شناسهٔ خبر: 175996 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

چرا دولت لایحه انتخابات را از مجلس پس گرفت

محمدصالح جوکار// رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها علت پس گرفتن لایحه انتخابات از سوی دولت را توضیح داد.

به گزارش «نماینده» محمد صالح جوکار با اشاره به پس گرفتن لایحه انتخابات از سوی دولت سیزدهم، درباره علت این مسئله توضیح داد: لایحه جامع انتخابات برای دولت دوازدهم بود، آنها در اواخر دولت این لایحه را به مجلس ارسال کردند، کمیسیون امور داخلی کشور مسئول بررسی شد. وقتی دولت سیزدهم روی کار آمد صحبت شد اگر نظرات و پیشنهاداتی درباره طرح های انتخابات مجلس و شوراهای اسلامی شهرو روستا دارند، ارائه کنند که نهایتا دولت جدید لایحه را پس گرفت.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: حق دولت است که حتی اگر لایحه ای در صحن مطرح می شود آن را پس بگیرد، لایحه انتخابات برای دولت گذشته بود و شاید دولت جدید می خواهد با نگاهی دیگر این قانون وضع شود، قانون زاییده تفکر است و محدودیت هایی که اعمال می شود در اذهان افراد مختلف است در نهایت لایحه را پس گرفتند تا نظرات خود را اعمال کنند و هنوز لایحه ای در زمینه انتخابات به مجلس ارسال نشده است.

وی درباره ضرورت برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی و نظر دولت برای انتخابات الکترونیکی گفت: بحث الکترونیکی شدن انتخابات منوط به این است که زیر ساخت های کار فراهم باشد و تجهیزات کامل در اختیار باشد. در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا تجربه کردیم که سیستم انتخابات الکترونیکی ناکارآمد است و در برخی شعبه ها کار دستی انجام شد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: انتخابات سرنوشت سیاسی کشور را تعیین می کند که ناکارآمدی سیستم های الکترونیکی برگزاری انتخابات می تواند اتهامات را متوجه ساختار حاکمیت کند، بنابراین نباید ریسک کرد و باید کار را با اطمینان پیش برد.

جوکار به بررسی طرح های مرتبط به انتخابات در کمیسیون اشاره کرد و گفت: در کمیسیون طرح اصلاح قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را دنبال می کنیم، بحث اصلاح قانون انتخابات مجلس شوراهای اسلامی هم در حال بررسی است تا ایرادات شورای نگهبان را برطرف کنیم.

وی اظهار داشت: اعتقاد داریم طرح یا لایحه جامع انتخابات، نمی تواند بر انتخابات تاثیرگذار باشد. انتخاباتی که در کشور برگذار می شود در سطوح متفاوت است، انتخابات ریاست جمهوری در سطح کشور است، انتخابات مجلس در سطح حوزه انتخابیه تعریف شده و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سطحی مشخص اجرا می شود، بنابراین ساز و کارهای برگزاری آنها به دلیل سطوح مختلف باید متفاوت باشد. از این رو نمی توان با یک قانون بتوانیم همه انتخابات از جمله بررسی صلاحیت، اجرای انتخابات، نظارت بر انتخابات و تبلیغات انتخاباتی را پوشش دهیم.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس بیان کرد: اعضای کمیسیون بر این باورند که قوانین انتخابات را به صورت جداگانه بررسی کنیم./

نظر شما