شناسهٔ خبر: 174077 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نبود امکانات برای افزایش ظرفیت پزشکی را قبول ندارم

حسینعلی شهریاری/1 رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: این که آمای ارائه می‌شود که در کشور ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار پزشک وجود دارد، آمار دقیقی نیست زیرا پزشکان فوت شده و پزشکانی که طبابت نمی‌کنند از تعداد کل پزشکان کم نشداند.

به گزارش «نماینده» حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با حضور در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد درباره معضل کمبود پزشک گفت: ما قطعا در کشور در خیلی از رشته‌های تخصص و فوق‌تخصص، کمبود پزشک داریم که این موضوع خودش را در کمبود پزشک در خیلی از مناطق کشور نشان داده است.

وی با اشاره به کمبود پزشک عمومی اظهار داشت: در پزشک عمومی هم با توجه به شاخص‌ها از خیلی از کشورهای منطقه عقب هستیم و اختلاف جدی با آن‌ها در سرانه پزشک عمومی داریم.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره آمارهای منتشر شده از تعداد پزشکان کشور عنوان کرد: این که آمای ارائه می‌شود که در کشور ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار پزشک وجود دارد، آمار دقیقی نیست زیرا پزشکان فوت شده، پزشکانی که طبابت نمی‌کنند و همچنین آن‌هایی که از کشور خارج شده‌اند از تعداد کل پزشکان کم نشداند.

شهریاری در خصوص این که برخی به بهانه کمبود امکانات با افزایش ظرفیت پزشکی مخالفت می‌کنند، گفت: در سال ۶۵ در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با وجود کمبود امکانات، تخت بیمارستانی و استاد، سالی ۲۰۰ پزشک عمومی تربیت می‌شد اما الان در برخی دانشگاه‌های بزرگ تهران با وجود این همه افزایش امکانات از تخت بیمارستانی گرفته تا استاد تنها بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ دانشجو تربیت می‌‍شود.

وی افزود: با توجه به رشد امکانات من این ادعا که امکان افزایش ظرفیت پزشکی به دلیل کمبود امکانات فراهم نیست را قبول ندارم.

نماینده مردم زاهدان در مجلس عنوان کرد: یک مشکلی که در مجلس وجود دارد این است که مسائل آموزشی وزارت بهداشت و درمان در حوزه وظایف کمیسون آموزش و تحقیقات مجلس است و کمیسیون بهداشت و درمان نمی‌تواند مسائل آموزشی وزارت بهداشت را پیگیری کند.

شهریاری در پایان خاطر نشان کرد: البته کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با توجه به مشکلاتی که احساس می‌کرد در خصوص کمبود پزشک در مناطق محروم وجود دارد، در سال ۹۲ قانون پزشکان تعهدی را به تصویب رساند تا بلکه مشکل کمبود پزشک مناطق محروم را بتوان با  تربیت پزشکانی از همان مناطق جبران کند.

نظر شما