شناسهٔ خبر: 175979 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

لزوم بکارگیری سفرای متعهد و متخصص/ سفارتخانه‌ها با کارآمدی و توانمندی سفرا متحول خواهند شد

عباس گلرو رئیس کمیته روابط خارجی مجلس با اشاره به تحولات اخیر در برخی از سفارتخانه‌ها، گفت: وزارت خارجه سفرا و دیپلمات‌های تازه نفس، متعهد و متخصص را باید به کار گیرد و به سمت کارآمدی و توانمندی پیش رود تا تحول در حوزه دیپلماسی و فعالیت سفارتخانه ها رقم بخورد.

به گزارش «نماینده»، عباس گلرو در توضیح شاخص‌های سفرا و دیپلمات‌ها در ماموریت‌های جدید وزارت امور خارجه، گفت: حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی از حوزه‌های فنی و حرفه‌ای است و هر کسی که در این موقعیت قرار گیرد باید دانش آموخته این حوزه باشد و بتواند روابط بین الملل را در سطوح مختلف دو و چند جانبه و در سطح سازمان‌های بین المللی فهم کند یعنی کسی باشد که بر کار روابط خارجی در سطوح منطقه‌ای و بین المللی اشراف داشته باشد.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: در دنیای روابط بین الملل امروز روابط از حالت تک بُعدی سیاسی- امنیتی خارج شده و کارکرد سیاست خارجی چند بُعدی شده است لذا موضوعات فرهنگی، اقتصادی، تکنولوژی، فناوری، امور مربوط به فعالیت بانوان و طیف متونی از موضوعات در حوزه سیاست بین الملل مطرح است و طبیعتا هر کسی که در این حوزه مشغول به کار شود باید از حداقل آشنایی و حداکثر تسلط در این حوزها برخوردار باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم در ادامه یادآور شد: وزارت امور خارجه در سنوات گذشته از طریق دانشکده روابط بین الملل و با جذب نیروهای دانش آموخته از دانشگاه‌های مختلف سعی کرده نیروی انسانی خود را تقویت کند. در مرحله کنونی که شعار دولت توسعه روابط با کشورهای مختلف به ویژه همسایگان است و دیپلماسی فعال و هوشمند را در پیش گرفته ضرورت دارد تا دیپلمات‌های تازه نفس، متعهد و متخصص را به کار گیرد و به سمت کارآمدی و توانمندی روند و این افراد برای سفارتخانه‌های مختلف به کار گرفته شوند.

نماینده مردم سمنان، مهدی شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی، همچنین اظهار کرد: سفرا و دیپلمات‌های جدید باید ظرفیت‌های خفته و بالقوه حوزه دیپلماسی را فعال کنند. ما در منطقه آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین ظرفیت‌هایی داریم که باید برای تقویت روابط اقتصادی و سیاسی به کار گیریم. وزارت خارجه اخیرا در ابتکار عملی خوب، تعدادی افراد جوان، نخبه و اثرگذار را به عنوان سفرا در کشورهای مختلف انتخاب کرده که این را به فال نیک می‌گیریم اما ضرورت دارد سفرای ایران به محیط کار خود، کشور محل ماموریت و ظرفیت‌های آن کشور اِشراف داشته باشد.

گلرو تصریح کرد: سفرا و دیپلمات‌های جدید همچنین باید به ظرفیت‌های ایران در حوزه‌های مختلف تسلط داشته باشند تا در مذاکرات بتوانند آنها را تبیین کنند و در مسیر توسعه و تقویت روابط گام بردارند به خصوص در سال جاری که به سال تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی نامگذاری شده، در حوزه فناوری می‌توانیم نسبت به جذب و انتقال فناوری‌های نوین اقدام کنیم.

نظر شما