شناسهٔ خبر: 173624 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

ملت آذربایجان پیوسته با جمهوری اسلامی ایران است/ باکو خود را طعمه فتنه‌انگیزان و تروریست‌ها نکند

عباس گلرو رئیس کمیته روابط خارجی مجلس با بیان اینکه ملت آذربایجان و ایران با هم پیوسته هستند گفت: تروریست‌هایی که روزگاری در سوریه جنگیدند با تسهیل گری قدرت‌های منطقه‌ای در منطقه قفقاز مستقر شدند لذا باکو نباید خود را طعمه فتنه‌انگیزان قرار دهد.

به گزارش «نماینده» عباس گلرو رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره تحولات آذربایجان و بحران ایجادشده در مرزهای شمال غرب ایران اظهار داشت: تحولات آذربایجان و ارمنستان که با تنش در منطقه قره‌باغ شروع شد در حالی است که پیشتر هم در این منطقه شاهد بحرانی بودیم، ولی بحران فعلی متفاوت از بحران سابق است.

وی افزود: تنش و بحران در منطقه قره‌باغ ناشی از یک عنصر بسیار اساسی و مهم خارجی شامل مداخله بازیگران خارجی است که در این تحولات نقش عمده‌ای را ایفا می‌کنند.

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: آنچه که در منطقه هم اکنون رخ می‌دهد ناشی از یک نگاه جاه‌طلبانه‌ای است که برخی کشورهای منطقه دارند؛ همان جریانی که بحران ۱۰ ساله را به مردم سوریه تحمیل کرد و بحران‌سازی‌های آنها باعث شد که در سوریه صدها هزار نفر کشته شده و تعداد بالایی مجروح شوند و خانه‌های زیادی ویران شده و سوریه به سرزمین نیمه سوخته تبدیل شود، می‌خواهد در حوزه‌های دیگر نقش مخرب خود را ادامه دهد.

گلرو گفت: سؤال اساسی از دولت آذربایجان آن است که آیا آنها هم می‌خواهند سرزمین خود را به محل تنش و درگیری بازیگران خارجی تبدیل کنند، در حالی که بایستی مراقب این موضوع باشند.

وی تصریح کرد: فرمایش مقام معظم رهبری فصل الخطاب همه صحبت‌هاست؛ هیچ بازیگر و قدرت خارجی خیری برای آذربایجان، ارمنستان‌ خو کشورهای منطقه نمی‌خواهد باید دست آنها کوتاه شود.

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: الهام علی اف باید خردمندانه و مدبرانه موضوع را مدیریت کند و کشورش را طعمه بازی دیگران نکند و اگر چنین رفتاری کند، قطعا در درجه اول آذربایجان ضرر خواهد کرد در حالی که جمهوری اسلامی چنین چیزی را نمی‌خواهد.

وی تصریح کرد: تجربه تلخ مداخلات بیگانگان در امور سوریه، لبنان، عراق، یمن، لیبی و افغانستان را دیده‌ایم؛ ویرانی و حجم بالای آوار خرابی‌های جنگ بر سر آن ملت‌ها و سردمداران و حاکمان آن چیز دیگری نداشته است.

گلرو گفت: جمهوری اسلامی باید در بحران‌های منطقه از دو قدرت سخت و نرم استفاده کند؛ برگزاری رزمایش فاتحان خیبر اقدام بسیار ارزشمندی بود که انجام شد که البته نشان از اقتدار جمهوری اسلامی و پیامی شفاف به همه طرف‌های منطقه و فرامنطقه‌ای است که ایران اسلامی با هیچ کسی شوخی ندارد و برای تحصیل منافع اقتصادی و تثبیت حسن همجواری و همسایگی با کشورهای منطقه از جمله ارمنستان، آذربایجان و ترکیه قواعدی را رعایت می‌کند، لذا باید همه کشورهای منطقه به قواعد حفظ منافع همگانی و پرهیز از ایجاد تنش پایبند باشند.

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: جمهوری اسلامی در حوزه قدرت سخت پیام اقتدارمندانه‌ای را با برگزاری رزمایش فاتحان خیبر اعلام کرد. در حوزه قدرت نرم هم باید کار کرده و تلاش ویژه‌ای کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ملت جمهوری آذربایجان ملت پیوسته با جمهوری اسلامی ایران است و همه ما از یک روح هستیم ولی در مجموع باید در حوزه نرم کار بیشتری انجام دهیم.

گلرو افزود: مردم آذربایجان باید هوشیار باشند و این آگاهی را داشته باشند و اجازه مداخلات قدرت‌های مخرب منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در آذربایجان را ندهند.

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: تروریست‌هایی که روزگاری در سوریه جنگیدند امروز با تسهیل گری قدرت‌های منطقه‌ای در منطقه قفقاز مستقر شدند و کشورهای این منطقه باید بدانند آنها جز رنج و مصیبت و بدبختی چیز دیگری برای منطقه ندارند.

وی اضافه کرد: قرار است هیاتی از کمیسیون امنیت ملی مجلس از مناطق مرزی شمال غرب ایران بازدید کنند که این سفر در هفته آینده انجام خواهد شد و گزارش آن به کمیسیون امنیت ملی اعلام شده و اگر مسائل مهم باشد در صحن هم قرائت خواهد شد.

نظر شما