شناسهٔ خبر: 177413 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

همکاری ایران، روسیه و ترکیه نمونه عینی عملیات بازگشت امنیت به منطقه/ ناامنی، تجربه حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در منطقه است

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به سفر روسای جمهور روسیه و ترکیه به تهران برای حضور در نشست روند آستانه، گفت: همکاری ایران، روسیه و ترکیه در موضوع سوریه نمونه عینی عملیات برای بازگشت امنیت به منطقه است.

به گزارش «نماینده» ، ابوالفضل عموئی در خصوص همزمانی سفر پوتین به ایران با سفر جوبایدن به اسرائیل و عربستان، گفت: بر اساس نظرات تحلیل گران سیاسی بایدن با سفر به اسرائیل و ریاض موضوع تامین نیاز خود در حوزه انرژی را دنبال کرد اما ایالات متحده موفق شد آنها را تنها در بیان با خود همراه کند لذا در عمل اتفاق بزرگی رخ نداده است. این سفر بیشتر جنبه نمایش برای ایالات متحده داشت اما همکاری ایران، روسیه و ترکیه در موضوع سوریه نمونه عینی عملیات برای بازگشت امنیت به منطقه است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ماقائل به تفکیک دنیا به بلوک شرق و غرب نیستیم، از دید ما مهم ترین نکته در این خصوص طرفداران یک جانبه گرایی و طرفداران چندجانبه گرایی هستند. این مهم ترین نگاه ما در مسائل بین المللی است. ما حضور نیروهای فرامنطقه‌ای را در منطقه خودمان مفید نمی‌دانیم و طبق تجربه، حضور آنها موجب ناامنی در منطقه شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: در مقابل روسیه کشوری است که جزئی از منطقه خاورمیانه و در همسایگی ایران است و در این مسیر سعی کرده با دعوت دولت سوریه در بازگشت امنیت به این کشور در چارچوب اجلاس روند آستانه با همکاری ایران و ترکیه گام‌های موثری را بردارد.

عموئی یادآور شد: تروریسمی که با حمایت جریان‌های بین المللی در عراق و سوریه به عنوان داعش شکل گرفت هم جز از مسیر همکاری ایران، روسیه و ترکیه در سوریه از بین نمی‌رفت. لذا همکاری در قالب اجلاس روند آستانه شکل گرفت که این همکاری‌ها عمدتا در حوزه امنیتی بود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم در خصوص استفاده نظر کشورهای عضو آستانه درباره از ظرفیت‌های اقتصادی سوریه، گفت: حتما یکی از موضوعات مد نظر جمهوری اسلامی مشارکت ایران در بازسازی سوریه است و ظرفیت‌هایی که ایران در همکاری اقتصادی دارد. ما از سال 2015 توافق نامه‌ای را با سوریه برای همکاری‌های اقتصادی امضا کردیم که حوزه‌های مختلف معادن، بنادر و ارتباطات را شامل می‌شود، در حال پیگیری این توافق هستیم و فکر می‌کنیم ظرفیت اقتصادی دو کشور در آینده خوب خواهد بود.

نظر شما