شناسهٔ خبر: 171049 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

ساعدی در نطق میان دستور:

انتقال آب از خوزستان با طرح ۵۵۰ هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب در تضاد است

قاسم ساعدی نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس خواستار توقف انتقال بی‌برنامه و بدون منطق علمی آب‌های خوزستان شد.

به گزارش «نماینده» قاسم ساعدی در نشست علنی صبح امروز(یکشنبه، ۶ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن گرامیداشت روز هفتم تیرماه، شهادت شهید بهشتی و یاران وی و تبریک هفته قوه قضائیه، گفت: استان خوزستان کربلای ایران است که جای جای آن آغشته به خون بهترین جوانان این مرز و بوم بوده و به فرموده رهبر معظم انقلاب دروازه ورود تشیع به ایران اسلامی بوده و طریق الحسین(ع) از آن گذشته و مردمان آن ولایی ترین مردم ایران هستند اما متأسفانه فقر، بیکاری، تبعیض، بی عدالتی و بی توجهی به مشکلات آن امان مردم را بریده است.

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خوزستانی که برخی از دولت ها با اهمال به مشکلات آن بی توجهی و خیانت کرده اند، اظهار داشت: فقر و بیکاری مفرط با وجود منابع طبیعی علیرغم اینکه خوزستان قلب تپنده اقتصاد ایران است، اما چهره محرومیت بر آن سایه افکنده است.

وی همچنین در ادامه انتقال آب و خشکاندن خوزستان و از بین بردن معیشت مردم و به هم زدن طبیعت و رودخانه ها و تالاب های آن را خیانت دانست و افزود: چرا آب های خوزستان را بی برنامه و بدون منطق علمی منتقل می کنند و بعد مردم را به بهانه خشکسالی از کشت تابستانه محروم می کنند؛ مردمی که تنها معیشت آنها از کشاورزی و دامداری است بوده و با طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در تضاد است.

ساعدی با بیان اینکه اهمال دولت ها باعث شده که مردم خوزستان حس مظلومیت و تبعیض را داشته باشند، عنوان کرد: تحمل ۸ سال دولت تدبیر و امید برای مردم خوزستان یادآور ۸ سال جنگ تحمیلی و سختی های آن بود؛ دولتی که قرار بود با تدبیر خود مردم را امیدوار کند اما متأسفانه با بی تدبیری های خود مردم را ناامید کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه نخبگان و صاحبان فکر و اندیشه در دولت تدبیر و امید، کمترین سهم در قدرت و مدیریت را داشتند، عنوان کرد: عدم استفاده از ظرفیت نخبگان در مدیریت های استانی و کشوری از دلایل ناکارآمدی دولت روحانی بود؛ با این همه بی عدالتی ها و تبعیض های ایجاد شده توسط این دولت، گرچه موجب ناراحتی مردم خوزستان شده اما از انقلاب و ارزش های انقلابی خود ناامید نشدند چرا که انقلاب را با خون جوانان خود آبیاری کرده اند.

وی در ادامه با بیان اینکه مردم با تحمل مشکلات و به عشق رهبر خود، مقتدرانه در صحنه انتخابات حاضر شدند و با خلق حماسه و انتخاب انقلابی، آیت الله رئیسی را با بیشترین رأی برگزیدند، اظهار کرد: مردم خوزستان با این انتخاب از جناب آیت الله رئیسی، انتظارات زیاد و به حقی دارند که استفاده از نخبگان خوزستانی در دولت جدید، حذف مدیران پروازی از صنایع خوزستان، استفاده از مدیران بومی، اعمال ماده ۴۷ برنامه ششم در به کارگیری نیروهای بومی و کاهش نرخ بیکاری، تأمین اعتبارات لازم برای زیرساخت هایی همچون آب و فاضلاب و راه، توسعه زیرساخت های بهداشت، تأمین آب کشاورزی جهت کشت تابستانه، اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب، پرداخت خسارات مرحله دوم کشاورزان سیل زده، رسیدگی به محیط زیست تالاب ها و رودخانه ها و تأمین حق‌آبه مورد نیاز، از جمله مطالبات مردم خوزستان است.

ساعدی خطاب به وزیر نیرو تذکر داد: از یک طرف مجوزهای انتقال آب را صادر می کنید و از سوی دیگر رودخانه های جراحی، کارون و کرخه امروز به یک نهر فاضلاب تبدیل شده و کشاورزان خوزستان را از کشت تابستانه محروم و مجوز هیچ کشتی را نمی دهید. فلسفه این انتقال آب چیست؟

این عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان همچنین خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت: حذف ردیف اعتباری احیای طرح های آب و خاک خوزستان از سال ۸۹ تا کنون به چه دلیل بود؟ آیا هدیه رهبر معظم انقلاب که طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را به مردم خوزستان دادند، سزاوار حذف شدن ردیف اعتباری بودجه آن در ۱۴۰۰ به میزان ۴ هزار و ۵۰۰ ریال خط خورده که ظلم به جلگه حاصلخیز خوزستان است.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: حق آلایندگی، ارزش افزوده و استخدام های غیربومی به خوزستان تحمیل شده است؛ خوزستانی که امروز قطب انرژی ایران و موتور محرکه انرژی در نیرو، نفت و گاز است اما نرخ بیکاری آن بسیار بالا است.

نظر شما