شناسهٔ خبر: 175392 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

ضرورت توسعه همکاری اقتصادی با آفریقا/ همکاری ایران با کشورهای آفریقایی نفوذ غرب را کاهش می‌دهد

سارا فلاحی نماینده ایلام عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس اعتقاد دارد توسعه همکاری اقتصادی با کشورهای آفریقایی می تواند منجر به ارزآوری و تامین منافع متقابل شود.

به گزارش «نماینده» سارا فلاحی، در خصوص اهمیت توسعه همکاری با کشورهای آفریقایی، گفت: باز کردن کریدورهای ارتباطی می تواند برای کشورمان ارزآوری داشته باشد لذا برای تحقق این امر باید با کشورهای دیگر مانند کشورهای آفریقایی ارتباط برقرار شود.

نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران و ملکشاهی و سیروان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آفریقا داری ظرفیت های اقتصادی بزرگی است، اظهار کرد: منابع عظیم نفت و همچنین حوزه های فعال صنعت و کشاورزی در این قاره وجود دارد که می توان از آنها بهره برد.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورهای آفریقایی تلاش می کنند به رشد اقتصادی دست یابند لذا سرمایه گذاری در امور زیربنایی خود را شروع کرده اند بنابراین می توان با سرمایه گذاری در این بخش ها، به سودهای اقتصادی خوبی دست یابیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه کشورمان نیز می تواند در حوزه های خدماتی دستاوردهای خوبی به کشورهای حاضر در این قاره را ارائه کند، افزود: این مهم در حالیست که ایران قطب سیاسی و اقتصادی خاورمیانه محسوب می شود لذا برای توسعه روابط با کشورهای آفریقایی باید جایگاه ویژه قائل شویم تا منافع متقابل تامین شود.

فلاحی با بیان اینکه باید از طریق تصمیم گیری های درست به سمت افزایش روابط با آفریقا حرکت کنیم، گفت:  در واقع تولید ناخالص آفریقا حدود دو درصد جهان را اختصاص می دهد و در این راستا آفریقای جنوبی، الجزایر و نیجریه به ترتیب بالاترین تولید ناخالص را دارند لذا توسعه همکاری های اقتصادی دارای اهمیت ویژه ای است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بدون شک توسعه ارتباط با آفریقا می تواند تنفس اقتصادی برای کشورمان ایجاد کند، خاطرنشان کرد: در این میان باید یادآور شد کشوری استقلال طلب هستیم و نظم حاکم بر نظام بین المللی مبتنی بر تبعیض را قبول نداریم لذا از حیث ایدئولوژیک نیز به آفریقا نزدیک هستیم زیرا آنها نیز می خواهند از سیطره غربی ها خارج شوند و در این راستا انقلاب اسلامی برای آنها آورده دارد.

نظر شما