شناسهٔ خبر: 179184 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

استفاده اغتشاشگران از سلاح جنگی/ نیروهای مسلح خویشتن‌داری کردند

سیدمحسن دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به اینکه نیروهای مسلح در اعتراضات و حوادث اخیر کشور به هیچ وجه از سلاح جنگی استفاده نکردند، گفت: تاکنون نیروهای مسلح خویشتن‌داری کردند.

به گزارش «نماینده»، سیدمحسن دهنوی با اشاره به اینکه حساب اعتراض از اغتشاش جداست، اظهار داشت: برخی از شهروندان ممکن است به موضوعی اعتراض داشته باشند و درباره آن اظهارنظر کنند که قاعدتاً اعتراض چارچوب خودش را دارد و دولت، مجلس، قوه قضائیه و نظام جمهوری اسلامی ایران بنا ندارد که با اعتراضات برخورد قهرآمیز داشته باشد.

وی بیان کرد: اما از یک جایی به بعد که اعتراض تبدیل به اغتشاش می‌شود و منجر به ایجاد اختلال در روند نظم اجتماعی و امنیت روانی و حتی امنیت فیزیکی افراد جامعه می‌شود، قاعدتاً وظیفه همه ارکان حاکمیت آن است که برای بازگرداندن و حاکم شدن امنیت به کشور هر اقدامی را انجام دهند.

باید با مخلان امنیت برخورد قانونی و عادلانه شود

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر کسی مخل امنیت است باید با وی برخورد عادلانه و قانونی شود، تصریح کرد: این برخورد می‌تواند از تذکر آغاز شود و متناسب با نوع جرم افراد شامل مواردی چون اخذ تعهد، بازداشت، حضور در دادگاه و زندان باشد. در واقع، برخورد با این افراد باید به صورت سلسله مراتبی و با توجه به نوع جرمی باشد که در اغتشاشات مرتکب شدند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در همه جای دنیا در صورتی که فردی با نیروهای مسلح آن کشور درگیر شود، نیروهای مسلح را خلع سلاح کند و با آنان برخورد فیزیکی کند، با آن فرد به شدیدترین شکل ممکن برخورد می‌شود.

دهنوی اظهار داشت: متأسفانه بسیاری از اوقات و هر جایی که نظام می‌خواهد با یک اغتشاشگری که نظم و امنیت جامعه را بر هم زده است، برخورد کند عده‌ای آن را به برخورد با اعتراضات تعبیر می‌کنند که این تعبیر ظلم است و با عقل و منطق سازگار نیست.

عدم برخورد محکم با اغتشاشگران انتظار به‌جایی نیست

وی افزود: این انتظار که پلیس ما با اغتشاشگران برخورد محکم نکند، انتظار به جایی نیست و تا همین الان، هم پلیس و هم نیروهای مسلح ما خویشتنداری نشان دادند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: در عمده این اعتراضات و حوادث اخیر کشور، نیروهای مسلح ما به هیچ وجه از سلاح جنگی استفاده نکردند. این در حالی است که اغلب افراد طرف مقابل با آنکه تعداد کمی داشتند و از آنجایی که می‌خواستند در پوشش اعتراضات کشته‌سازی کنند و به نظام ضربه بزنند، سلاح جنگی داشتند و همین مسئله باعث شده است که تا امروز تعدادی از مدافعان امنیت کشورمان به شهادت برسند.

دهنوی تاکید کرد: با این حال، نیروهای مسلح حاضر نشدند کاری کنند که آسیبی به مردم و حتی معترضان وارد شود و به همین دلیل از سلاح جنگی استفاده نکردند. البته بنده فکر می‌کنم باید با اغتشاشگران برخورد قاطع شود، چرا که این کار به امنیت روانی جامعه کمک می‌کند.

کد خبر 5636267

نظر شما