شناسهٔ خبر: 171595 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

مالکی مطرح کرد؛

لزوم تجدید نظر در رویکرد نسبت به دیپلماسی آب

فدا حسین مالکی.jpg عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: معاونت حقوقی ریاست جمهوری،وزارتخانه های نیرو و کشور در رویکرد خود نسبت به دیپلماسی آب تجدید نظر کنند.

به گزارش «نماینده» فدا حسین مالکی با انتقاد از دیپلماسی منفعل در بخش آب گفت: دیپلماسی آب یکی از موضوعات مهمی است که همیشه بین کشورها مطرح بوده اما سال های اخیر از اهمیت بیشتری نسبت به گذشته برخوردار شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: در کشور با کمبود آب و حد و حدود مرزی آب مشترک بین کشورها بر اساس پروتکل ها و معاهده های بین المللی مواجه هستیم.

وی افزود: پیگیری و تحقق حقابه ایران مستلزم این است که دیپلماسی آب فعال باشد مانند حقابه هیرمند و هامون که مشترک با افغانستان بوده و با سایر رودخانه های دیگر مشترک تفاوت دارد.

مالکی بیان کرد: عدم تحقق حقابه هامون و هیرمند تبعات زیادی دارد یعنی اگر از این موضوع غفلت شود و دیپلماسی کُند داشته باشیم خسارت سنگینی به کشور وارد خواهد شد بخصوص حقابه هیرمند که مشکلات زیادی را برای مردم استان و بخش کشاورزی ایجاد کرده است.

وی ابراز کرد: اعتقاد داریم حوزه معاونت حقوقی ریاست جمهوری بخصوص وزارتخانه های نیرو و کشور باید تجدید نظر در عملکرد خودشان داشته باشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: قطعا این موضوع در دستور کار فراکسیون مرز نشینان قرار خواهد گرفت تا دستگاه های مربوطه در بحث دیپلماسی آب فعال شوند.

نظر شما