شناسهٔ خبر: 179034 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

خاندوزی: سیاست دولت در اجرای برنامه اشتغالزایی صرفا پول‌پاشی نیست

خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: سیاست دولت سیزدهم در اجرای برنامه‌های اشتغالزایی صرفا به پول پاشی ختم نمی‌شود بلکه تسهیلات اشتغال باید به دست کارآفرینان واقعی رسیده و سپس بر اجرای طرح‌های اشتغالزایی نیز نظارت شود.

به گزارش «نماینده»،‌ سید احسان خاندوزی در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی گزارش کمیسیون جهش و رونق تولید و کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص عملکرد دستگاه‌های مسئول در زمینه اجرای بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بیان کرد: تا قبل از سال ۱۴۰۰ ما از پشت تریبون‌ها وعده تسهیلات اشتغال زایی را داده اما قریب به ۹۰ درصد تسهیلات در سال‌های قبل تخصیص پیدا نمی‌کرد و آن ۱۰ درصدی که تخصیص می‌یافت به دست کارآفرینان واقعی اشتغالزایی نمی‌رسید. از طرفی کسانی که به وزارتخانه‌های تعاون و سایر وزارتخانه‌های مرتبط دسترسی داشتند از این تسهیلات بهره‌مند می‌شدند و خروجی عملکرد اشتغالزایی آنطور که انتظار می‌رفت نبود.

وی در ادامه اظهار کرد: اما با زحمت مجلس دستاورد جدیدی در حوزه قانونگذاری توسط مجلس یازدهم رقم خورد و از سال ۱۴۰۰ ارائه تسهیلات در حوزه اشتغالزایی در ریل اصلی خود قرار گرفت. امروز یک تقسیم کار ملی برای اجرای تبصره ۱۸ قانون بودجه شکل گرفته است. وزارت اقتصاد به عنوان سیاستگذار و هماهنگ کننده دستگاه‌ها ورود پیدا کرده است. سازمان برنامه و بودجه نیز موظف است منابع لازم را تخصیص دهد. تمام وزارتخانه‌های مرتبط با حوزه اشتغال به علاوه خود استان‌ها پای کار آمدند. دیگر کسی نمی‌تواند از پایتخت برای پروژه‌های استانی تصمیم گیری کند بلکه خود استان‌ها تصمیم می‌گیرند که کدام پروژه برای اشتغالزایی با اولویت دنبال شود.

وزیر اقتصاد در ادامه تصریح کرد: هدف ما فقط پرداخت تسهیلات نیست، بلکه تسهیلات باید به دست کسانی برسد که واقعا با کارآفرینی به سمت اشتغالزایی گام بر می‌دارند و در مرحله بعدی بر اجرای پروژه‌های اشتغالزایی نظارت می‌شود. این تقسیم کار ملی چهارگانه باعث شده فقط از سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۰ تا شش ماهه اول ۱۴۰۱ عملکرد تبصره ۱۸ قانون بودجه از ۱۰ درصد به ۱۰۲ درصد افزایش یابد. این رقم افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی را نشان می‌دهد که با بکارگیری نظارت وزارت کار و دستگاه‌های استانی گام بزرگی در حوزه اشتغالزایی برداشته شده است. در اجرای طرح‌های اشتغالزایی نیز سه مرحله راستی آزمایی صورت می‌گیرد. سیاست دولت سیزدهم در اجرای برنامه اشتغالزایی صرفا پول پاشی نیست بلکه تسهیلات اشتغال باید به کارآفرینان برای ایجاد اشتغال تخصیص یابد و سپس در اجرای طرح‌های کارآفرینی نیز نظارت شود.

خاندوزی افزود: بر اساس سامانه نظارتی که راه اندازی شده اکنون به صورت برخط می‌توان مشاهده کرد که تسهیلات طرح اشتغالزایی در چه مرحله‌ای قرار دارد. در سال گذشته ۳۲ هزار میلیارد تسهیلات برای اشتغالزایی پیش بینی شده بود که ۱۸ میلیارد تومان آن محقق شد. ۴۳ هزار طرح اشتغالزایی تا به امروز تسهیلات دریافت کرده و ۸۰۰۰ طرح نیز در کمیته‌های استانی در حال بررسی هستند. این عملکرد ۱۰۲ درصدی در پرداخت تسهیلات اشتغال نشان می‌دهد که مصوبه مجلس بیش از ۱۰۰ درصد عملکرد داشته باشد. رهبری فرمودند که ما در سال حمایت از تولید باید تاکید ویژه‌ای بر تولید داشته باشیم. برای شروع نهضت اشتغالزایی نیز ۴۳ هزار طرح بالغ بر ۳۱ همت تسهیلات دریافت کرده‌اند. انتظار می‌رود مجلس کمک کند تا پایان سال منابع تبصره ۱۸ از سوی سازمان برنامه و بودجه تخصیص یابد وگرنه اصلاحی که مجلس در مسیر اشتغالزایی آغاز کرده است بر زمین می‌ماند.

نظر شما