شناسهٔ خبر: 179192 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

مجلس اعتبارات ویژه‌ای برای تقویت تیم ملی به فدراسیون فوتبال داد

سید احسان قاضی زاده هاشمی عضو فراکسیون ورزش مجلس گفت: مجلس اعتبارات ویژه‌ای برای حمایت از جام جهانی در بودجه امسال به فدراسیون فوتبال اختصاص داد تا عوامل مختلف به تقویت تیم ملی کمک کنند.

به گزارش «نماینده»، سید احسان قاضی‌زاده هاشمی، عضو فراکسیون ورزش در برنامه تهران ٢٠ پیرامون شکست تیم ملی کشورمان در مقابل انگلستان، گفت: همه مسابقات برد و باخت دارد. اگر بتوانیم از باخت‌ها درس‌های لازم را بگیریم، می‌توانیم در مسابقات بعد روند را اصلاح کنیم. در جلسات مجلس تلاش بر این بود که همه نوع کمک صورت گیرد که تیم ملی در جام جهانی بدرخشد. عزم مجلس و دولت بر حمایت بوده و خواهد بود.

عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی افزود: یک مسابقه سپری شده، اما نتیجه برای همه مردم ایران که انتظار بیشتری از بازیکنان داشتند، شوک‌آور بود. دو مسابقه بزرگ دیگر نیز پیش‌رو داریم و امیدواریم بازیکنان از وحدت تاکتیکی، روحی و روانی بیشتری برخوردار باشند.

قاضی‌زاده هاشمی درباره امکانات زیرساختی و سطح ما در ورزش و دیپلماسی ورزشی، گفت: سرمایه‌گذاری قطری‌ها در حوزه ورزش را باید نمونه قرار دهیم. رکورد بلیت فروشی در ادوار جام جهانی در این دوره شکسته شد. نگاه قطر بیش از اینکه جذب توریست باشد، معرفی و برندینگ قطر بود. جزو گران‌ترین هزینه‌های جام جهانی خرید حق پخش است.

این نماینده مجلس ادامه داد: مسابقات جام جهانی به طور متوسط ۳ میلیارد بیننده در سطح دنیا دارد. جذابیت‌های مختلف این ورزش برای کشوری مثل قطر که هیچ جایگاهی در فوتبال نداشته، آن را دارای نام و نشانی می‌کند که آثار سیاسی، اقتصادی، منطقه‌ای و فرهنگی دارد.

وی افزود: رئیس فیفا در اجلاس سران ۲۰ اقتصاد دنیا آنها را در خلال جام جهانی دعوت به صلح جهانی می‌کند و همتای سران دنیا صحبت از توسعه امر فوتبال به عنوان منادی صلح می‌کند. از آنها می‌خواهد که اگر جنگی در دنیا در حال وقوع است، متوقف شود. بعضی‌ها می‌گویند فوتبال در ساحت سیاست و اقتصاد نقشی ندارد. چرا یک کشوری مانند قطر سال‌ها انرژی می‌گذارد برای اینکه بتواند مسابقات را برگزار کند؟ ضمن اینکه منافع اقتصادی هم در کنار برگزاری مسابقات به وجود می‌آید.

قاضی‌زاده هاشمی در خصوص پیامدهای میزبانی جام جهانی، گفت: حمل و نقل هوایی، رشد گردشگری، برخورداری از حامیان مالی، ورودشان به باشگاهی که جزو فعالان اقتصادی در عرصه جهانی هستند و شراکت با فیفایی‌ها از جمله فواید میزبانی جام جهانی برای قطر است. دعوت از مربیان نام‌آور و جذب پزشکان ورزشی نیز می‌تواند از دیگر پیامدها باشد. این یک سرمایه‌گذاری بلند مدت است. ما در کشورمان نیازمند یک توجه ویژه حداقل در رشته‌هایی که نام و نشانی داریم، هستیم. واقعاً اگر تلاش‌های گسترده صورت گیرد، این می‌تواند ما را تبدیل به مرکزیتی در رشته‌هایی که صاحب نام هستیم، کند.

وی در خصوص اینکه دولت و وزارت ورزش چگونه می‌توانند در ایفای نقش کرسی‌های ایرانی در فدراسیون‌ها تأثیرگذار باشند، گفت: الان زمان نقدهای جدی نیست. هرچند حرف برای گفتن زیاد داریم. اجازه دهید ایام جام جهانی عبور کند و تیم نتیجه گیرد. صحبت از وزارت ورزش بسیار است. فدراسیون‌ها در کرسی‌های بین‌المللی نمایندگی‌هایی دارند. طبق قوانین ما وزارت ورزش نمی‌تواند رئیس فدراسیون را انتخاب کند، مجامع این کار را می‌کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: خیلی از فدراسیون‌ها الان با سرپرست اداره می‌شود. اینکه وزارت ورزش از دیپلماسی ورزشی استفاده کند، بخشی از آن مذاکره برای اخذ میزبانی است و بخشی هم امضای قراردادهای اقتصادی است. در واقع، دیپلماسی ورزشی رنگین کمانی از پیوند حوزه‌های مختلف در ورزش است. ارتباطات بین‌المللی، تسلط بر حقوق ورزشی، حقوق بین‌الملل و همچنین زبان دان بودن، یعنی اینکه شما کرسی را به خوبی اداره می‌کنید.

وی گفت: ما همیشه افراد خوب داشتیم، اما افرادی که به نفع خودشان کار می‌کنند را هم داشتیم. ما می‌توانسیتم جایگاه خیلی رفیعی در کمیته المپیک بگیریم. بعضاً اقدامات سیاسی متناقض داشتیم. بعضی از نمایندگان در کنفدراسیون آسیایی یا جهانی دنبال تقویت شخص خودشان بودند. من فکر می‌کنم قدرت‌های پولی تأثیرگذار است، اما باید از افراد شایسته، لایق، زبان شناس و آشنا به روابط بین‌المللی حمایت کنیم تا بتوانند در حوزه ورزش از مردم ایران حمایت کنند.

عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی بیان کرد: باید کارهای پیرامونی به لحاظ روحی، روانی و انگیزشی صورت گیرد. کارهای زیادی هم صورت گرفته اما شاید جای ابهام زیاد باشد. بعد از مسابقه دیدگاه‌های مختلفی را شنیدم. دیدگاه‌ها متنوع است. اما الان باید حمایت کنیم. مجلس اعتبارات ویژه برای حمایت از جام جهانی در بودجه امسال به فدراسیون فوتبال اختصاص داده است و با حساب پرپول راهی جام جهانی شدند. این پول برای این بود که عوامل مختلف به تقویت تیم ملی کمک کنند که فردا نگویند خزانه خالی تحویل گرفتیم. در کنار آن دولت هم اقداماتی داشته است.

نظر شما