شناسهٔ خبر: 174267 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

جلال زاده:

دولت جدید در عرصه مذاکرات هسته‌ای قالب جدیدی را برای تامین حداکثری منافع ملت به کار گرفته است

وحید جلال‌زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت:دولت جدید در این چند ماه تمام تلاش خود در سیاست خارجی و مذاکرات هسته ای را برای ایجاد قالب جدیدی برای تامین حداکثری منافع ملت ایران به کار گرفته و در این راستا جلسات متعددی با کارشناسان برگزار کرده است.

به گزارش «نماینده» وحید جلال زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص مذاکرات هشت آذر گفت: در برجام پیش بینی شده بود که هر سه ماه جلسه ای توسط معاونین وزرای خارجه برای رفع اختلافات و اشکالات تشکیل شود که بعد از خروج آمریکا از برجام، این جلسات همچنان ادامه داشت و مذاکرات وین که شش دور در دولت سابق انجام شد، در راستای همین جلسات بود.

وی با اشاره به روی کار آمد بایدن و تغییر برخی از سیاست های آن ها اظهار کرد: بایدن پس از روی کارآمدن درخواست بازگشت به برجام داده بود و  جمهوری اسلامی ایران شروطی را به کشورهای اروپایی و همچنین چین و روسیه اعلام کرد و بازگشت آمریکا به برجام را تنها در گرو انجام این شروط دانست.

مذاکرات وین منجر به نتیجه نشد
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  با بیان اینکه این شروط حاوی تدابیری بود که رهبری معظم انقلاب اتخاذ کرده بودند، اشاره کرد: این شروط شامل لغو تحریم ها از سوی آمریکا، راستی آزمایی و در نهایت بازگشت آمریکا به مذاکرات برجام می شود.

وی با یادآوری این موضوع که ۶ دور مذاکراتی که در زمان دولت سابق صورت گرفت، منتج به نتیجه نشد، عنوان کرد: رهبری در آن زمان دستور تشکیل کمیته تطبیق متشکل از بخش های مختلف از جمله مجلس را دادند که این اتفاق افتاد.

جلال زاده افزود: در این کمیته متوجه شدیم چارچوب و قالب دولت قبل برای مذاکرات وین و بازگشت آمریکا به برجام انتخاب کرده بودند معیوب بود و به همین جهت مذاکرات به نتیجه نرسید، رئیس جمهور وقت حتی اجازه نداد گزارشات کمیته تطبیق در شورای عالی امنیت ملی مطرح شود.

دولت تمام تلاش خود در  را  برای تامین حداکثری منافع ملت ایران به کار گرفته است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به تعجیل اروپایی ها برای آغاز مذاکرات توسط ایران اشاره و تصریح کرد: عجله اروپایی ها کاملا بی مورد است. دولت بایدن بعد از پیروزی در انتخابات آمریکا، تا سه ماه در حوزه سیاست خارجی خود، اصلا موضوع هسته ای ایران را مطرح نکردند و بعد از چند ماه تازه راهبردهای خود را اعلام کردند.

وی درباره اقدامات دولت سیزدهم گفت: دولت جدید در این چند ماه تمام تلاش خود در سیاست خارجی و مذاکرات هسته ای را برای ایجاد قالب جدیدی برای تامین حداکثری منافع ملت ایران به کار گرفته است و در این راستا جلسات متعددی با کارشناسان برگزار کرده است/

نظر شما