شناسهٔ خبر: 171637 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

مقتدایی: روحانی هنوز از تجربه برجام درس نگرفته/ با تخیلات خودمان نمی‌توانیم فضای بین‌المللی را تغییر دهیم

مقتدایی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: سخنان دیروز رئیس جمهور (درباره مذاکرات وین) نشان می‌دهد که آقای روحانی از تجربه حاصل شده از برجام درس نگرفته و همچنان تلاش می‌کند تا با فرافکنی تقصیر را به گردن دیگران بیندازد.

به گزارش «نماینده» عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان و نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سخنان روز گذشته حسن روحانی رئیس جمهور درباره مذاکرات هسته‌ای وین و طرح این ادعا که مصوبه آذرماه گذشته مجلس مانع به ثمر رسیدن مذاکرات شده است، اظهار داشت: مطالبی که آقای روحانی در آخرین روزهای کاری‌اش بر زبان می‌آورد، به نوعی مشابه حرف‌های وی در نخستین روزهای شروع مسئولیتش است.

وی ادامه داد: آقای روحانی در ابتدای کارش وعده داده بود که چون دیگران زبان دنیا را بلد نیستند و نمی‌توانند مذاکره کنند، ما زبان دنیا را می‌فهمیم و مشکل را حل می‌کنیم، اما امروز می‌بینیم که تقصیر را به گردن دیگران می‌اندازند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه موضوع برجام و پرونده‌ هسته‌ای ایران یک مسأله پرفراز و نشیب بوده، اظهار داشت: اینکه ما با تخیلات خودمان نمی‌توانیم فضای بین‌المللی را تغییر دهیم و از سوی دیگر طرف مقابل زیاده‌خواه و پیمان‌شکن است و هرچه امتیاز بدهیم باز هم جلوتر می‌آید، اینها تجربیاتی است که از نوع رفتار و مواجهه آقای روحانی با کشورهای غربی به دست آمده است.

روحانی هنوز از تجربه برجام درس نگرفته است/ چیزی از برجام عاید ملت ایران نشد

مقتدایی با طرح این سؤال که از برجام چه چیزی عاید ملت ایران شده، افزود:‌ آنچه عاید ملت ایران شده است چیزی نبود که آقای روحانی از ابتدا وعده‌اش را داده بود؛ حالا در روزهای آخر مسئولیت ایشان می‌گوید که ما مشکل درونی داریم و نه مشکلی بیرونی و مشکل درونی را هم به مجلس شورای اسلامی نسبت می‌دهد.

وی تصریح کرد: این نوع سخنان نشان می‌دهد که آقای روحانی از تجربه حاصل شده از برجام درس نگرفته و همچنان تلاش می‌کند تا با فرافکنی تقصیر را به گردن دیگران بیندازد.

رئیس جمهور یک بار به مجلس نیامد تا با نمایندگان صحبت کند

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: آقای روحانی دیروز به اصل شصتم قانون اساسی اشاره کرد و مدعی شد که این اصل توسط مجلس نقض شده است؛ اصل شستم قانون اساسی حوزه اجرایی را در اختیار رئیس جمهور می‌داند، اما بر اساس اصل تفکیک قوا، حوزه قانون‌گذاری در اختیار مجلس است و قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» نیز عملا دست آقای روحانی را برای مذاکرات وین پُرکرد، هرچند به نحو شایسته‌ای ظرفیت‌های این قانون دنبال نشد.

مقتدایی با بیان اینکه حرف‌های دیروز آقای روحانی را نوعی عذرخواهی یا شبه عذرخواهی بابت ناکامی‌هایش تلقی کرد، به بی‌اعتنایی رئیس جمهور به ظرفیت‌های قانون‌گذاری مجلس اشاره کرد و افزود: اگر رئیس جمهور واقعا چنین اعتقادی دارد که مصوبه مجلس مانع کار تیم مذاکره‌کننده شده، یک بار شخصا به مجلس می‌آمد و در جلسه علنی یا غیرعلنی با نمایندگان صحبت می‌کرد؛ حتی می‌توانستند لایحه به مجلس پیشنهاد بدهند، بنابراین چون هیچ‌کدام از این کارها را نکردند نمایندگان مردم برای صیانت از منافع ملی و جلوگیری از زیاده‌خواهی طرف مقابل اقدام به تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها کردند.

رئیسی به تجربیات و ناکامی‌های دولت روحانی توجه کند

وی در ادامه با اشاره به درس‌های باقیمانده از نوع مدیریت پرونده هسته‌ای در دولت روحانی و تجربه آن برای دولت آینده گفت: خودباوری، اتکا به درون و حراست از دستاوردها و تلاش همه‌جانبه برای حفظ منافع ملی در همه عرصه‌ها از مهم‌ترین نکاتی است که دولت آینده باید از نخستین روزهای شروع مسئولیتش مدنظر داشته و برای آنها برنامه داشته باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس تأکید کرد: آقای رئیسی ناچار است که تجربیات و ناکامی‌های دولت آقای روحانی را مورد توجه قرار دهد و در مجموع در دولت آینده باید با محور قرار دادن منافع ملی، باور داشته باشند که طرف مقابل بدعهد است و تا خودمان قدرتمند نباشیم آنها به زیاده‌خواهی و زورگویی خود ادامه می‌دهند.

نظر شما