شناسهٔ خبر: 178522 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

خاندوزی: ۷۰ هزار میلیارد تومان اصل بدهی دولت گذشته تسویه شد

خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت گفت: ۷۰ هزار میلیارد تومان اصل بدهی دولت گذشته را در شش ماه امسال تسویه و بازپرداخت کردیم و انتشار اوراق هم نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

به گزارش«نماینده»، سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری با خبرنگاران، طی سخنانی اظهار داشت: در ماه‌های اخیر روند نامناسب رصد تولید صنایع و به ویژه در دو ماه ابتدایی سال که نرخ این رشد، منفی بود، وضعیت رو به رشد یافته و به ۶.۷ + رسیده و بیشترین افزایش متعلق به صنایع خودروسازی و قطعات است.

وی افزود: یکی از دلایل رشد تولید در بخش ماشین‌آلات کشور، رشد ۵.۸ درصدی بهبود سرمایه‌گذاری است و برخی اقدامات دیگر از حمله کاهش قطعی برق و امثال این هم موثر بوده است. مجموعا طبق گزارش مرکز آمار در بهار امسال رشد اقتصادی کشور به ۳.۸ و بدون احتساب نفت ۴.۳ درصد است.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: تورم ماهانه و نقطه به نقطه نیز وضعیت بهتری دارد و عدد ۷۳ درصد تورم بهای تولیدکننده به ۴۹ درصد رسیده و این عدد هنوز رضایت‌بخش نیست و برنامه داریم این اعداد را کاهش دهد. دولت بر مسأله انضباط مالی خود اصرار دارد و در این مسایل اول خود را عامل اصلاح می‌داند و از خود شروع میکند، از ابتدای سال تاکنون کمتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان از تنخواه استفاده شده است و شرایط تحت مدیریت دولت است. ۷۰ هزار میلیارد تومان اصل بدهی دولت گذشته را در شش ماه امسال تسویه و بازپرداخت کردیم و انتشار اوراق هم نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

خاندوزی بیان کرد: خرید تضمینی گندم که ۵۳ درصد رشد داشته امر مهمی بود و دولت نیز بدهی خود را کاملاً با کشاورزان تسویه کرده و این کم سابقه بوده است. ماه‌های گذشته مردم در استان همدان با مشکل آب مواجه بودند و این مسأله تغییر کامل به سرانجام رسید و پیش از این هم پروژه‌هایی مانند غدیر خوزستان بود و این در کنار انتقال آب دریا به فلات مرکزی کشور در حال انجام است.

وی هم‌چنین درباره قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین  عنوان کرد: سیاست دولت در عمل، دیپلماسی اقتصادی فعالانه است که با محوریت کشورهای همسایه دنبال شده و می‌شود؛ اقتصادهای موثری مانند اقتصاد چین در نگاه ما مهم خواهند بود و بنای دولت این است که فارغ از اینکه هر اتفاقی بین ایران و کشورهای دیگر در حوزه اقتصاد رخ می‌دهد، روابط خود را با چین گسترش دهیم. در دیدار روسای جمهور دو کشور هم بر اجرای این قرارداد و توافق تأکید شد. درباره فروش نفت بین ایران و چین توافقاتی صورت گرفته است و وقتی که محقق شد، گزارش عملکرد را خواهیم داد.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره کمیته رصد تورم تصریح کرد: کنترل تورم به عنوان اولویت اول اقتصاد کلان دولت برای کشوری که پس از چهار سال تورمی و فشار بر مصرف‌کنندگان وارد شده بود، دنبال می‌شود و دولت به این مسأله اهتمام ویژه‌ای نسبت به سایر اهداف دارد. بعد از تأکید اخیر رهبری معظم انقلاب، بنا شد به شکل هفتگی پایش متغیرهایی که میتواند موجب بی‌انظباطی دولت و خلق پول و نوسانات ارز و انتظارات تورمی بشود، رصد شده و نتیجه آن به ستاد هماهنگی دولت و رییس‌جمهور داده شود.

خاندوزی ادامه داد: قرار است هر دستگاهی که در این زمینه مصوبات را رعایت نمی‌کند، مورد تذکر قرار گرفته و رفتار خود را اصلاح کند. ما مد نظر داریم که حتما نباید تا پایان اسفند منتظر بمانیم و بفهمیم که چه عواملی موجب رشد تورم شده است.
 
وی در ادامه خاطر نشان کرد: عملکرد شش‌ماه اول امسال نشان داده که ۷۵ درصد درآمدهای دولت محقق شده و این عدد به‌طور میانگین و در برخی حوزه‌ها تحقق ۱۰۰ درصدی را داشته‌ایم. تا امروز کمتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان از تنخواه استفاده کردیم و برخی تخصیص‌های پرداخت‌نشده داریم و از مهرماه شروع به پرداخت می‌کنیم تا فعالان اقتصادی بهتر ببرند. در شورای عالی هماهنگ اقتصادی سران قوا یک پیشنهاد برای مولدسازی دارایی‌های دولت و تشکیل یک هیات عالی داده شده و منتظر هستیم تا نتیجه چطور خواهد شد تا از این طریق بهتر مولدسازی را انجام دهیم. در روزهای گذشته فهرست اموال مازاد وزارتخانه‌ها به وزرا اعلام شده تا به سرعت برای واگذاری آنها تصمیم بگیرند. این اقدامات مسیر بهینه برای تامین مالی است تا در تنگنای مالی قرار نگیریم.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: تا نیمه شهریورماه امسال ۷۹۳ هزار فقره وام خرد پرداخت شده است ولی هنوز تعدادی چندین‌ماه در انتظار و صف دریافت وجود دارند و ما تأکید کرده‌ایم این کار زودتر انجام بگیرد.

خاندوزی در ادامه‌ی این نشست خبری درخصوص خسارات واردآمده به کسب و کارهای دیجیتال بر اثر آشوب‌های اخیر و برنامه دولت برای این مساله تصریح کرد: متاسفانه ناامنی‌های اخیر اثرات منفی بر کسب و کار و معیشت گروه‌هایی از مردم داشته و همه باید برای ترمیم این لطمات که به کسب و کارهای حقیقی و حقوقی وارد شده تلاش کنیم و دولت در نظر دارد برای این کار، اقدام کند. روز گذشته با وزیر ارتباطات گفتگو داشتم و اعلام کردم می‌توانیم از ظرفیت‌های خود در حوزه مالیات و سایر موارد برای حمایت از این کسب و کارها و جبران خسارات آن‌ها اقدام کنیم و در روزهای آینده نتیجه‌ی آن نهایی و اعلام می‌شود.

وی درباره بیان کرد: سیاست دولت در موضوع واگذاری و خصوصی‌سازی این است تا زمانی که عیب‌یابی از مشکلات پیش‌آمده در گذشته را نداشته باشیم، نمی‌توانیم برای این مسأله ریل‌گذاری کنیم. ما این آسیب‌شناسی را انجام دادیم و قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ در دولت در دست اصلاح قرار گرفته که گام مهمی است. بسیاری از جزییات درباره قیمت‌گذاری و سایر موارد نیازمند اصلاح بود و در هفته جاری در این‌باره در جلسه شورای عالی اجرای اصل ۴۴ مصوبه داشتیم.

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به تسنیم درباره تأمین مالی ساخت مسکن طبق قانون بودجه ۱۴۰۱  گفت: در شش ماهه اول امسال مبلغ ۳.۵ هزار میلیارد تومان که سهم دولت بوده، به این صندوق وارد شده ولی بخش واریزی به صندوق ملی مسکن که ۲۳ هزار میلیارد تومان از محل فروش اموال مازاد است سرعت خوبی ندارد و ما هم از این موضوع راضی نیستیم و برای پیگیری، موضوع مولدسازی اموال دولت از طُرق دیگر دنبال می‌کنیم.  

خاندوزی در پاسخ به سوالی درباره اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی و اینکه از چه زمانی آغاز خواهد شد، تصریح کرد: گزارش عملکرد اجرای آزمایشی به ستاد اقتصادی دولت ارائه شد و وزارت رفاه پیشنهاد داد در مهرماه یک اجرای آزمایشی دیگر را داشته باشند تا در زمان اجرای سراسری، با مشکلی مواجه نباشیم که مورد موافقت ستاد قرار گرفت. امیدواریم پیش از پایان سال اجرای سراسری آغاز شود.

نظر شما