شناسهٔ خبر: 173957 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

علیرضا بیگی:

برقراری روابط تهران و ریاض گام نخست برای کوتاه کردن دست قدرت‌های بیگانه از منطقه است

علیرضابیگی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس تاکید کرد: برقراری ارتباط تهران و ریاض فتح بابی برای تامین امنیت منطقه با کشورهای منطقه است.

به گزارش «نماینده» احمد علیرضا بیگی با اشاره به ادعای خبرگزاری فرانسه مبنی بر عادی سازی روابط تهران و ریاض، گفت: یکی از موضوعاتی که با تغییر دولت در ایران مورد توجه بود تا دست خوش تغییر شود، ارتباط با همسایگان بود.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس بیان کرد: رئیس جمهور نیز برقراری روابط با همسایگان را جز برنامه های خود بیان کرده بود چرا که کارکرد دولت گذشته به نحوی بود که شرایطی فراهم شد که کشورهای همسایه در اولویت ارتباط و تعامل قرار نداشت.

وی تاکید کرد: غفلت از رابطه با همسایگان خسارت های قابل توجهی به کشور وارد کرد که راه جبران این خسارات ارتباط گرفتن با کشورهای همسایه است. با توجه به اینکه سطح تنش با ریاض قابل توجه بود ارتباط با سعودی‌ها در اولویت قرار گرفت و از جمله دستاوردهای مذاکرات عراق، برقراری ارتباط در سطح کنسولی بین دو کشور است که گام نخست در توسعه روابط ارزیابی می شود.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس گفت: از سوی دیگر امنیت منطقه باید به دست کشورهای منطقه تامین شود تا جایی که همه مصمم باشند از دخالت قدرتهای بیگانه در منطقه جلوگیری شود برقراری ارتباط تهران و ریاض می تواند فتح بابی برای این موضوع باشد.

وی در ادامه به اتفاقاتی که در سال های گذشته رخ داد از جمله حادثه منا و سقوط چرثقیل بیان کرد: معتقد هستم موضوعات پیش آمده حتما اراده سعودی ها نبوده است، دولت عربستان به عنوان متولی حج نمی خواهد اتفاقی بیافتد که وجهه او را در دنیای اسلامی خدشه دار شود و حتما تلاش می کند کارآمدی و توانایی خود را اثبات کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: اگر این حوادث را واکاوی کنیم حتما خواهیم دید که دست صهیونیست ها در کار بوده آنها می خواهند فضایی برای رویارویی و مقابله مسلمانان ایجاد کنند، البته نباید فراموش کرد که عقبه عربستان آمریکا است، ترامپ  عربستان را به عنوان حافظ منافع خود در منطقه معرفی کرد با این حال به دلیل همسایگی باید قواعدی از سوی دو طرف رعایت شود عدم رعایت زمینه ساز حوادث می شود.

علیرضا بیگی با بیان اینکه شرکت های صهیونیستی در بخش های مختلف پیمانکاری حج را در اختیار دارند، عنوان کرد: اگر کنکاش شود متوجه می شویم آنها این اتفاقات را رخ دادند که اختلاف بین مسلمانان را شعله ور کنند، در داخل کشور ما هم مسئولین سیاست خارجی و نظام راضی به حمله به سفارت عربستان نبودند و کسانی که این کار را رقم زدند در سناریو دشمن بازی کردند و حق کسانی که در منا به شهادت رسیدند پایمال و فراموش شد.

وی اظهار داشت: در دروانی که تحریم هستیم هر روزنه ای برای ما با ارزش است اگر در جریان تحریم سال ۹۰ توانستیم از شرایط سخت تحریم عبور کنیم و مردم تلخی و آثار سخت آن احساس نکردند به این دلیل بود که با همسایگان رابطه خوبی داشتیم، اما در این دوره سیاست های دولت روحانی باعث شد همسایگان از ما فرار کنند به طمع اینکه با کدخدا می سازیم و او روابط ما را تنظیم می کند دولت روحانی نه تنها با کدخدا نتوانست بسازد بلکه به کشورهای همسایه چنگ و دندان نشان داد و همسایگان به دامن اسرائیل رفتند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس گفت: هر چقدر بتوانیم آثار مخرب آن سیاست را از بین ببریم به نفع ما خواهد بود.

برچسب‌ها:

نظر شما