شناسهٔ خبر: 173491 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

آب شیرین کن ها می توانند ریشه خشکسالی را خشک کنند

سعیدی عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: خشکسالی امروز ایران را باید از قلب سیستان و بلوچستان تعریف کنیم، زمانی که دست کودکان سرزمین مرا گاندو قطع کرد و یا زمانی که فریاد العطش مردم این استان محروم را کسی نشنید.

به گزارش «نماینده» معین الدین سعیدی در مورد هشدار بحران خشکسالی کشور گفت: خشک شدن آب دریاچه‌ها، آتش سوزی جنگل ها، تغییرات اقلیمی محیط زیست، کاهش بارندگی و... از جمله مواردی هستند که بر خشکسالی کشور دامن زده و متاسفانه در چند ماه اخیر این خشکسالی خود را در قالب اعتراضات مردمی در شهرهای اصفهان، خوزستان و .. نشان داد.

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی افزود: از بین رفتن محصولات کشاورزی در پی آن مرگ و میر احشام و دام، دامپروران تنها گوشه ای از عواقب شروع خشکسالی در کشور است. خشکسالی امروز ایران را باید از قلب سیستان و بلوچستان تعریف کنیم، زمانی که دست کودکان سرزمین مرا گاندو قطع کرد و یا زمانی که فریاد العطش مردم این استان محروم را کسی نشنید.

راهکارهای متفاوتی برای جبران بی آبی کشور وجود دارد

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی یادآور شد: راهکارهای متفاوتی برای جبران بی آبی کشور به ویژه استان‌های جنوبی وجود دارد به فرض مثال در ماده ۳۶ قانون برنامه ششم توسعه اشاره به آب شیرین کن‌ها دارد در حال حاضر بیشتر آب شیرین کن‌ها در خلیج فارس هستند و میزان استفاده کشور ما از آن فقط ۲ درصد است. چرا باید کشورهایی همچون امارات، عمان، عربستان سعودی، قطر و کشورهای حاشیه خلیج فارس بر روی ظرفیت آب شیرین کن ها کار کنند و حداکثر استفاده را از آنها ببرند و حتی آب مورد نیاز صنعت و کشاورزی را با شیرین کردن آب دریا تامین کنند اما کشور ما نسبت به این موضوع بی تفاوت و اندر خم یک کوچه باشد.

وی ادامه داد: در طی ۱۵ سال اخیر ظرفیت آب شیرین کن ها در چابهار حدود ۳۷ هزار متر مکعب بوده است. توسعه آب شیرین کن‌ها جز برنامه‌های محرابیان وزیر نیرو است؛ اگر این وعده در دولت سیزدهم عملیاتی شود بی شک شاهد کاهش خشکسالی در کشور خواهیم بود.

وی ادامه داد: در دولت قبل با سوء تدبیر در وزارت نیرو روبرو بودیم و همچنین با شبکه انتقال آب پایین و بالا دست کشاورزی برای آن تعریف نشده و همین عاملی است که سدها به یک تشت تبخیر شده، تبدیل شوند و این موضوع در تغییرات اقلیمی هم تاثیر بسیاری داشته است و بخش عظیمی از خشکسالی به دلیل دست درازی به طبیعت بوده است بر همین اساس ضرورت دارد شبکه پایین دست آب در دستور کار قرار بگیرد امیدواریم با اجرایی شدن آن دامنه خشکسالی در کشور کاهش پیدا کند.

سعیدی تصریح کرد: استفاده از آب‌های ژرف یکی دیگر از موضوعاتی است معاونت علمی، فناوری ریاست جمهوری بر روی آن کار می‌کند در کنار آن تقویت دیپلماسی آب می‌تواند تاثیر مثبتی در کاهش خشکسالی داشته باشد.عضو فراکسیون محیط زیست مجلس در پایان خاطر نشان کرد: کشور در دیپلماسی آب کشور با مشکلات عدیده‌ای روبرو است هم مرزی ایران با کشور افغانستان، عراق و پاکستان باید توسط مسئولان و متولیان امر به ویژه وزارت نیرو مورد پیگیری قرار بگیرد.

نظر شما