شناسهٔ خبر: 177759 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

تأمین اورانیوم غنی‌شده از روسیه برای تولید برق هسته‌ای علیرغم وجود ظرفیت تولید آن در کشور بی معناست

ابوترابی عضو کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس معتقد است زمانی که ظرفیت تولید اورانیوم غنی شده ۱۹ هزار سو را داریم نیاز به واردات این محصول از روسیه نیست.

به گزارش «نماینده»، ابوالفضل ابوترابی با اشاره به اهمیت راه اندازی صدها دستگاه سانتریفیوژ که قرار است ظرف مدت نهایت 15 روز گازدهی شود، گفت: با قطعی برق های اخیر باید بپذیریم علاوه بر تولید برق به روش های سنتی و استفاده از آب که با بحران آبی هم مواجه هستیم باید از طرق دیگر این کمبود را جبران کنیم.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه با ارزشی که گاز در دنیا پیدا کرده می‌توانیم به سمت صادرات گاز به جای استفاده از آن جهت تولید نیروی برق برویم، عنوان کرد: از این رو تولید برق هسته ای می تواند آورده های عظیمی برای کشور داشته باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از راه های تولید برق پاک، برق هسته ای است، اظهار داشت: برای اینکه بتوانیم طبق قانون برنامه به حداقل 20 هزار وات برق تولیدی برسیم، به 19 برابر اورانیوم غنی شده 190 هزار سو نیاز داریم که در حال حاضر از روسیه تأمین می شود تا نیروگاه های برق هسته ای فعال بماند در حالی که خودمان ظرفیت تولید آن را داریم.

ابوترابی ادامه داد: طبق پیوستی که به NPT و آژانس بین المللی اتمی داده ایم، می توانیم از مزایای برق هسته ای، به خصوص در حوزه درمان سرطان استفاده کنیم و این اقدامات منعی ندارد ضمن اینکه توافق ما در برجام، 8 ساله بود که تمام شده و پیش از اتمام آن نیز، طرف مذاکره کننده یعنی آمریکا زیر میز برجام زد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه درباره خروج غیرقانونی ترامپ از برجام یادآور شد: وکیل ترامپ میان منافقین در آلبانی برجام را پاره کرد و ترامپ نیز در آمریکا رسما خروج از برجام را اعلام کرد، از با این حال ما از برجام خارج نشدیم و حتی از همان روزی که ترامپ از برجام خارج شد، آژانس 15 بار به اجرای تعهدات برجامی از سوی ایران تأکید و آن را تأیید کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز آمریکایی ها به دلیل عدم عضویت در برجام صلاحیت اظهار نظر درباره ترامپ را ندارند و حتی ما اجازه بازگشت آنها سر میز برجام را ندادیم، گفت: ما برجام را بر هم نزدیم و ترامپ زیر آن زد و به آن افتخار کرد. در این میان تعجب می کنیم از برخی اظهار نظرهای داخلی که همسو با دشمن از طرف مذاکره کننده دفاع می کنند در حالی که ایران به صورت فراپادمانی به تعهدات خود عمل کرده است.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر اینکه هرچه جلوی کشورهای بیگانه کوتاه بیاییم و یک قدم عقب بکشیم آنها صد قدم جلو می آیند، خاطرنشان کرد: باید با تعامل با همسایگان که از سوی دولت آغاز شده و خنثی سازی تحریم ها از طرق دیگر را رقم می زند، پیش برویم تا توطئه خارجی ها را خنثی کنیم.

نظر شما