شناسهٔ خبر: 179173 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

منطقی ترین راه برای مدیریت منابع گاز صرفه جویی در حوزه خانگی است

هادی بیگی نژاد یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: منطقی‌ترین راهی که برای مدیریت منابع گاز و پاسخگویی به نیاز همه بخش های کشور در دنیا طی شده است اتخاذ سیاست هایی برای صرفه جویی در مصرف در حوزه خانگی است.

به گزارش «نماینده»، هادی بیگی نژاد با اشاره به مطرح شدن احتمال قطع گاز صنایع و اعمال محدودیت بیشتر برای نیروگاه ها از سوی شرکت ملی گاز، بیان کرد: واقعیت این است که ما حجم معینی از گاز را در داخل کشور تولید می کنیم و حجم معینی نیز مصرف داریم. در زمستان میزان مصرف گاز یک رقم است و در فصل تابستان نیز میزان مصرف رقم دیگری است. در فصل زمستان که میزان مصرف در حوزه خانگی و تجاری افزایش می باید عمدتا با مشکل مواجه می شویم. منظور از بخش تجاری فروشگاه ها و مغازه هایی است که در خیابان ها فعالیت دارند و مشمول کارخانه ها نمی شود.

با صرفه جویی ۱۰ درصدی در حوزه خانگی مشکل تامین گاز برطرف می شود

وی در ادامه اظهار کرد: میزان مصرف گاز در حوزه تجاری و خانگی در فصل زمستان به شدت افزایش پیدا می کند. در این فصل میزان تولید گاز برابر با میزان مصرف نیست. لذا دولت در فصل مستان عمدتا مجبور می شود که گاز صنایع را قطع کند. اما طبیعتا ادامه این روند غلط است. راهکارها مدیریت منابع و مصارف نیز معین است. در وهله اول باید در حوزه خانگی صرفه جویی صورت گیرد. اگر ما در حوزه خانگی حدود ۱۰ درصد صرفه جویی کنیم، تقریبا مشکل تامین گاز حل خواهد شد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: صنعت پتروشیمی ما در حوزه متانول روزانه حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون مترمکعب گاز مصرف می کند. در حوزه خانگی در برخی از روزهای زمستان نزدیک به ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز مصرف می کنیم. اگر ۱۰ درصد از این ۶۰۰ میلیون مترمکعب صرفه جویی شود بالغ بر ۵۵ تا ۶۰ میلیون مترمکعب منابع گازی در اختیار کشور قرار می گیرد که حدود سه الی چهار برابر تولید کنندگان متانول کشور است.

هیچ کشوری به اندازه ما در حوزه خانگی مصرف گاز ندارد

وی در ادامه تاکید کرد: راه دیگر این است که میزان تولید گاز در داخل کشور افزایش پیدا کند که نیاز به سرمایه گذاری دارد. راه دیگر این است که صنایع کشور مصرف بهینه داشته باشند که باید دستگاه های آنها به روز شود. در مجموع منطقی ترین راه که در دنیا نیز طی شده است، صرفه جویی در حوزه خانگی است. هیچ کشوری به میزان ما در حوزه خانگی مصرف گاز ندارد.

وی افزود: با ادامه این روند ما هر چقدر هم که گاز تولید کنیم بازهم میزان مصرف بالا می رود. ما باید درست و بهینه مصرف کنیم. باید ببینیم کشورهای مختلف دنیا چه سیاست هایی را برای مصرف بهینه اتخاذ کرده اند ما نیز آن را دنبال کنیم. قرار نیست که از ابتدا چرخ دنده را اختراع کنیم. باید از سیاست‌هایی که برای بهینه سازی مصرف در کشورهای مختلف دنبال شده است، بهره ببریم.

نظر شما