرف های قرآنی تبعیت کنیم و از کرسی آزاد اندیشی هم به دستور رهبری حمایت می‌کنیم و از پرونده سازی ها پس از حرف و کرسی آزاد اندیشی جلوگیری می‌کنیم. نمی‌گوییم توطئه‌گرها باید برگردند اما کسانی که حرف مخالف میزنند نباید با مشکل مواجه شوند، با زور و اخراج و تبعید مملکت درست نمی‌شود با گفت و گو و شنیدن حرف درست مشکلات حل میشود ما نگفتیم جاسوس باید برگردد اما کسی که حرف مخالف دارد حق حرف دارد و کسی به جرم حرف مخالف نباید با آن مقابله شود.

ظرف یکسال برای همه مناطق محروم فاقد مدرسه، مدرسه احداث می‌کنیم

وی در تشریح برنامه دولت چهاردهم در حوزه عدالت آموزشی و ایجاد توازن بین مدارس دولتی و غیردولتی و ارتقاء امکانات مدارس دولتی، گفت: روند اصلاح بسته به هدف نیازمند زمان است. در شورای انقلاب فرهنگی طی ۳ جلسه درباره عدالت آموزشی بحث کردیم. در جلسه هفته جاری نیز دستور جلسات را حذف کردم و دستور جلسه در همین رابطه تعیین کردم تا به زبان مشترک برسیم. قابل قبول نیست افرادی که در استان‌های دورافتاه هستند نتوانند رشد کنند و افرادی که پول دارند همه کرسی‌ها را مال خود کنند.

وی ادامه داد: با برادران سپاه، خاتم و بنیاد مستضعفان و سازمان برنامه تصمیم گرفتیم با حرکت بسیجی که شهرها و مناطق محروم فاقد مدرسه را مشخص کنیم و ظرف یک سال مدرسه احداث کنیم. نرم‌افزاها، تجهیزات، روش آموزش معلمان، سیاستگذاری‌های آموزشی و کیفیت آموزش بحث خواهیم کرد تا اصلاح شود.

پزشکیان گفت: همکاری دولت با سپاه سخت‌افزاری است فعلا. حرف زدن راحت است اما اجرا کردن سخت و زمان‌بر است اما با نگاه بسیجی می‌توان مشکل را حل کرد. اعداد را مشخص خواهیم بعد بر اساس آنها برنامه خواهیم نوشت.

تلاش می کنم ارتباطات خود را با همسایگان قوی تر و صمیمی تر کنیم

پزشکیان در پاسخ به سوال دیگری در خصوص رفع تحریم ها و همراهی مجلس، گفت: ما نمی خواهیم تحریم شویم. با کسی دعوا نداریم. ما پایبند به قوانین هستیم. کاری که اسرائیل در منطقه انجام داده و کاری که اسرائیل با ترور اسماعیل هنیه در ایران شکل داد، آن ها می خواهند ما را به یک جنگ منطقه‌ای بکشند. ما تا حالا خویشتن داری کردیم ولی حق دفاع را برای خود در زمان و مکان مشخص با روش های مشخص محفوظ می‌دانیم. ما هر راهی امکان داشته باشد تا بتوانیم موانع را برداریم پیش می گیریم. آنها از ما چیزی ساختند که اینگونه نیست. ما در وهله اول با همسایگان خود نگاه و زبان مشترک را ایجاد می کنیم که باهم می توانیم منطقه آرام و مملو از صلح را ایجاد کنیم. کسی که نمی گذارد این آرامش ایجاد شود قدرت های خارجی است. آن ها هستند که دعواهای اقتصادی و فرهنگی و قومیتی راه می اندازند.

رئیس جمهور افزود: تلاش می کنم ارتباطات خود را با همسایگان قوی تر و صمیمی تر کنیم. تلاش می کنیم روند اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی را بهبود ببخشیم. با آمریکا و اروپا در چارچوب هایی که توافق کردیم پایبند هستیم. ما به دنبال سلاح اتمی نیستیم. آنها هستند که ما را تهدید کرده و می گویند موشک نداشته باشید مثل غزه هر وقت دلش خواست بمب بر کله ما بیاندازد.

ایران هیچ گاه شروع کننده هیچ جنگی نبوده است

وی تاکید کرد: در مقابل قدرت باید قدرت داشته باشیم. برای حفظ امنیت مردم نیاز به قدرت دفاعی داریم. ایران هیچ گاه شروع کننده هیچ جنگی نبوده است. در این ۱۰۰ سال دوبار ایران را قدرت ها گرفتند و بعد مجبور شدند بروند. ما قدرت دفاعی خود را برای دفاع از مردم از دست نمی دهیم مگر اینکه در دنیا یا منطقه ای زندگی می کنیم همه خلع سلاح شوند. ما می نشینیم و با همه صحبت می کنیم. آمریکا نیز اگر حق و حقوق ما را رعایت کند دعوا نداریم. ما می خواهیم در مملکت خود در امنیت رشد کنیم. ما را تهدید و تحقیر نکنند ما زیربار تحقیر نمی رویم.

ما روی حرفی که درباره اجرای قانون برنامه هفتم توسعه زدیم هستیم

دکتر پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار خانه ملت در خصوص برنامه دولت برای اجرای برنامه هفتم توسعه و تشکیل شورای عالی راهبردی طبق برنامه جهت کنترل و نظارت بر اجرای برنامه هفتم، گفت: ما در راستای اجرای قانون برنامه هفتم توسعه از گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس استفاده کردیم و برای هر وزارتخانه مشخص کردیم که بند به بند برنامه هفتم توسعه را تبیین کنند.

وی افزود: سازمان برنامه و بودجه ما هم کارهایی انجام داده است، روز گذشته دستورالعملی را به وزرای محترم در جلسه دولت به صورت کتبی ابلاغ کردیم. طبق این دستورالعمل قرارشده است که اولاً نماینده‌ای از سازمان برنامه و بودجه جهت نظارت برای هر وزارتخانه منصوب شود و در مرحله بعد هر وزارتخانه بندهای برنامه هفتم توسعه مربوط به هر معاونت را مشخص کند. این کار بر اساس روش کار مشخصی انجام می‌شود و طبق آن چارچوب کاری را تعریف و در نهایت گزارش می‌دهد که کدام بندهای قانون برنامه هفتم توسعه قابل اجراست و کدام بند قابل اجرا نیست.

رئیس جمهور تصریح کرد: نتیجه نهایی را درهمین ماه‌های پیش رو به مجلس اعلام می‌کنیم و می‌گوییم این بندی که شما نوشتید به این دلایل قابل اجرا نیست تا ۴ سال دیگر گفته نشود که چرا برنامه هفتم را اجرا نکردید. انجام این مقدمات نیاز است تا بتوانیم برنامه‌ هفتم توسعه را اجرا و سپس بتوانیم نظارت کنیم که در هر وزارتخانه کی چه کاری رو در چه مدتی و با چه امکاناتی انجام خواهد داد. در واقع این تیم باید باید در مورد برنامه هفتم توسعه به یک زبان نگاه مشترک برسد. ما روی حرفی که زدیم هستیم.

همه در قبال مسئولیت‌ها پاسخگو باشند

وی در پاسخ به سوال دیگری گفت: اگر با مردم صادق باشیم بسیاری از مشکلات کم می‌شود، در خصوص اصلاح گرانی ها هم برنامه داریم، قدم اول در قانون برنامه باید بگوییم چه کسی مسئول است ،پرداخت بر اساس عملکرد یکی از برنامه ها است، در قبال مسئولیت ها همه پاسخگو باشند.

برای مردم اینجا هستیم

دکتر پزشکیان همچنین تاکید کرد: وفاق فقط در بالا شکل نمی‌گیرد، ما اگر مشارکت مردمی را نداشته باشیم ضرر خواهیم کرد، احترام به فرهنگ جامعه یکی از مصادیق توسعه یافتگی است، بی احترامی به هنجار ها هم توسعه یافتگی نیست، باید به اعتقادات توجه کنیم اما ما برای اینکه لج هم را در بیاوریم به هم توهین می کنیم، احترام متقابل و نشکستن حریم ها یکی از روند های توسعه است. من برای مردم اینجا هستیم و برای خوردن و بردن و قیافه گرفتن اینجا نیستم.

آمده‌ام تا نقش مردم دیده شود

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در مورد میزان حقوق رییس جمهور و وزرا و هزینه های تبلیغاتی دوران انتخابات نیز گفت: ما پولی نگرفتیم و تیم اطراف هم پولی نگرفتند ولی عده ای کمک کردند و این اتفاق افتاد و ما خودمان هم نمی‌دانیم چگونه این اتفاق افتاد، من حاضر نیستم ایران ما در مقابل چشم خارجی ها ضعیف دیده شود،امده ام تا نقش مردم دیده شود و خداروشکر با استقبال خوب مردم همراه شد، عده ای هم که رای ندادند از دست ما ناراحت بودند، در مورد حقوق هم واقعاً نمیدانم می‌گویند حدود ۶۰-۷۰میلیون است.

گشت ارشاد حق برخورد ندارد

وی در پاسخ به سوال دیگری ادامه داد: گشت ارشاد حق برخورد ندارد و دادستانی هم اعلام کرد و این را پیگیری می‌کنم، در خصوص مهاجران افغان نیز قوانین وجود داد و مراعات چارچوب های بین دولت ها مسأله ای است که باید انجام شود و پیگری می‌کنم و کسانی که غیر مجاز آمده است، در تلاش هستیم با احترام برگردند. در خصوص همسان سازی حقوق بازنشستگان نیز پیگیری هستیم، توقعی که داده شده با منابع همخوانی ندارد البته منابعی با اجازه مقام معظم رهبری برای جبران کسری منابع دریافت شده است.

ما به چارچوب برجام پایبند بودیم و بر اساس آن ادامه می‌دهیم

وی تاکید کرد: ما به چارچوب برجام پایبند بودیم و بر اساس آن ادامه می‌دهیم، کسان دیگری آن را پاره کردند ما یه تعهدات خود عمل کرده ایم.

دکتر پزشکیان در خصوص تداوم جنایت های رژیم صهیونسیتی نیز گفت: طرف های غربی دائم به ما وعده دادند که در حال حل شدن است اما همچنان این جنایت ها تداوم دارد و در ظاهراً می‌گویند دنبال صلح هستند اما در پشت صحنه رژیم صهیونسیتی را تجهیز می کنند، این جنگ، جنگ کسانی است که حرف های قشنگ میزنند و حرف از حقوق بشر میزنند اما در عمل جنایت می‌کنند و نسل کشی می‌کنند و کسی نیز معترض این روند نیستند.

پزشکیان در نشست خبری در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه در خصوص گشت ارشاد در کمپین انتخاباتی خود فرموده بودید تغییراتی خواهید داد آیا گشت ارشاد جمع آوری خواهد شد و به مطالبات زنان چه پاسخی خواهید داد، بیان کرد: ما داریم تلاش می کنیم و وزارت کشور نیز آئین نامه هایی را تنظیم می کند. از یک طرف این ها ما را تحت فشار می گذارند و از یک طرف نباید اجازه دهیم این اتفاقات بیافتد.در بحث زنان آنچه در توان ما است سعی می کنیم انجام دهیم. در دولت تلاش می کنیم از زنان در جایگاه های مختلف استفاده کنیم. در دولت چهار نفر از بانوان هستند. در هیچ دولتی فکر کنم چهارتا نبوده است. توصیه کردیم در معاونت ها از زنان استفاده کنند و به همین شکل این روند ادامه می یابد. هر کاری از دستمان بر می آید برای استفاده از حضور زنان و بانوان انجام خواهیم داد. باید اجازه داد آرام آرام کار پیش برود. باید بین دو طرف تعادل برقرار کرد. هر دو طرف باید مقداری کوتاه آمده و بتوانیم در کنار هم قرار بگیریم.

دولتمردان آمریکایی به حقوق مردم ما احترام بگذارند

رئیس‌جمهور در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه پیام مشخص شما برای دولتمردان آمریکایی برای تعامل با آنان چیست؟ گفت: به حقوق مردم ما احترام بگذارند و برای ایران توطئه نچینند. مردم انقلاب کردند تا با عزت و سربلندی زندگی کنند. آنان کاری نکنند که این روند بهم بخورد. ما در فکر صدور انقلاب به جایی نیستیم. اگر دست از سر ما بدارند رفتار و زندگی ما می‌تواند برای جاهای دیگر الگو باشد اما آنها آدم‌های خوب و نخبگان و دانشمندان ما را ترور می‌کنند و ما را وادار به انجام کارهایی می‌کنند و بعد می‌گویند اینها آدم‌های خوبی نیستند./

نظر شما