شناسهٔ خبر: 178416 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خبرگزاری دانشجو

نظارت‌های قوی اخذ مالیات را عادلانه می‌کند

علیرضابیگی43 عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: سامانه مودیان در ایجاد عدالت مالیاتی تاثیر زیادی دارد، اما باید در نظام حکمرانی نیز تغییراتی ایجاد کنیم تا مردم حس کنند که در اداره کشور نقش پررنگ تری دارند.

به گزارش «نماینده»، احمد علیرضا بیگی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی درباره تاثیر راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی و ایجاد شفافیت اقتصادی در کشور گفت: راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی شرایط اخذ مالیات را در کشور نسبت به گذشته بهتر خواهد کرد. در واقع مودیان مالیاتی با استفاده از این سامانه شناسنامه‌دار می‌شوند و مردم آگاهی کامل نسبت به فرآیند اخذ مالیات پیدا خواهند کرد.

این عضو کمیسیون امور داخلی مجلس در ادامه بیان کرد: ما با وضعیت مطلوب در فرآیند اخذ مالیات در کشور فاصله زیادی داریم و همانطور که در اصول مالیات در کشورهای پیشرفته با مشکل روبرو هستند، ما هم در کشور با مشکلاتی روبه‌رو هستیم.

این نماینده مجلس یازدهم گفت: قوانین سفت و سخت و نظارت‌های بسیار قوی و تضمین‌های قانونی و ضمانت‌های قانونی میتواند به فرآیند اخذ مالیات عادلانه در کشور کمک کند.

علیرضابیگی معتقد است، که با راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی می‌توانیم پایه‌های مالیاتی جدیدی را در کشور شناسایی کنیم به جای اینکه مالیات را از مودیان شناسنامه‌دار بیشتر اخذ کنیم، با افزودن پایه‌های مالیاتی می‌توانیم درآمدهای لازم را برای اداره کشور ایجاد کنیم که طبیعتا گام بعدی باید این باشد که مردم نقش بیشتری در اداره کشور داشته باشند.

وی در ادامه تاکید کرد: ما در حال حاضر این مالیات‌ها را از مردم دریافت می‌کنیم، ولی مردم نتایج دریافت این مالیات را در کشور نمی‌بینند. نتیجه دریافت این مالیات‌ها باید در اقدامات دولت نمایان باشد. زیرا دولت راه دیگری برای به دست آوردن درآمد ندارد، اما مردم چیزی را در اقدامات دولت مشاهده نمی‌کند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور در ادامه خاطرنشان کرد: اینکه مردم نسبت به مالیاتی که می‌دهند آگاهی نداشته باشد منجر به از بین رفتن امنیت کشور و افزایش نارضایتی اجتماعی می‌شود.

این نماینده مجلس یازدهم تاکید کرد: سامانه مودیان مالیاتی در ایجاد عدالت مالیاتی تاثیر زیادی دارد، اما باید در نظام حکمرانی نیز تغییراتی ایجاد کنیم تا مردم حس کنند که در اداره کشور نقش پررنگ تری را می‌توانند داشته باشند.

علیرضا بیگی افزود: وقتی که مودیان مالیاتی مثل کارمند و بخش‌های دولتی را در اختیار داریم نمیتوانیم کار خاصی انجام دهیم. افزایش مالیات به دلیل افزایش پایه‌های مالیات از سوی مودیان شناسنامه دار است، ولی وقتی که پایه‌های مالیاتی را وسیع‌تر کنیم، تعداد بیشتری شامل این پرداخت مالیات شوند طبیعت منجر به عدالت مالیاتی می‌شود.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها خاطر نشان کرد: با استفاده از سامانه مودیان مالیاتی جلوی سوداگران و دلالان اقتصادی نیز گرفته می‌شود.

علیرضا بیگی معتقد است، فقدان برنامه و یا در دسترس نبودن سامانه‌های هوشمند برای جلوگیری از فرار مالیاتی یکی از مشکلات جدی نظام مالیاتی ما محسوب می‌شود. به دلیل همین ضعف‌ها فرارهای های مالیاتی ما قابل توجه بوده و پایه‌های مالیاتی محدودی هم در اختیار داریم.

نظر شما