شناسهٔ خبر: 182237 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

نماینده مجلس: ارتقای مبادلات تجاری ایران و روسیه به نفع دو ملت است

ابراهیم رضایی رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با فدراسیون روسیه با بیان اینکه ظرفیت نهایی مبادلات تجاری دو کشور حداقل ۵۰ میلیارد دلار است، گفت: ارتقای تعاملات اقتصادی تهران – مسکو به نفع هر دو ملت است.

به گزارش «نماینده»، ابراهیم رضایی در آستانه سفر آیت‌الله رئیسی به مسکو افزود:‌ در سفر دی‌ماه ۱۴۰۰ رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به روسیه، دو کشور توافق کردند که در گام نخست مبادلات تجاری را حداقل به ۱۰ میلیارد دلار و در گام بعدی به ۲۰ میلیارد دلار ارتقا دهند.
نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: حوزه انرژی، زیرساخت‌ها،‌ ساخت راه‌آهن و نیروگاه و خدمات فنی از عرصه‌های ترسیم شده برای ارتقای سطح ارتباطات دو کشور در آن سفر بود.
رضایی خاطرنشان کرد:‌ از آن زمان تاکنون، مبادلات تجاری سالانه میان دو کشور به میزان یک میلیارد دلار افزایش یافته است که عدد کمی نیست و شاهد افزایش بوده ایم اما این عدد راضی کننده نیست و باید سطح این مبادلات ارتقا یابد.رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه که آبان‌ماه ۱۴۰۲ به دعوت همتای روسی خود در دومای دولتی روسیه به مسکو سفر کرده بود، یادآور شد:‌ در مذاکرات گروه‌های دوستی هم در طرف ایرانی و هم در طرف روسی، این اراده وجود دارد که با پیگیری در دولت‌های طرفین، سطح مبادلات تجاری ارتقا یابد.
رضایی به عنوان نمونه از محصولات کشاورزی به عنوان یکی از بسترهای مناسب توسعه صادرات به روسیه یاد کرد و گفت: هرساله شاهد ضرر بخش‌هایی از کشاورزان ایران هستیم به این دلیل که محصولات آنها به استاندارد صادرات به کشورهایی همچون روسیه نرسیده‌اند.
وی ادامه داد: از سوی مقابل، برخی محصولات هم در کشور ما به واسطه کمیاب بودن، قیمت بالایی پیدا کرده اند مثل گوشت؛ اگر این ارتباط‌، برقرار شود، به نفع مردم و کشاورزان خواهد بود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر لزوم تلاش برای افزایش تراز تجاری مبادلات دوجانبه به نفع کشورمان گفت: در صورت بالا رفتن عدد این مبادلات،‌ علاوه بر دولت‌ها، ملت‌ها هم سود خواهند کرد.
رضایی در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به همکاری‌های ایران و روسیه در راستای تکمیل و توسعه کریدور شمال – جنوب، اهمیت این راهگذر بین المللی را یادآور شد و خاطرنشان کرد: در جامعه به خوبی اهمیت این کریدور تبیین نشده است.
وی تأکید کرد: راه اندازی کریدور شمال جنوب در بلندمدت فواید و سود بسیار بالایی برای کشور و مردم ما خواهد داشت.
این نماینده مجلس ادامه داد: متأسفم که در گذشته اهتمام لازم را برای تکمیل کریدور نداشته بودیم، اگر این اهتمام را داشتیم که آزادراه ها و بزرگراه‌های ما به اتمام رسیده بود و راه آهن رشت آستارا نیز ساخته شده بود.
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه در ادامه یادآور شد که موضوع اهتمام دولت ها به تعهدات در زمینه تکمیل کریدور از محورهای گفت وگوی گروه های دوستی دو کشور بوده است.

نظر شما