شناسهٔ خبر: 177428 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

تاثیر سفر پوتین و اردوغان به ایران/ بدون غرب هم می‌توان تجارت کرد

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: پیام اجلاس سران کشورهای ضامن روند آستانه در تهران و گفتگوهایی که در آن مطرح می‌شود، این است که بدون آمریکا و غربی‌ها هم راه‌هایی برای تجارت وجود دارد.

به گزارش «نماینده»، ابوالفضل عمویی با اشاره به حضور «ولادیمیر پوتین» و «رجب طیب اردوغان» در ایران برای حضور در هفتمین اجلاس سران کشورهای ضامن روند آستانه، اظهار داشت: این سفر بسیار مهم و قابل توجه است.

وی بیان کرد: در شرایط فعلی حضور دو رئیس جمهور مؤثر منطقه در تهران پیام روشنی است چرا که ایران و روسیه و ایران و ترکیه می‌توانند همکاری‌ها و گفتگوهای خوبی با هم داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این همکاری‌ها در بازگشت نسبی امنیت به سوریه مؤثر بوده و فراتر از آن می‌تواند در موضوعات دیگر هم قابل بهره برداری و مؤثر باشد.

برگزاری جلسه شورای عالی ایران و ترکیه

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: روابط دوجانبه بین ایران و ترکیه و ایران و روسیه در این چارچوب دنبال خواهد شد. اردوغان در حاشیه این سفر، نشست شورای عالی همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و ترکیه را برگزار خواهد کرد که عالی‌ترین سطح تعاملات ایران و ترکیه است و رؤسای جمهور دو کشور با حضور وزرا در مقابل هم می‌نشینند و روند پیشبرد همکاری‌های دو کشور را مدیریت و و تسریع خواهند کرد.

عمویی اظهار داشت: پوتین هم در شرایط فعلی همکاری‌ها با ایران را تسریع بخشیده است و ما شاهد جنبه‌های جدیدی از همکاری میان دو کشور در حوزه‌های اقتصادی هستیم. یکی از محورهای اصلی گفتگو نیز درباره تقویت حوزه حمل و نقل شمال و جنوب و کریدور شمال به جنوب است که این سفر تأثیر مثبتی را در این زمینه خواهد داشت.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سفر پوتین و اردوغان گام مؤثری است چرا که نشان‌دهنده آن است که در دولت جدید با همراهی مجلس شورای اسلامی روند تقویت دیپلماسی همسایگی به خوبی پیش می‌رود.

وی درباره وضعیت مذاکرات هسته‌ای، گفت: مذاکرات روند جداگانه‌ای است و مسیر خودش را دنبال می‌کند. روسیه و چین که جزئی از طرف‌های مذاکره کننده هستند، از مواضع منطقی ایران در مذاکرات حمایت می‌کنند.

تلاش آمریکا برای حفظ تحریم‌های ایران

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مشکل اصلی که باعث شده است تاکنون مذاکرات به نتیجه نرسد، باقی ماندن تحریم‌ها و به عبارت دقیق‌تر تلاش آمریکا برای حفظ تحریم‌هاست که این رویکرد قطعاً نمی‌تواند منجر به یک نتیجه مثبت شود.

عمویی با بیان اینکه ما مذاکرات را با هدف کسب فواید اقتصادی برای مردم خودمان و رفع موانع تجارت ایران دنبال می‌کنیم، اظهار داشت: اگر بخشی از تحریم‌ها باقی بماند و این منفعت را به چالش بکشد، نفس توافق و فایده آن برای ما مورد ابهام است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: پیام روشن اجلاس سران کشورهای ضامن روند آستانه در تهران و گفتگوهایی که در حاشیه آن مطرح می‌شود، این است که بدون آمریکا و غربی‌ها هم راه‌هایی برای تجارت و همکاری‌های بین‌المللی وجود دارد.

نظر شما