شناسهٔ خبر: 172481 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اقتصاد کشور نجات پیدا می‌کند

حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر در مجلس با بیان اینکه بیشتر ارز ۴۲۰۰ تومانی به نهاده‌های کشاورزی اختصاص دارد، گفت: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اقتصاد کشور نجات پیدا می‌کند.

به گزارش «نماینده» حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دستورکار جلسه کمیسیون متبوعش به منظور بررسی سوابق و برنامه‌های وزرای پیشنهادی، گفت: درجلسه اخیر این کمیسیون آقای سید جواد ساداتی نژاد وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی میهمان اعضای کمیسیون بود که در این جلسه برنامه‌های خود را برای اعضای کمیسیون تشریح کرد.

وی با بیان اینکه اعضای کمیسیون در این نشست از برنامه‌های وزیر پیشنهادی کشاورزی استقبال کردند، افزود: به اعتقاد بنده آقای ساداتی نژاد از وزرایی هستند که رأی اعتماد را از مجلس کسب خواهند کرد و امیدوارم در کار خود نیز موفق باشند.

عضو کمیسیون قضایی مجلس در تشریح مطالبات خود و برخی از نمایندگان از وزیر پیشنهادی کشاورزی ، بیان کرد: رسیدگی به وضعیت کشاورزان مهاجر از جمله مواردی بود که در این جلسه بر آن تاکید شد.

حاجی‌دلیگانی ادامه داد: کشاورزان مهاجر،  کشاورزانی هستند که زمین خامی را برای مدت محدودی اجاره می‌کنند اما پس از اینکه این زمین آباد شد صاحب زمین ، زمین را از این افراد گرفته و آنها مجبور هستند که جای دیگری را اجاره کنند و در بسیاری از موارد نیز ما شاهد هستم که این کشاورزان مهاجر به دلیل مختلف از جمله مسائل طبیعی یک یا ۲ سال از زمین سودی نمی برند و تنها ممکن است یک سال بتوانند از منافع زمین اجاره‌ای سود ببرند لذا لازم است چارچوبی برای وضعیتشان تعیین شود.

وی بیان کرد: تقاضای دیگر نمایندگان در این جلسه از آقای ساداتی نژاد رسیدگی به وضعیت بد گندم بود که در هیچ یک از سال‌های گذشته به این صورت نبوده  است.

نماینده شاهین شهر در مجلس با بیان اینکه نکته دیگر موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی بود که در این جلسه مطرح شد، گفت: بنده در این جلسه به آقای ساداتی‌نژاد عنوان کردک که اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی را از موضوعات کشاورزی بیرون ببرید، واقعا اقتصاد کشور را نجات دادید.بیشترین ارز یعنی حدود ۸ میلیارد دلار به بخش نهاده‌های کشاورزی اختصاص دارد و نهایتا هم معلوم نیست چه کسانی از مابه‌التفاوت ۴۲۰۰ تومان تا ۲۷ هزار تومان سود می برند و این سود در جیب چه کسانی می‌رود.

حاجی‌دلیگانی با تاکید بر اینکه موضوع توازن در کشت محصولان کشاورزی مطالبه دیگر از وزیر پیشنهادی کشاورزی بود، اظهار کرد: امیدواریم در دوره وزارت آقای ساداتی نژاد در صورتی که رأی اعتماد مجلس را کسب کنن این گونه نباشد که یک سالی پیاز کم و گران شود و سال بعد فراوان و ارزان یا محصولات دیگر هم به همچنین .

عضو کمیسیون قضایی مجلس در همین باره گفت: یک چارچوب و الگویی برای کشت محصولات تعیین کنید تا هم کشاورزان متضرر نشوند و هم کشور در این زمینه آسیب نبیند.

حاجی‌دلیگانی در پایان تاکید کرد: خواسته دیگر از وزیر پیشنهادی این بود که در صورت رأی آوری، در دوره تصدی وی، شیوه و الگوی کشاورزان نمونه به سایر کشاورزان نیز تعمیم پیدا کند تا آنها هم از آن روشها استفاده کرده تا هم محصول بهتر و هم ارزانتر به دست بیاید.

نظر شما