شناسهٔ خبر: 173459 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

در دیدار روسای گروه‌های دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و پرتغال مطرح شد؛

ضرورت گسترش و ارتقاء سطح مناسبات سیاسی و اقتصادی مشترک/ لزوم بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی دو کشور

هیات پارلمانی سفر به پرتغال در دیدار روسای گروه‌های دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و پرتغال بر ضرورت گسترش و ارتقاء سطح مناسبات سیاسی و اقتصادی مشترک و لزوم بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی دو کشور تاکید شد.

به گزارش «نماینده» جلیل رحیمی جهان آبادی رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و پرتغال که در رأس هیأتی از اعضای این گروه به لیسبون سفر کرده است امروز (پنجشنبه ٨ مهرماه) با لوئیس گراسا همتای پرتغالی خود دیدار و گفتگو کرد. 

 رحیمی جهان آبادی در ابتدای این دیدار با اشاره به پیشینه مراودات و همکاری های دو کشور با بیش از ٥٠٠ سال قدمت، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره روابطی رو به رشد براساس احترام متقابل با کشور پرتغال برقرار کرده است و بر توسعه تبادلات دوجانبه فیمابین تأکید دارد.

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و پرتغال در ادامه بر نقش و جایگاه مجالس ایران و پرتغال در توسعه و تقویت همکاری ها تاکید کرد و افزود: مجالس دو کشور بعنوان نهادهای مردمی می توانند نقشی مهم و تأثیرگذار ی در آشنایی هرچه بیشتر مردم دو کشور از یکدیگر و ارتقاء درک متقابل ایفا نمایند. 

وی با اشاره به کاهش سطح مراودات تجاری و اقتصادی میان دو کشور افزود: با توجه به توانمندی های موجود در ایران و پرتغال، مناسب است با عملیاتی کردن توافقات دو جانبه، فعال کردن بخش های خصوصی و  تحرک بیشتر شرکت های پرتغالی، بتوانیم در عرصه های غیر تحریمی مانند دارو، کشاورزی و قطعات خودرو سطح تعاملات اقتصادی فیمابین را بیش از پیش تقویت نمائیم. 

نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به روند رو به رشد همکاری های فرهنگی فیمابین گفت: توافقات خوبی میان دانشگاه های ایران و پرتغال برای ایجاد کرسی زبان پرتغالی انجام شده و در حال حاضر دانشگاه تهران جهت اجرایی کردن آن اعلام آمادگی کرده است.

وی در ادامه بر تصویب موافقتنامه های فرهنگی، ورزشی و رسانه ای در مجالس ایران و پرتغال تاکید کرد. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به سیاست های غیرمنطقی و یکجانبه گرایانه آمریکا و نقش مخرب و ناامن کننده قدرتهای خارجی در منطقه خاورمیانه و افغانستان، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران پیش گام ایجاد صلح و ثبات در منطقه بوده و در این مسیر شهدای زیادی در راه مبارزه با قاچاق و ترانزیت مواد مخدر، مهار تروریسم و ایجاد امنیت پایدار در منطقه تقدیم نموده و با اهدای جان فرزندان عزیز خود به امنیت جهان یاری رسانده است. با توجه به وضعیت کنونی افغانستان ضرورت دارد کشورها و سازمان های بین المللی برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی و آوارگی مردم این کشور، نقش سازنده ای ایفا نمایند. 

همچنین، لوئیس گراسا رئیس گروه دوستی پارلمانی پرتغال و جمهوری ‌اسلامی ایران در ادامه این دیدار  باابراز خرسندی از سفر گروه دوستی پارلمانی کشورمان به لیسبون گفت: پرتغال خواستار گسترش و ارتقای سطح مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بویژه روابط پارلمانی با جمهوری اسلامی ایران است. وی افزود: به همین جهت تسریع در اجرایی شدن موافقت‌نامه‌های بین دو کشور از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. 

وی خاطرنشان کرد: تاریخ چند هزار ساله ایران نشان می دهد که همواره کشوری مهم در جهان و منطقه بوده و امروزه نیز از نظر اقتصادی و سیاست بین الملل از جایگاه ویژه ای برخوردار است. 

رئیس گروه دوستی پارلمانی پرتغال و جمهوری ‌اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنان خود ضمن محکوم کردن تحریم های اقتصادی آمریکا علیه مردم کشورمان بیان داشت: برای حفظ استقلال کشورها اهمیت ویژه ای قائل هستیم، لذا امیدواریم کشورها از سیاست های غلط آمریکا در خاورمیانه درس گرفته و در جهت تحقق صلح و ثبات جهانی گامی  مثبت و رو به جلو بردارند.

وی در پایان این دیدار دیپلماسی پارلمانی را جهت رفع موانع احتمالی برای گسترش همکاری های فیمابین مهم دانست و بر آمادگی پارلمان پرتغال برای تقویت و تحکیم مناسبات دو کشور در زمینه های مختلف بویژه در عرصه های فرهنگی، علمی، اقتصادی و پارلمانی تأکید کرد. 

شایان ذکر است جواد نیک بین، مهدی طغیانی و امان الله حسین پور از دیگر اعضای گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و پرتغال در این دیدار حضور داشته و با همتایان خود در خصوص تقویت همکاری پارلمانی میان دو کشور گفتگو و رایزنی کردند.

نظر شما