شناسهٔ خبر: 172209 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

متفکرآزاد:

رمز خروج از مشکلات اقتصادی گسترش صادرات منطقه ای است

متفکر آزاد عضو هیئت رئیسه مجلس با تاکید بر اینکه رمز خروج از مشکلات اقتصادی برای ایران، صادرات منطقه‌ای است، گفت: سیاست دولت جدید در گسترش روابط با همسایگان نقطۀ امید برای ایران و کشورهای منطقه خواهد بود.

به گزارش «نماینده» روح الله متفکر آزاد عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در برنامه «سلام تهران» شبکه پنج سیما، با اشاره به اینکه تمام مراسم تحلیف به سوگند یادکردن رئیس جمهور منتخب طبق قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی برمی‌گردد، یادآور شد: مراسم تحلیف عزتمندانه برگزار شد و آقای رئیسی در سخنرانی خود پیام‌های معناداری در رابطه با آرامش، صلح و اقتدار و رفع مشکلات را هم به دنیا و هم به داخل کشور دادند. حضور نمایندگان حدود ۸۰ کشور خارجی در این نشست، بیانگر این بود که ایران، علی‌رغم تلاش‌های سوء دشمنان در مرکز ثقل توجه کشورها قرار دارد. 

وی در خصوص اعلام موضوع افزایش روابط اقتصادی ایران با کشورهای همسایه توسط آقای رئیسی در مراسم تحلیف، بیان کرد: بنده برای استقبال از برخی هیئت‌های پارلمانی به فرودگاه رفته بودم و پس از آن در نشست‌هایی هم حضور داشتم. میهمانان خارجی از دعوت به این مراسم سپاس‌گزاری می‌کردند و ما هم متقابلا از حضورشان تشکر می‌کردیم. موضوع افزایش روابط منطقه‌ای و توجه ویژه به همسایگان در بیان آقای رئیسی برای مدعوین بسیار اهمیت داشت. در مجموع ۶۰۰ میلیون نفر در ۱۵ کشور پیرامونی ایران زندگی می‌کنند و نبض تپندۀ اقتصاد در کشورهای همسایۀ ماست. 

عضو هیئت رئیسه مجلس در ادامه گفت: روابط فرهنگی خوبی با این کشورها داریم. در گذشته روابط اقتصادی قوی‌تری با کشورهای همسایه داشتیم که متاسفانه در چند سال اخیر کاهش یافته است. باید برای تقویت روابط اقتصادی با همسایگان تلاش شود. رمز خروج از مشکلات اقتصادی برای ایران، صادرات منطقه‌ای است لذا سیاست دولت جدید در گسترش روابط با همسایگان نقطۀ امید خوبی برای ما و آن‌ کشورها بود. امیدوارم که وزارت خارجه ما اهمیت ویژه‌ای برای تجارت بین‌الملل، قائل شود. 

متفکرآزاد در خصوص روند مشخص شدن کابینه دولت سیزدهم، اظهار کرد: اگر آقای رئیسی کابینه خود را زودتر به مجلس معرفی کنند، ما هم بر اساس ماده ۲۰۲ آیین‌نامه مجلس طی یک هفته رزومه و برنامه‌های وزرا بررسی خواهد شد. سپس سعی می‌کنیم با دو تا سه شیفت کار در صحن علنی مجلس، نهایتا طی ۵ روز این کار را جمع‌بندی کنیم تا طبق فرمودۀ مقام معظم رهبری کابینه دولت هر چه سریع‌تر مشخص شود و کار خود را آغاز کند. 

این نماینده مجلس در ادامه با بیان نکاتی که باید در انتخاب وزرا مورد توجه دولت باشد، گفت: کابینه دولت باید ترکیبی از تحول، تجربه و جوانگرایی و در عین حال حضور افراد کارکشته باشد. با تدبیری که از آقای رئیسی سراغ داریم، امیدوارم که این موارد را لحاظ کنند. از طرفی ایشان گفته بودند که ۱۰ اولویت برای حل مشکلات مردم دارند. هرچند حل مشکلات در یک شب رخ خواهد داد اما امیدواریم به مرور با تدابیر درست مشکلات مرتفع شوند.  

وی افزود: سیستم بودجه‌ریزی کشور، نیازمند تحول است. در سیستم عمرانی سرعت‌بخشی لازم دارد. در سیستم تجارت بین‌الملل نیاز به منطقه‌گرایی سریع داریم. برای حل مشکل تحریم، نیاز به ارسال پیام خوداتکایی است. تمام این‌ها باید در کنار هم قرار بگیرند تا منجر به رفع مشکلات شوند. 

متفکرآزاد با اشاره به اینکه این بار محور عکس‌های یادگاری ثبت شده در مجلس بوی شهید سلیمانی را می‌داد، خاطرنشان کرد: در جریان مراسم تحلیف رئیس جمهور سیزدهم، عکس‌های یادگاری بسیاری گرفته شد اما این‌بار عکس‌ها با سردار قاآنی به عنوان نماینده‌ای از جریان خوداتکایی، وطن‌گرایی و محور باور ملی و ثبات ثبت می‌شد. 

وی با اشاره به اینکه کابینه دولت باید به نحوی باشد که همه خودشان را در آن ببینند، تاکیدکرد: نگاه قومیتی وجود ندارد اما الان نیاز داریم به فاصله گرفتن از تمرکزگرایی و توجه ویژه دولت به سایر استان‌ها داریم. یک بخشی از مشکلات تهران هم زمانی حل خواهد شد که تمام ایران مانند تهران رشد کند. در این صورت، نیاز نیست مردم در تهران به دنبال کار بگردند چرا که در شهرشان عدالت توزیعی و منطقه‌ای برقرار شده است. آقای رئیسی با بیان انتخاب استاندار ویژه برای خوزستان و سیستان‌و بلوچستان، این پیام را به مردم داد.  

عضو هیئت رئیسه مجلس در پاسخ به اینکه اقدامات فوری دولت برای رفع مشکلات را چطور پیش‌بینی می‌کند، گفت: پیش‌بینی‌ام این است که دولت باید تمرکز ویژه‌ای روی تثبیت تجارت، بورس، بازار و ارز داشته باشد تا آرامش در جامعه حاکم شود. فعالان اقتصادی، نیازمند ایجاد ثبات هستند. قدم بعدی حرکت به سمت جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی با توجه به امر تولید باید باشد. بهبود مسائل معیشتی هم که مطالبات مردم است باید در اولویت، قرار بگیرد.

امیدوارم دولت دچار روزمرگی نشود و بتواند تحول را هم برنامۀ بلندمدت و هم کوتاه مدت برای مسائل گوناگون دنبال کند. در سیاست خارجی پیام‌های خوبی به دنیا به خصوص غربی‌ها صادر شد. پیام اقتدارگرایی و در عین حال تعامل سازنده با منطقه و اینکه ما احترام متقابل با غرب را می‌خواهیم، به بی‌اثر شدن تحریم‌ها و در نهایت لغو آن‌ها کمک خواهد کرد. 

وی در پایان گفت: ما با ژاپن و کرۀ جنوبی سابقۀ تجارت بلندمدت داشتیم و علاقه‌مند به بازیابی مجدد آن هستیم. من در دیدار با سفیر کره و ژاپن گفتم که در شرایط عادی که همه کشورها با ما تعامل خوبی دارند بازیابی ارتباط ارزش چندانی ندارد. روابط کشورها با ما در شرایط سخت اهمیت دارد و دوست داریم سود تجارت کشورمان را با شرکای تجاری خود در دوران سخت شریک شویم. ما غلاقه‌مند برگشت به دوران روابط قدرتمند تجاری و سیاسی با این کشورها هستیم اما یک طرف کار هم آنان هستند که باید تمایل خود را با به نمایش گذاشتن یک سیاست مستقل نشان دهند. امیدوارم که دولت آقای رئیسی این تعاملات را براساس حکمت، عزت و مصلحت، پررنگ‌تر کند.

نظر شما