شناسهٔ خبر: 177214 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

نظارت ستادی با اولویت مناطق محروم انجام می‌شود/ زیرساخت‌های استفاده از کالابرگ درحال آزمایش است/ کالاهای‌ضروری باید به ‌قیمت شهریور۱۴۰۰ به‌دست مردم برسد

قالیباف رییس مجلس در نشست پایانی نظارت میدانی از استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: سفرهای نظارت ستادی با اولویت مناطق محروم انجام می‌شود.حداقل از حدود ۴۵ روز قبل موضوعات مطالعاتی در خصوص استان کهگیلویه و بویراحمد را شخصا دنبال کرده ام و امروز که در خدمت شما هستیم دقیق در جریان نقاط قوت،ضعف و اشکالات موضوعات هستیم.

به گزارش «نماینده» محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست جمع بندی نظارت ستادی از استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: امروز توفیق پیدا کردم در این سفر به همراه عزیزان و همکاران و نمایندگان محترم استان و رؤسای کمیسیون‌های مجلس در این بازدید و نظارت ستادی حضور داشته باشم از این بابت خدا را شاکرم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نکات و مباحث کلیدی که در دستور نظارت ستادی است، تصریح کرد: اگر در دولت قبل در حوزه نظارت‌های میدانی فعال بودیم به این دلیل بود که شرایط کرونا و شرایط موجود اقتضا می‌کرد که مسئولان قوا حضور بیشتری در مناطق و بخش‌ها داشته باشند از این رو سعی کردیم با وجود کرونا حضور و تحرک بیشتری در مناطق برای انجام کار داشته باشیم اما دولت جدید انصافاً بسیار پرتحرک در استان‌ها و بخش‌های مختلف حضور دارند.

وی ادامه داد: همچنین امروز مسئولان قوا در این زمینه فعال هستند بنابراین ما نیز در این دوره حرکت‌هایمان، جهت‌گیری‌ها و نظارت‌ها و سیاست‌گذاری‌ها و نظارت بر اجرای قوانین را مقداری دقیق‌تر کردیم همان طور که مسئولان دیوان محاسبات نیز در این جلسه به آن اشاره کردند. در برخی از قوانین اعتبارات بودجه و ظرفیت‌های ملی وجود داشته طبیعتا بنا به نیاز توزیع آن بستگی به تحرک دارد.

قالیباف افزود: طبیعتاً در این مورد نظارت مجلس می‌تواند موجب توزیع عادلانه و نظارت بر آن و ایجاد فرصت‌های بهتر و دقیق‌تر شود هر چند که امروز سفر نظارتی یک روزه بود اما حداقل قریب به دو ماه موضوعات مطالعاتی در رابطه با موضوعات این استان را شخصا به همراه کمیسیون‌ها، نمایندگان مجلس و کارشناسانی که از مرکز به این استان آمده‌اند دنبال کردم. همچنین جلساتی با وزرای مربوطه در تهران راجع به موضوعات مطرح شده برگزار کردیم که برخی از جلسات با حضور وزرا حدود دو الی سه ساعت با محوریت موضوعات تخصصی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. لذا امروز که خدمت شما هستیم دقیق بر ابعاد کار، میزان پیشرفت پروژه‌ها، نقاط قوت و ضعف، اشکالات موجود و کارهایی که باید انجام شود، آشنا بودیم.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه سفرهای نظارت ستادی با اولویت مناطق محروم انجام می‌شود، تصریح کرد: مناطق محروم در تحقق حقوق‌شان دچار مشکل هستند و اینجاست که ما باید به عنوان نمایندگان مردم از مناطق محروم باید حمایت کنیم.

وی گفت: بنده با این منطقه بیگانه نبودم و حداقل چندین سفر جهادی خارج از حوزه رسمی به این استان داشتم اما امروز با صحنه‌هایی روبرو شدم که اصلا برای ما قابل تحمل نیست. اینکه مردم مظلومانه در برخی از نقاط زندگی می‌کنند جز از ضعف ما نیست؛ این ما و شما هستیم که باید دست به دست هم دهیم و مشکلات را حل و فصل کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه محرومیت‌زدایی خواست دولت و مجلس است، افزود: در دور جدید همکاری دولت و مجلس به دنبال هم‌افزایی برای رفع محرومیت‌ها در کشور هستیم، به همین دلیل در مباحث جمع‌بندی نظارت ستادی نمی‌خواهم به تک تک پروژه‌ها اشاره کنم، چراکه روسای کمیسیون‌ها به درستی به آنها اشاره و پیشنهادات و راهکارهای خوبی ارائه کردند.

قالیباف با یادآوری اینکه در مجلس نگاه خوبی برای تأمین آب، برق و راه روستایی با اولویت توجه به مناطق محروم صورت گرفته است، افزود: با شرایطی که استان کهگیلویه و بویراحمد دارد و دارای کوه‌های بسیاری که علاوه بر فواید خود یعنی برخورداری از موهبت ۱۰ میلیارد مترمکعب آب موجب پراکندگی و صعب العبور بودن راه‌ها و تلفات جاده‌ای نیز شده است، لذا می‌توان از ظرفیتی که برای کل کشور در این زمینه ایجاد شده، استفاده کرد.

وی ادامه داد: به همین دلیل اولویت ما تکلیف اعتبارات به سمت مناطق محروم مانند استان کهگیلویه و بویراحمد است تا این اعتبارات ملی از طرق مختلف به ویژه قرارگاه محرومیت زدایی امام حسن(ع) به این استان تزریق شود.

رئیس قوه مقننه کشورمان یکی از موضوعات مهمی که نیازمند پیگیری در استان کهگیلویه و بویراحمد است را ساماندهی وضعیت شهرداری‌ها دانست و گفت: شهرداری‌ها نیازمند اختصاص اعتبارات مناسب برای پیشبرد اهداف خود هستند و می‌توان از اعتبارات خاص ردیف محرومیت زدایی برای شهرداری‌ها به خوبی بهره برد. به علاوه می‌توان برای رفع حاشیه‌نشینی از ظرفیت قانون امسال مجلس در خصوص تملک در مناطق حاشیه نشینی این موضوع را حل کرد و مشکل ۴ الی ۵ هزار نفر از اهالی حاشیه یاسوج را نیز مرتفع کرد که این مسئله حتی منجر به رونق ساخت و ساز در یاسوج و حاشیه آن نیز می‌شود.

دکتر قالیباف تأکید کرد: در حوزه بیمه و کارت سلامت نیز ظرفیت‌های ملی در کشور وجود دارد و هیچ سقفی برای استان‌ها وجود ندارد که می‌توان از این ظرفیت برای مناطق محروم به خوبی استفاده کرد. همچنین از ظرفیت کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی نیز می‌توان به خوبی بهره برد، چرا که در حال حاضر کارت سلامت ظرفیتی بالغ بر ۱۰۰ درصد پوشش دهی برای سلامت افراد دارد و حتی از این ظرفیت‌ها می‌توان برای اخذ وام‌های قرض‌الحسنه بهره برد.

وی یادآور شد: در بازدید امروز دیدیم خانواده‌هایی که ۲ الی ۳ فرزند معلول داشتند ولی تحت پوشش سازمان‌های حمایتی و بیمه‌ای نبودند، از سوی دیگر افراد رزمنده، جانباز و ایثارگری را ملاحظه کردیم که قانون از آنها حمایت می‌کند، ولی از ظرفیت‌های قانونی به خوبی استفاده نشده است. برای موضوع ایثارگران قانون تصریح دارد که باید زمین مورد نیاز این افراد تهیه شود، ولی از این ظرفیت نیز به خوبی استفاده نمی‌شود.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان اضافه کرد: انتظار داریم در تخصیص زمین به مردم عادلانه عمل شود. عذرخواهی می‌کنم که چنین روشن و شفاف می‌گویم اما این زمین‌ها باید به صورت عادلانه در اختیار مردم با اولویت اینکه هر فردی نیازمندتر است، قرار گیرد، نه اینکه چون برخی از دوستان یا طایفه ما هستند، این در اختیار آنها قرار گیرد. این ظرفیت قانونی بسیاری از نابسامانی‌ها در بخش مسکن را حل و فصل کرده است. این اقدام می‌تواند به‌صورت ضربتی و در کوتاه مدت به سرانجام و نتیجه برسد.

دکتر قالیباف درخصوص وضعیت توزیع کالابرگ در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حال حاضر امکانات فنی توزیع کالابرگ در کشور فراهم شده و تهیه کالاهای اساسی به صورت آزمایشی در برخی نقاط کشور در حال انجام است، اما در این زمینه استان کهگیلویه و بویراحمد دچار عقب ماندگی است، در حالی که با استفاده از این سیستم خانواده‌های مستضعف می‌توانند تحت حمایت قانون قرار گرفته و کالاها با نرخ شهریورماه ۱۴۰۰ در اختیارشان قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت دیگری که صندوق نوآوری و شکوفایی در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار می‌دهد، گفت: این قانون نیز چندین هزار میلیارد اعتبار را بدون هیچگونه محدودیتی برای استان‌ها در نظر گرفته ولی تجربه ثابت کرده معمولا این اعتبارات در کلانشهرها با پیگیری و اگر بخواهم صریح تر بگویم با رابطه هزینه می‌شود و هیچ اعتباری به استان محرومی همچون کهگیلویه و بویراحمد نمی‌رسد که این مسئله به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

دکتر قالیباف با تأکید بر اینکه ما باید مدافع مناطق محروم باشیم، تصریح کرد: توقع این است خود دوستان نیز در استان فعال شده و ما در تهران نیز اینچنین عادت داریم که این موضوعات را به صورت سیستمی از مدیران استانی و ملی پیگیری مستمر خواهیم کرد.

وی با انتقاد از نگاهی که همواره میزان پیشرفت کشور را با ۴۰ سال قبل مقایسه می‌کنند، افزود: قطعاً میزان پیشرفت زیرساخت‌های کشور قابل قیاس با گذشته نیست، اما بنا نیست در نظام جمهوری اسلامی قیاس‌های ما با ۴۰ سال گذشته باشد، چنین قیاسی یک قیاس مع الفارق است.

رئیس قوه مقننه کشورمان تأکید کرد: فلسفه وجودی نظام جمهوری اسلامی ایران با یک حکومت طاغوتی تفاوت ماهوی دارد، خطاب اول این سخن خود من هستم و بعد شما عزیزانی که توفیق خدمت به مردم را دارید؛ جوانان امروز ما کشور را با سایر کشورهای همسایه و قاره‌های دیگر مقایسه می‌کنند و با وجود گوشی‌های هوشمند که در اختیار همگان قرار دارد، به لحظه از همه اتفاقات دنیا مطلع می‌شوند، لذا ما باید در قیاس با این کشورها حرف برای گفتن داشته باشیم نه در قیاس با ۴۰ سال گذشته، حق نداریم خود را با ۴۰ سال گذشته قیاس کنیم، لذا اگر نگاه ما اینچنین تغییر کند درمی‌یابیم که امروز در کشور با چالش‌های جدی مواجه هستیم.

دکتر قالیباف ادامه داد: امروز مشکل ما در کشور به هیچ عنوان این نیست که منابع مالی یا منابع انسانی خلاق نداریم، بلکه به لحاظ نیروی انسانی در یک شرایط ایده آل به سر می‌بریم، ولی آنچه که امروز به ما آسیب وارد کرده، این است که نظام حکمرانی در کشور نابسامان است.

وی تصریح کرد: لذا باید در سطح ملی و محلی به این موضوع دقت داشته باشیم؛ بارها به همکاران خود در مجلس بیان کردم که حداقل در یک مجمع استانی وقتی صحبت از هر اقدامی در حوزه برنامه‌ریزی می‌شود، نگاه یک نگاه راهبردی استانی باشد و فقط به یک شهرستان خود توجه نداشته باشید و نگاه ما معطوف به رأی نباشد، بلکه این نگاه معطوف به حق و کارآمدی باشد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان اظهار کرد: برای نمونه ظرفیت بسیار خوبی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که یک مسیر ترانزیتی از بوشهر یا اهواز به مرکز کشور باشد، اما همین نوع نگاه اشتباه موجب شده تا در این راستا ۲ الی ۳ جاده و مسیر وجود داشته باشد که هیچ کدام از این مسیرها دارای سرمایه گذار نیست، در حالی که اگر یک مسیر تعبیه می‌شد، سرمایه گذار جذب و در این مسیر ترانزیتی تحولی بزرگ رخ می‌داد.

دکتر قالیباف با انتقاد از ساخت چند هزار کیلومتری راه آهن در کشور و وجود ایستگاه‌های بلااستفاده راه آهن عنوان کرد: در حالی که اگر ما ۲ هزار کیلومتر راه آهن در کریدور شمال به جنوب داشته باشیم و بتوانیم ترانزیت کالا انجام دهیم، سالانه چند ده میلیون دلار از این محل بهره‌مند خواهیم شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: متاسفانه در حال حاضر سرعت قطار باری در کشور ۵ کیلومتر در ساعت است که مانند قدم زدن یک فرد عادی محسوب می‌شود، در حالی که بزرگترین ظرفیت کشور ما ظرفیت ترانزیتی در حوزه‌های مختلف ریلی، جاده‌ای، هوایی و بنادر است، ولی از این شرایط طلایی هاب منطقه به خوبی استفاده نمی‌شود.

دکتر قالیباف با بیان اینکه اگر به این موضوعات توجه نشود، ما به یک نسل که عمر طلایی خود را در حال گذران است، ظلم کرده‌ایم.

وی افزود: نباید همه مسائل را به گردن تحریم بیاندازیم، قطعاً تحریم برای ما مشکلاتی ایجاد کرده، اما اگر دغدغه‌مند این مردم باشیم، بسیاری از مشکلات را می‌توانیم حل کنیم.

وی تأکید کرد: ما این مردم را در پشت خاکریزها شناختیم، ۲۴ درصد این مردم در زمان جنگ در جبهه‌ها حضور داشتند، یعنی جایی که انقلاب و کشور جان خواسته، این مردم جان و خون خود را فدا کردند و امروز از ما انتظار فراهم کردن حداقل زندگی را دارند، لذا حق نیست که ما نتوانیم حداقل‌ها را برای آنها فراهم کنیم.

رئیس قوه مقننه کشورمان اظهار داشت: به همان میزان که تلاش می‌کنیم پستی را تصاحب کنیم، باید ۱۰ برابر آن دغدغه مردم را داشته باشیم و این تذکری، اول برای خود من و بعد برای سایر مسئولان است تا به گونه‌ای عمل کنیم که شرمنده شهدا و امام شهدا و مردم و مقام معظم رهبری نباشیم.

دکتر قالیباف یادآور شد: تمامی موارد مطرح شده در نشست جمع‌بندی امروز به صورت دسته‌بندی در سایت مجلس با پیگیری مهندس پشمچی زاده معاونت نظارت مجلس بارگذاری خواهد شد.

وی با اشاره به تدوین برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: تدبیر رهبری در دیداری که در محضر ایشان بودیم، این بود که برنامه هفتم توسعه باید مسئله محور باشد، لذا خواهش من این است که شما در استان نیز موضوعات را مسئله محور پیگیری کنید تا مجمع تشخیص مصلحت در سیاستگذاری، دولت در تدوین برنامه هفتم و مجلس در تصویب آن در یک راستا عمل کنند و کاملاً بر خلاف رویه‌های قبلی که تمامی آمال و آرزوهایمان را در برنامه توسعه می‌نوشتیم و نتوانستیم آنها را محقق کنیم، عمل کنیم.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان گفت: لذا باید با اولویت‌بندی مسائل و اعتقاد به سنت‌های الهی همانطور که در دفاع مقدس حرکت کردیم و پاسخ گرفتیم، عمل کنیم تا با این رویکرد، دقیق پیش برویم و امروز محکوم به چنین رویکردی با وجود دولت و مجلس انقلابی هستیم. امروز آن روزی است که همه منتظر بودند تا دولت و مجلسی انقلابی روی کار بیاید، به همین دلیل باید کاری برای این مردم صورت داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: من با سابقه ۴۰ ساله در کار اجرایی درک می‌کنم مدیران زحمتکش باید در تصمیم‌گیری‌ها شجاعت داشته باشند و دستشان در کار باز باشد و این را با همه وجود می‌فهمم و این قول را به شما می‌دهم در شورای هماهنگی نظارت که نمایندگان دستگاه‌ها حضور دارند، مخصوصاً در بخش‌های اداری که دیوان محاسبات و سازمان بازرسی دو دستگاهی هستند که در این بخش نقش کلیدی و جدی دارند، موضوع را پیگیری کنیم.

وی افزود: مدیر باید قوی و امین باشد و ما از مدیران قوی و امین حتماً حمایت می‌کنیم وگرنه در بروکراسی‌های موجود خیلی از کارها را نمی‌شود انجام داد اما این به شرطی است که قوی بودن و امین بودن را رعایت کنند و امروز انقلاب و اداره کشور نیازمند مدیران قوی و امین است تا کارها را پیش ببرند.

وی با انتقاد از روند بررسی بودجه گفت: اصلاح ساختار بودجه حتماً یکی از مطالبات مهم ما است و این روند بودجه‌ای که ما تصویب می‌کنیم و کمبودهایی در آن است و قید تخصیص دارد یعنی به هر فردی که دلت می‌خواهد پرداخت کن و به هر کس دلت نمی‌خواهد پرداخت نکن به همین دلیل ما در برنامه هفتم مصمم هستیم که این بخش را ساماندهی کنیم تا معلوم شود منابع به وقت تخصیص داده شود و به وقت هزینه شود و سال مالی نیز روشن شود، البته قانون اساسی نیز بودجه را یک ساله دیده و امیدوارم مسئولان در اجرای قانون دقت عمل را به کار گیرند و به درستی اجرا کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش پایانی صحبت‌های خود با تأکید بر لزوم اجرای قانون تصریح کرد: ما گزارشاتی دریافت کردیم که در موضوعاتی نظیر اشتغال ایثارگران اشکالاتی در اجرایش وجود دارد البته ما مدعی نیستیم قوانینی که نوشته می‌شود اشکال ندارد اما باید قانون به درستی اجرا شود و اشکالات آن در مسیر اجرا منعکس شود و حتماً به جد دنبال خواهد شد و این قدرت اصلاح قوانین و مرتفع کردن آن وجود دارد.

نظر شما