شناسهٔ خبر: 174302 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش شد

یوسف نوری نشست بررسی صلاحیت «یوسف نوری» سومین گزینه پیشنهادی دولت سیزدهم برای تصدی وزارت آموزش و پرورش امروز در مجلس برگزار شد.

به گزارش «نماینده» نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف با دستور بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برگزار و در پایان، «یوسف نوری» با کسب رای اعتماد از نمایندگان مجلس، راهی وزرات آموزش و پرورش شد.

طبق قانون آیین نامه داخلی مجلس، در ابتدای جلسه رای اعتماد، رئیس جمهور به مدت یک ساعت فرصت دارد تا از برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دفاع کند، اما حجت‌الاسلام رئیسی به دلیل سفر به ترکمنستان برای شرکت در اجلاس اکو امروز در مجلس حضور نداشت و بجای او محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور به صحن علنی مجلس آمده بود.

در ابتدای جلسه، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نظر رئیس این کمیسیون را قرائت کرد. پیش از برگزاری جلسه امروز، رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری گفته بود با توجه به برگزاری جلسات متعدد و بررسی دقیق برنامه‌ها و دیدگاههای یوسف نوری، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری من حیث المجموع با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت آموزش و پرورش، با اکثریت آراء موافقت کرده است.

داد معلمان از فقر نیست، از فرق است

در جلسه امروز مجلس، حجت‌الاسلام محمدجواد نیک بین نماینده کاشمر در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت سیزدهم گفت کسری معلم با بازگشت بازنشسته‌ها حل نمی‌شود. داد معلمان از فقر نیست بلکه از فرق است.

نیک‌بین همچنین با بیان اینکه "باید برای مقابله با مافیای مدارس غیرانتفاعی برنامه داشت" از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خواست برنامه‌اش را درباره تعارض منافع در وزارت آموزش و پرورش و اشتغال پس از بازنشستگی کارمندان این وزارت ارائه کند.

نیک بین گفت برنامه آقای نوری درباره مافیای کنکور، کتاب کمک درسی، چاپ آنها و حذف مافیای شان چیست؟

او به برنامه ریزی در برابر تغییر محتوای آموزشی کتب درسی از سوی برخی کسانی که آنها را دوستان غرب‌زده نامیده است، تاکید کرد.

تامین اعتبار برای لایحه رتبه‌بندی معلمان و شایسته سالاری در آزمون‌های آموزش و پرورش از دیگر نکاتی بود که این نماینده به آن اشاره کرد.

نیک بین گفته ۲۰ درصد از دانش آموزان پذیرفته شده در کنکور از مدارس دولتی هستند در حالی که حدود ۱۵ درصد دانش‌آموزان در مدارس غیر انتفاعی تحصیل می‌کنند.

این نماینده سیستم آموزشی را استعدادکش خواند و بر اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید کرد.

نوری می تواند آموزش و پرورش را به تراز خود برساند

حجت الاسلام والمسلمین موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی در موافقت با گزینه پیشنهادی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: آموزش و پرورش پایه پیشرفت و علم و فرهنگ کشور است. اگر آموزش و پرورش در سطح و تراز خودش خوب عمل کند بخش عظیمی از مشکلات حل خواهد شد.

این نماینده مجلس معتقد است که نوری می‌تواند جایگاه فعلی آموزش و پرورش را به تراز بالای آن برساند و آن را مدیریت کند. این گزینه سوابق درخشانی دارد و برنامه‌ها و اقدامات اولویت دار را بیان کرده است. تدوین برنامه‌های اجرایی، اجرای سند تحول، رتبه بندی فرهنگیان، پیگیری تصویب اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان، توجه به مناطق محروم، تامین زیر ساخت‌های سند تحول و ... از جمله برنامه‌های نوری است و همه مجلس امروز به گزینه پیشنهادی دولت رای مثبت خواهند داد.

وزارت آموزش و پرورش باید در اختیار فردی از جنس آن باشد

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن نوروزی نیز در موافقت با برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد که آموزش و پرورش وزارتخانه‌ای است که در تربیت فرزندان جامعه و آینده سازی کشور نقش محوری دارد؛ مدیریت آموزش و پرورش با یک میلیون مدیر و معلم و بیش از ۱۵ میلیون دانش آموز باید در اختیار فردی از جنس آموزش و پرورش قرار بگیرد.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه به برکت انقلاب اسلامی بیش از ۹۵ درصد مردم کشور سواد دارند، ادامه داد: امروزه تعداد آموزشگاه‌های کشور از ۵۰ هزار به ۱۲۰ هزار ارتقاء یافته و در حال حاضر ۳ هزار و ۶۰۰ مدرسه شبانه روزی، ۱۶ هزار مدرسه نمونه دولتی، ۶۰ هزار مدرسه عشایری و ۱۴ هزار مدرسه شاهد ایجاد شده است.

وی با تاکید بر اینکه زمانی آموزش و پرورش در اختیار کارگزاران سازندگی، ۸ سال در اختیار جبهه دوم خرداد، ۸ سال در اختیار جبهه تدبیر و امید بود و وضعیت فعلی را بر آن تحمیل کردند، عنوان کرد: امروز باید وزارت آموزش و پرورش را به فردی بسپاریم که مدارک تحصیلی او از فوق دیپلم تا دکتری با اهداف این وزارتخانه ارتباط دارد و بیانگر این است که فردی فرهیخته از جنس آموزش و پرورش عنان مدیریت را در دست می‌گیرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه برنامه‌ها و مدارک تحصیلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مطابق با اسناد بالادستی و اهداف این وزارتخانه است، گفت: وزیر پیشنهادی دارای سابقه ۵۵ ماه حضور در جبهه و جانبازی است.

نوروزی گفت: مطالبات گوناگونی مانند طبقه بندی معلمان، احترام بخشی به معلمان، دانش آموزان و اولیا، ارتقاء فعالیت‌های آموزش و پرورش، بازنگری در ساختار و محتوای دانشگاه فرهنگیان، ارتقای معیشت، منزلت و کرامت معلمان، اجرای دقیق رتبه بندی معلمان، ایجاد مدرسه محوری و مهارت آموزی دانش آموزان، توجه به منابع مالی وزارتخانه و تعامل سازنده با مجلس از وزیر پیشنهادی وجود دارد.

آموزش و پرورش فردی را می خواهد که با اقتصاد آشنا باشد

محسن زنگنه در موافقت با برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مورد وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با استناد به سخنان مخالفین، عنوان کرد: به عنوان نماینده‌ای که در حوزه اقتصاد در مجلس انجام وظیفه می‌کنم نکاتی را بیان می‌کنم؛ آقای نوری از جنس آموزش و پرورش بوده و سال‌های متمادی از تدریس در مدارس تا دانش سراها و تربیت معلم را گذرانده است و این نقطه قوتی برای یک وزیر محسوب می‌شود، اما آنچه بنده را مجاب کرد که برای موافقت با گزینه پیشنهادی وارد میدان شوم مسئله اقتصاد آموزش و پرورش است.

زنگنه تاکید کرد: امروز آنچه مشکل ما در حوزه آموزش و پرورش است مسئله اقتصاد آموزش و پرورش بوده چرا که باید قبول کرد مانند ۴۰ سال گذشته نمی‌توان اقتصاد آموزش و پرورش را اداره کرد. منابع آموزش و پرورش و منابع پایدار بودجه نشان می‌دهد که ما نمی‌توانیم برای ساماندهی آموزش و پرورش و اقتصاد تعلیم و تربیت به بودجه‌های دولتی اکتفا کنیم.

نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به گستردگی ساختار انسانی آموزش و پرورش، حجم فرهنگیان و کارمندان، طرح‌های معیشتی و بودجه بر این نهاد نمی‌تواند نیازهای بخش تعلیم و تربیت را در درازمدت پاسخگو باشد.

وی ارتقای کیفی و کمی ساختمان‌های آموزشی، ساخت فضاهای فرهنگی و ورزشی، ارتقاء ابزار آموزشی به ویژه تقویت زیرساخت‌های آموزش الکترونیک، افزایش حقوق و مزایای فرهنگیان، گسترش خدمات دوران بازنشستگی و تامین نیروی جوان و متخصص را جزئی از اقتصاد آموزش و پرورش دانست که ما برای تحقق آن هیچ راهی جز اقتصاد مردمی و تقویت صندوق‌های سرمایه گذاری از جمله صندوق ذخیره فرهنگیان نداریم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: برای تحقق همه موارد عنوان شده هیچ راهی وجود ندارد جز اینکه فردی بر مسند وزارت آموزش و پرورش تکیه زند که نگاه اقتصادی داشته باشد. امروز کسی را در آموزش و پرورش می‌خواهیم که اقتصاد این نهاد را بشناسد و با عدد و رقم آشنا باشد کسی که با تامین منابع مالی آشنا باشد.

وی با اشاره به ایرادهای وارده به صندوق ذخیره فرهنگیان عنوان کرد: بسیار خوشحالیم که رئیس جمهور فردی را به عنوان وزیر معرفی کرده که وی از اعضای هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان بوده و حداقل قدم اول برای اصلاح صندوق را برداشته است.

زنگنه عدم آشنایی مدیران میانی و استانی با حوزه اقتصاد را یکی از مشکلات اساسی وزارت آموزش و پرورش طی سال‌های گذشته دانست و گفت: طی سال‌هایی که نوری از آموزش و پرورش دور بوده وی فعالیت هایش مبتنی بر مسائل اقتصادی بوده و در هولدینگ‌های بزرگ کشور فعالیت داشته است.

وی برنامه‌های نوری در حوزه اقتصاد آموزش و پرورش را نیز بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: صندوق ذخیره فرهنگیان با هولدینگ‌های بازنشستگی بسیار متفاوت است چرا که ما امروز با معلمی مواجه ایم که در طول ۳۰ سال خدمت هر سال مبلغی را به صندوق داده، بازنشسته شده و حتی فوت شده و ورثه او هم نتوانسته میوه این صندوق را برای خود برداشته کنند. صندوق ذخیره فرهنگیان برای این است که به فرهنگی زنده و حی خدمت کند، اما متاسفانه این صندوق از مسیر خود خارج شده است.

وی یکی دیگر از سوابق نوری را مدیرکل برنامه و بودجه آموزش و پرورش دانست و گفت: متاسفانه سهم آموزش و پرورش در بودجه کشور بسیار پایین بوده و این رقم در مجموع ۱۰ درصد است که حداقل باید به ۱۸ درصد افزایش برسد.

زنگنه ضمن احترام به دو وزیر معرفی شده پیشین که مورد قبول مجلس واقع نشدند، گفت: امروز زمان بایدها نیست بلکه زمان نگاه به رزومه و سوابق افراد است لذا امیدواریم با توجه به سابقه موجود وزیر پیشنهادی آینده روشنی در انتظار آموزش و پرورش باشد.

نوری ۱۰ سال از آموزش و پرورش دور بوده است

هاجر چنارانی نماینده نیشابور در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با سومین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت سیزدهم گفته نوری ۱۰ سال است از فضای آموزش و پرورش فاصله گرفته و دغدغه های زمین مانده این وزارتخانه را نمی شناسد.

او در اظهارنظر هایش از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پرسید آیا تیم نواندیشی دارد و جلسه‌ای با کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت برگزار کرده است؟

رفع مشکلات مالی صندوق ذخیره فرهنگیان نیز از دیگر مسائل مطرح شده در گفته های هاجر چنارانی بود. نماینده نیشابور از تناسب نداشتن ورودی و خروجی وزارت آموزش و پرورش و کمبود معلم جوان در مدارس نیز انتقاد کرد.

سرکردگان سند ۲۰۳۰ در کشور جایی در نظام آموزش و پرورش نخواهند داشت

یوسف نوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت سیزدهم هم در جلسه امروز مجلس در دفاع از برنامه‌های خود گفت سرکردگان معدود سند ۲۰۳۰ در کشور جایی در نظام آموزش و پرورش تحت امر او نخواهند داشت.

او اضافه کرد که شورای عالی آموزش و پرورش در برابر نفوذ سند ۲۰۳۰ کاملاً منفعل عمل کرده و معدودی از اعضایش هم حمایت کرده اند.

نوری در اظهار نظر دیگری بیان کرد بر اساس فلسفه سیاسی جمهوری اسلامی تربیت ابزار و مسیر توسعه نیست بلکه هدف توسعه به شمار می‌رود و توسعه باید در خدمت تربیت قرار گیرد.

این وزیر پیشنهادی بر لزوم تحول در حوزه آموزش و بازسازی کرامت معلمان نیز تاکید کرد و آن را در گرو همگرایی دولت و مجلس دانست.

نوری گفت شورای عالی آموزش و پرورش نیازمند تحول جدی است و در ۱۰ سال گذشته وظایفش را در راستای اجرای سند تحول بنیادین بسیار کُند و حتی در مواردی با سوء تدبیر پیش برده است.

به گفته این وزیر پیشنهادی، برنامه ریزی نظام سند تحول به جای یک سال ۷ سال به طول انجامیده است.

یوسف نوری وعده داد که در مدت کوتاهی نیمی از مدیران آموزش و پرورش با برنامه ریزی و طراحی دقیقی جوان باشند و در فرآیندی معقول از رشد آسانسوری، قبیله گرایی و باندبازی مصونیت داشته باشند.

او گفت در صورت رای اعتماد نمایندگان مجلس، دانشگاه فرهنگیان را به عنوان یکی از ضروری‌ترین و فوری‌ترین برنامه هایش، تقویت خواهد کرد.

از نظر سومین وزیر پیشنهادی دولت رئیسی، برنامه درسی آموزش و پرورش از وضع مورد انتظار خود فاصله دارد. نوری تاکید کرد که برنامه درسی و آموزشی باید متناسب با زیست بوم مناطق مختلف کشور باشد.

این وزیر پیشنهادی در ادامه گفت: به جای تنوع در مدارس باید به سمت تنوع استعدادها و تفاوت فردی در یک مدرسه حرکت کنیم.

پس از اظهارات موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و دفاع وی از برنامه‌هایش، رای‌گیری جلسه رای اعتماد انجام شد و یوسف نوری با ۱۹۵ رای موافق، ۵۷ رای مخالف و ۱۷ رای ممتنع وزیر آموزش و پرورش شد.

نظر شما