شناسهٔ خبر: 175699 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

منابع حاصل از گشایش‌های ارزی باید صرف تقویت زیرساخت‌های کشور شود

نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: باید منابع حاصل از آزادسازی منابع ارزی را صرف سرمایه گذاری و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز کنیم، این کار باید به طور ویژه در صنایعی انجام هزینه شود که ما در آن‌ها در سطح جهان مزیت رقابتی داریم.

به گزارش «نماینده»، مصطفی نخعی نماینده مردم نهبندان و سربیشه و سخنگوی کمیسیون انرژی در مجلس با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد اختصاص منابع حاصل از گشایش‌های ارزی به مباحث زیرساختی کشور گفت: عمده منابع ارزی که مطالبی درباره آن‌ها مطرح است، دولتمردان با رایزنی‌ها و دیپلماسی فعالیت‌هایی خوبی را در راستای آزادسازی منابع ارزی انجام می‌دهند. 

وی افزود: منابع ارزی‌ای در حال آزادسازی است که عمدتا ناشی از فروش نفت خام، فرآوردهای نفتی و یا محصولات پتروشیمی هستند. یعنی در واقع یک کالای استراتژیک و محصولی که متعلق به همه نسل‌های مختلف این کشور به ویژه نسل‌های آینده کشور است و نسبت به نحوه هزینه‌کرد این منابع وظیفه داریم.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس با اشاره به سخنان رهبر انقلاب درباره وجود مشکلات زیرساختی بسیار در کشور، گفت: این مشکلات باعث شده تا نتوانیم فعالیت‌های مولد و تولیدی را به خوبی انجام بدهیم. از طرفی هم نتوانستیم استعدادهای خودمان را شکوفا کرده و در این زمینه کار کنیم. در واقع، این موضوع به نوعی مانع توسعه تولید و اشتغال و همچنین مسائل اقتصادی در کشور است.

وی افزود: طبیعتا این منابع ارزی و به طور کلی فروش نفت و فعالیت‌های این حوزه را باید هر چه که می‌توانیم به سوی ایجاد زیرساخت‌های لازم سوق بدهیم. 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: چندین سال است که با یک ناترازی بسیار زیاد در بحث انرژی از جمله برق و گاز مواجه شده‌ایم. یعنی در فصل زمستان با ناترازی و عدم موازنه در مصرف برق و گاز مواجه هستیم و مجبور می‌شویم صنایع خودمان را از مدار تولید خارج کنیم تا صرفا بتوانیم گاز خانگی را تامین کنیم. در حوزه برق نیز چنین شرایطی حاکم است، در فصل زمستان مجبور هستیم تا برق بسیاری از صنایع را قطع کرده تا بتوانیم برق خانگی را تامین کنیم. این موضوعات آسیب‌های جدی به کشور وارد می‌کند. 

وی ادامه داد: از طرفی هم رهبر انقلاب دستور حمایت از تولید، توسعه تولید و جهش اقتصادی در کشور و از طرفی دیگر، این زیرساخت‌های ضعیف باعث شده با این مشکلات مواجه باشیم. باید گفت که این موارد آنچنان با یکدیگر همخوانی ندارد.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه با اشاره به بیانات رهبر انقلاب درباره اختصاص منابع حاصل از آزادسازی منابع ارزی به توسعه زیرساخت‌ها تاکید کرد: باید این منابع را صرف سرمایه گذاری و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز کنیم. این کار باید به طور ویژه در صنایعی انجام شود که ما در آن‌ها در سطح جهان مزیت رقابتی داریم.

وی افزود: این کار باید در صنایع برق و در حوزه راه و تقویت زیرساخت‌های ارتباطی کشور، مسائلی که مشکلات جدی برای کشور ایجاد کرده هزینه شود، ما در حوزه حمل و نقل و ارتباطات مشکلات جدی داریم که در سر راه تولید و جهش اقتصادی قرار گرفته و اجازه رشد و توسعه در این حوزه‌ها را نمی‌دهد. همین موضوع باعث شده تا تولیدکنندگان ما با مشکلات عدیده‌ای در این حوزه مواجه شوند. 

نخعی گفت: بسیاری از این مشکلات مانند آب و ارتباطات مربوط به مناطق محروم کشور است. یعنی همان مناطقی که پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بسیاری در اختیار دارد. به طور مثال، حوزه معدن یکی از ظرفیت‌های مهم کشور است که بسیاری از آن‌ها در مناطق محروم کشور هستند که کمترین امکانات زیربنایی مانند یک جاده مناسب برای دسترسی به این مناطق را ندارند. 

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم تولید در این کشور رونق بگیرد، باید روی پای خودمان بایستیم و استقلال کشور در حوزه اقتصادی به معنای واقعی ایجاد شود باید زیرساخت‌های کشورمان را تقویت کنیم. از این طریق، تولیدکنندگان ترغیب شوند تا در مناطق مختلف کشورمان توسعه متوازن انجام شود. البته رهبر انقلاب چندین سال است که این مهم را از ما مطالبه می‌کنند و همه ما در مجلس و دولت باید این مسائل را با جدیت دنبال کنیم تا آنچه مد نظر رهبر انقلاب است و در شعارهای سال عنوان کرده‌اند، محقق شود.

نظر شما