شناسهٔ خبر: 178420 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

نفوذ ناتو هدف درگیری‌های منطقه است/رویای دالان توران تعبیر نمی‌شود

ابراهیم عزیزی شیراز نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد که پشت پرده مواجهه آذربایجان و ارمنستان تلاش برای گسترش نفوذ ناتو در منطقه است.

به گزارش «نماینده»، ابراهیم عزیزی جمعه اول مهر در جمع خبرنگاران در شیراز ضمن تشریح پشت پرده اهداف نظام سلطه در مواجهه نظامی آذربایجان و ارمنستان، گفت: در این فتنه جدید، رؤیای تشکیل امپراطوری عثمانی یا دالان توران برای ترکیه نیز یک رؤیای تعبیر نشدنی و خوابی آشفته است.

عزیزی با بیان اینکه مواجهه آذریایجان و ارمنستان صرفا یک جنگ عادی نیست، اظهار داشت: نظام سلطه از این رویارویی، تغییرات ژئو پولتیکی را دنبال کرده و زمینه را برای گسترش نفوذ ناتو در منطقه مهیا می سازد.

او افزود: آذربایجان با تحریک ترکیه در پی ایجاد فاصله میان ایران و ارمنستان است تا به دنبال آن بین ایران و اروپا فاصله اندازد و رابطه ما را با قاره سبز قطع کند که این هدف با محوریت نظامات قدرت طلب انجام می شود که نقش جریانات پان ترکیسم نیز در اجرای آن پر رنگ است.

عزیزی با بیان اینکه ترکیه و آذربایجان به عنوان بازیگران اصلی صحنه به دنبال یک فتنه ژئو پلتیکی هستند، گفت: این فتنه ها اساسا از سوی انگلیس ها طراحی شده و آنها به دنبال ایجاد تحولات سیاسی در منطقه قفقاز جنوبی می باشند.

نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مواضع ایران در مقابل این فتنه گری ها نیز اظهار داشت: ایران در این شرایط ضمن تقویت تعاملات با همسایگان با رویکرد حس همجواری و احترام به مرزهای پذیرفته شده، با هر گونه تغییر ژئوپلتیکی به شدت مخالف است.

او افزود: این مسائل به هیچ عنوان نباید منتهی به تغییر سیاسی منطقه و رسمیت بخشیدن به حضور آذربایجان در کلیدر زنگزور در جوار مرزی ایران شود چراکه به نظر می رسد آنها با رویکرد فتنه گرایانه خود به دنبال حضور در این کلیدر حساس می باشند.

عزیزی، یکی از اهداف مهم این فتنه ها را گسترش نفوذ ناتو به منطقه قلمداد کرد و گفت: آنچه ایران روی آن تاکید بسیار دارد این است که مجموعه این مسائل نباید منجر به نفوذ ناتو در منطقه شود که به نظر می رسد جزو اهداف اصلی نظام سلطه همین مساله است.

نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هنگامی که کلیدر زنگزور توسط آذربایجانی ها تصرف شود، آنها از طریق این کلیدر با جمهوری خودمختار نخجوان مرتبط شده و از آنجا به ترکیه متصل خواهند شد و به این ترتیب حضور ناتو در منطقه نیز توجیه می شود.

او در ادامه از رؤیای ترکیه برای احیای امپراطوری عثمانی نیز گفت و افزود: ترکیه نیز این تحولات را در راستای رؤیای تشکیل امپراطوری عثمانی یا دالان توران دنبال می کند که در حقیقت یک خواب آشفته و رؤیای تعبیر نشدنی است.

عزیزی با تاکید مجدد بر اینکه مواجهه آذربایجان و ارمنستان را نباید یک مواجهه عادی قلمداد کرد، افزود: آذربایجان و ترکیه نباید تحت تاثیر دولت های استکباری و نظامات زورگو و سلطه طلب، بازیگران این صحنه شوند و موجبات تغییرات بنیادین را در منطقه فراهم کنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به ارمنستان، تاکید کرد: ایران در شرایطی که تحولات این منطقه با کثرت بازیگران و تضاد منافع همراه است، به هیچ وجه اجازه این تغییرات را نخواهد داد و آذربایجان و ترکیه نیز نباید عوامل اصلی فتنه شوند.

او دیپلماسی ایران را در قبال این تحرکات فتنه گرایانه فعال و بازدارنده همراه با کنش گری انقلابی عنوان کرد و افزود: ایران با دقت رصد سیاسی، امنیتی و نظامی فعالی را دنبال کرده و در مقابل حضور تکفیری ها و رژیم صهیونیستی در منطقه واکنشی جدی خواهد داشت.

عزیزی با قدردانی از اقدامات هوشمندانه و مقتدرانه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در دفاع از مرزهای کشور، تاکید کرد: همگان باید بدانند که ایران با هر قدرتی که بخواهد توازن منطقه را بر هم بزند، برخورد منفعلانه نخواهد داشت و کشورهای همسایه باید این موضوع را ملکه ذهن خود سازند.

نظر شما