شناسهٔ خبر: 176412 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

تحقیق و تفحص از نحوه اجرای «قانون تقسیمات کشوری» کلید خورد

صحن نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تحقیق و تفحص از نحوه اجرای«قانون تقسیمات کشوری»موافقت کردند.

به گزارش «نماینده»، در نشست علنی امروز- سه شنبه ۳ خرداد- مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه اجرای قانون تقسیمات کشوری مورد بررسی قرار گرفت و  با ۱۵۶ رای موافق به تصویب رسید.  

این تقضای تحقیق و تفحص از طرف محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مهریز، بافق ،ابرکوه ،خاتم و بهاباد و احسان ارکانی نماینده نیشابور، فیروزه و زبرخان به کمیسیون امورداخلی و شوراها ارائه شده بود، کمیسیون امورداخلی نیز این تقضا را به تصویب رسانده بود.

محورهای این تحقیق و تفحص عبارتند از:

۱- رسیدگی به نحوه اجرا وعملکرد وزارت کشور در رعایت شاخصه های الزام آور قانون تعاریف وضوابط تقسیمات کشوری و آیین نامه اجرایی مربوطه

۲- ملاک دقیق میزان جمعیت برای ارتقای یک بخش به شهرستان، یک روستا به شهر و تعیین مرکزیت یک شهرستان ارتقا یافته از بخش در حوزه تقسیمات کشوری وزارت کشور چیست؟

احسان ارکانی یکی از تقاضا کنندگان این تحقیق و تفحص گفت:تقسیمات کشوری دغدغه همه نمایندگان است و سال ها از این حوزه مهم، هیچ تحقیق و تفحصی به عمل نیامده  است تصمیمات مبهمی در این زمینه  گرفته شده است که باید بررسی شود.  وزرات کشور اعلام می کند که بخش های زیر ۲۰ هزار نفر قابلیت ارتقا به شهرستان را ندارند اما برخی بخش ها با جمعیت‌ ۱۷ هزار نفر به شهرستان ارتقا پیدا کردند و خود وزرات کشور و کمیسیون امنیتی و سیاسی دولت  هم نمی‌تواند پاسخگویی این تصمیمات باشد. 

محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی در اخطاری با استناد به بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی گفت: در موضوع تعداد نمایندگان در حوزه انتخابیه، عدالت رعایت نشده است، همچنین به برخی استان ها، استانداری ویژه اعطا شده، حال آنکه در استان دیگری با همان خصوصیات این اتفاق نیفتاده است یا شهرستانی با جمعیت پایین و با وجود اینکه از نظر جغرافیایی معیارهای لازم را ندارد، فرمانداری شده، اما در حوزه انتخابیه بنده شهر درچه با ۵۰ هزار نفر جمعیت حتی بخشداری هم ندارد، حال آنکه شهر دیگری با ۲۴ هزار نفر جمعیت شهرستان شده است.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس یازدهم افزود: حوزه انتخابیه با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت ۲ نماینده در مجلس حضور دارند، اما حوزه انتخابیه بنده با ۴۰۰ هزار نفر جمعیت تنها یک نماینده در مجلس حضور دارد.

نظر شما