شناسهٔ خبر: 170635 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

حدادعادل در نشست خبری:

گرچه مانور رسانه ای نکردیم اما جلسات متعدد با آقای رییسی داشته ام وارتباط من وشورا با ایشان مستمر است/ ائتلاف باجدیت کنارایشان بوده وخواهد بود

حداد عادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفت: نامزد منتخب ما برای ریاست‌جمهوری «سید ابراهیم رئیسی» است و به این حمایت افتخار می‌کنیم.

به گزارش «نماینده» غلامعلی حداد عادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در نشست خبری ظهر امروز (یکشنبه) که با حضور برخی نامزدهای انتخابات شورای شهر تهران برگزار شد، به توضیح درباره عملکرد این شورا در انتخابات پیش‌رو پرداخت و گفت: شورای ائتلاف تجربه‌ای برآمده از ۴۲ سال کار سیاسی و انتخاباتی بخصوص در دهه اخیر را دارد که ابتدا به صورت جبهه مردمی نیروهای انقلاب یعنی جمنا اعلام فعالیت کرده و سپس جمنا به عنوان شورای ائتلاف تکامل پیدا کرده است.

وی افزود: شورای ائتلاف توانست در انتخابات اسفند ۹۸ مجلس یازدهم را تشکیل دهد که مقام معظم رهبری از آن به عنوان مجلس انقلابی یاد کرده است. امروز هم می‌خواهیم در این شورا به وظیفه اسلامی، انقلابی و ملی خود در عرصه انتخابات پیش‌رو عمل کنیم.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اظهار کرد: همانطور که می‌دانید جامعه از نظر قوه مجریه در نقطه عطفی قرار گرفته و عموم مردم با تجربه تلخی که از هشت سال پیش پیدا کرده‌اند، خواهان تغییر و تحول هستند که این خواسته‌ها در مناظره‌ها، تبلیغات و فضای انتخاباتی دیده می‌شود.

حداد عادل عنوان کرد: حتی کسانی که به جریان فعلی تعلق دارند و مسئول این وضع هستند، امروز از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده و اعلام برائت می‌کنند به اصطلاح «آش آنقدر شور شده که آشپز هم فهمیده است».

وی ادامه داد: به هر حال امیدواریم روز جمعه ۲۸ خرداد آغاز نویی در جامعه به واسطه حضور مردم در عرصه انتخابات پیش‌رو باشیم.

لیست شورای ائتلاف حاصل اتاق‌های دربسته نیست

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی تصریح کرد: شورای ائتلاف چه در انتخابات مجلس و چه در انتخابات شورای شهر و روستا بنا دارد فهرستی که به مردم عرضه می‌کند، حاصل اتاق‌های در بسته نباشد. این شیوه از انتخاب در اتاق‌های در بسته اگر کارایی داشت، متعلق به دهه‌های ۶۰ و ۷۰ بوده است.

حداد عادل تأکید کرد: امروز پس از ۴۲ سال از انقلاب اسلامی، باید روش‌های جدیدی اتخاذ شود بنابراین در سال‌های اخیر تلاشمان بر این بوده اگر افرادی را برای رأی‌گیری معرفی می‌کنیم، نظرات مردم را هم درباره آنها کسب کنیم؛ این همان تفاوت اساسی ما با روندهای گذشته و تشکل‌های مشابهی است که لیست ارائه می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل شرایط کرونا، تشکیل اجتماعات در این مدت ممکن نبود اما با ثبت‌نام گسترده از افراد نظرات را دریافت کردیم و ۳۱۳ نفر را به معرض رأی بیش از ۲۰ هزار نفر از مردم تهران گذاشتیم.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی ادامه داد: از این رأی‌گیری ۸۴ نفر را به مصاحبه دعوت کردیم و این مصاحبه‌ها در دو روز انجام شد. پس از آن یک لیست ۲۷ نفره عرضه کردیم که ۲۱ نفر از این جمع توسط هیئت انتخاب مشخص شدند.

حداد عادل درباره هیئت انتخاب توضیح داد و گفت: این هیئت متشکل است از اعضای شورای ائتلاف بدون حضور نامزدها، به همراه ۱۰ نفر از کسانی که توسط مردم در سامانه ثبت‌نام فضای مجازی انتخاب شده بودند، تشکیل شد.

وی تصریح کرد: اگر بخواهم تصویری کلی از ۲۱ نفر فهرست شورای شهر تهران تعیین کنم، باید بگویم از این لیست ۹۵ درصد سابقه کار اجرایی، ۵۰ درصد تحصیلات فنی و مهندسی، ۵۰ درصد تحصیلات علوم انسانی، ۶۵ درصد تحصیلات در سطح دکتری، ۳۵ درصد کارشناسی ارشد دارند.

فهرست شوراها مصداق جوانگرایی است

حداد عادل اضافه کرد: از میان این ۲۱ نفر، ۶۲ درصد زیر ۴۵ سال هستند که این مصداق آشکار جوانگرایی است که مقام معظم رهبری بر آن تأکید داشتند و چهار نفر زیر ۴۰ سال دارند.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد از افراد این فهرست سابقه مدیریت شهری داشتند و در این حوزه مسئول بوده‌اند. همچنین پنج نفر مدیرعامل سازمان‌های مهم شهری، سه نفر عضو سابق شورا، یک نماینده مجلس، چهار نفر از بانوان و ۱۰ نفر از خانواده شهدا در این لیست حضور دارند.

شورای ائتلاف به حمایت از آیت الله رئیسی افتخار می‌کند

حداد عادل عنوان کرد: امروز در این نشست نامزدهای مورد نظر خود را در چهار انتخابات پیش‌رو معرفی و اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. همانطور که قبلاً اعلام کرده‌ایم نامزد ما برای ریاست‌جمهوری، آیت‌الله رئیسی است و به این حمایت افتخار می‌کنیم. امیدواریم با پیروزی سید ابراهیم رئیسی، ملت روحیه نشاط، همبستگی و امید بیشتری پیدا کنند.

وی در خصوص انتخابات مجلس خبرگان گفت: افراد معرفی شده از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نامزدهای شورای ائتلاف هستند. کار انتخاب نامزدها در این عرصه را به اهلش واگذار کرده‌ایم و معتقدیم در تشخیص خبرگان، جامعه مدرسین صلاحیت دارند.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب تصریح کرد: آقایان آیت‌الله اعرافی، سعدی و مؤمن که از سوی جامعه مدرسین معرفی شده‌اند، نامزدهای شورای ائتلاف در انتخابات مجلس خبرگان هستند.

حداد عادل درباره انتخابات میان‌دوره‌ای گفت: شورای ائتلاف سردار محمد کوثری را به عنوان نامزد برای ورود به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌کند.

مشارکت بالا در انتخابات به اندازه پیروزی نامزد مورد نظرمان ارزش دارد

وی اظهار کرد: همانطور که بارها گفته‌ایم برای ما مشارکت بالا در انتخابات به اندازه پیروزی نامزد مورد نظرمان ارزش دارد بنابراین تلاش رسانه‌ها را برای افزایش مشارکت انتخاباتی تشویق می‌کنیم. اگرچه بعضی دلسردی‌ها را ناشی از عملکرد هشت ساله اخیر می‌دانیم، اما از هیچ اقدامی برای افزایش مشارکت کوتاهی نمی‌کنیم.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی عنوان کرد: یکی از نکاتی که در روزهای اخیر در فضای مجازی اذهان عمومی را به خود جلب کرد و نیازمند توضیح است، حضور نرجس سلیمانی دختر شهید حاج قاسم سلیمانی در لیست شورای ائتلاف برای انتخابات شورای شهر است.

علت قرار گرفتن نرجس سلیمانی در فهرست شورای ائتلاف

حداد عادل گفت: برخی افراد درباره حضور نرجس سلیمانی با زبان تند یا نرم به انتقادات پرداختند اما پیش از آنکه توضیحات ما را گوش دهند. واقعیت آن است که نرجس سلیمانی خودش مستقلاً برای نامزدی شورای شهر تهران تصمیم گرفته بود.

وی تأکید کرد: ما نه از نرجس سلیمانی درخواست و نه از حضور او اطلاعی داشتیم. چند روز پیش بود که مطلع شدیم ثبت‌نام کرده است.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: درک و دریافت نرجس سلیمانی از وصیتنامه پدرش این بوده که منعی برای حضور در این عرصه برایش وجود ندارد؛ گرچه ممکن است برداشت سایر افراد خانواده متفاوت باشد.

حداد عادل ادامه داد: نرجس سلیمانی تصمیمش این بود که به صورت منفرد شرکت کند اما ما احتمال دادیم که اطلاع‌رسانی به درستی انجام نشود و او رأی نیاورد که در پی این رأی نیاوردن، رسانه‌های معاند و خارجی از این موضوع سوء استفاده کرده و آن را به عدم اقبال مردم از حاج قاسم سلیمانی بازتاب دهند.

وی افزود: با چنین ادراکی برای کمک به نرجس سلیمانی تصمیم گرفتیم ظرفیت خود را در اختیار او قرار دهیم و این پیشنهاد را به او دهیم که مورد استقبالش قرار گرفت و در دو رأی‌گیری شورا رأی لازم برای حضور در لیست را کسب کرد.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی اظهار کرد: به علت برخی نگرانی‌ها درباره انتقادات احتمالی، پیشنهاد انصراف را به دختر حاج قاسم سلیمانی دادیم اما وقتی دیدیم در این تصمیم مصمم است، تصمیم گرفتیم برای کمک به او از امکانات و ظرفیت استفاده کنیم.

وی درباره تحصیلات نرجس سلیمانی توضیح داد و گفت: تحصیلات نرجس سلیمانی در علوم سیاسی و حقوق است و به خدمات اجتماعی علاقه دارد؛ امیدواریم او نیز موفق باشد راه پدر خود را که جنبه‌ای از آن خدمات مردمی بوده را ادامه دهند.

حداد عادل در پاسخ به سوالی درباره علل فعال کردن دوقطبی در جامعه در مناظرات انتخاباتی اظهار کرد: من تصور می‌کنم مردم ما توجه کرده‌اند که عملیات روانی و بداخلاقی‌هایی که در انتخابات ۹۲ و ۹۶ صورت گرفت چه عواقب بدی داشت.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی ادامه داد: ترفندهای عملیات روانی از جمله مظلوم نمایی، توهین به آیت الله رئیسی، تحقیر سایر نامزدهای جبهه انقلاب و برائت جستن از آنچه در این هشت سال اتفاق افتاده ترفندهایی نخ نما شده است که تاثیری نگذاشت و طبق نظرسنجی‌ها بعد از سه مناظره در استقبال‌ها تغییری ایجاد نشده است.

وی در رابطه با رسیدن به فهرست و لیست واحد در جبهه انقلاب تصریح کرد: نظر ما این بود که مانند انتخابات مجلس سال ۹۸، برای شورای اسلامی شهر تهران از سوی شورای وحدت و شورای ائتلاف یک فهرست ارائه شود؛ منتها این اتفاق علیرغم همه تلاش‌ها برای ایجاد وحدت محقق نشد.

حداد عادل افزود: در حال حاضر بیش از یک فهرست برای شورای شهر تهران عرضه شده است. البته با بعضی از دوستانی که فهرست ارائه کرده‌اند اختلاف مبنایی و اعتقادی و مبنایی ندارم بلکه اختلاف در سلیقه است.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی تصریح کرد: ما کار را به مردم واگذار می‌کنیم و معتقد هستیم وظیفه ما این بوده که بهترین نیروها را با در نظر گرفتن تجربه کار شهری و تنوع تخصص‌های لازم برای شورا و تنوع سنی و جنسیتی به مردم معرفی کنیم. اگرچه فهرست‌ها متعدد است اما مردم می‌توانند با مراجعه به کارنامه‌ها و شرح حال ببینید کدام فهرست مطابقت بیشتری با شاخصه‌های لازم برای خدمتگذاری به مردم را دارند.

همواره به آزادی بیان و رسانه‌ها در چارچوب قانون معتقد بوده‌ایم

وی در خصوص تغییر رویکرد برخی نامزدهای اصولگرا در حوزه‌هایی مثل آزادی بیان عنوان کرد: ممکن است برخی نامزدها تاکید بیشتری بر برخی مسائل نداشته باشند اما این بدان معنا نیست که جریان انقلاب معتقد به مسائلی مثل آزادی بیان نبوده‌اند و امروز برای رای آوردن تغییر رویکرد داده‌اند. ما همواره به آزادی بیان و رسانه‌ها در چارچوب قانون معتقد بوده‌ایم.

حداد عادل ادامه داد: متاسفیم از اینکه نتوانستیم به فهرست واحدی برسیم. اختلاف ما در روش بود و این روش در شیوه نظرسنجی از مردم بود. از دوستان شورای وحدت دعوت کردیم که به فرآیند شورای ائتلاف بپیوندند و اگر اصلاحی به نظرشان می‌رسد آن را مطرح کنند تا اعمال کنیم و بتوانیم مثل مجلس ۹۸ به فهرست واحد برسیم، اما دوستان در شورای وحدت روش دیگری انتخاب کره بودند و شاید برخی تصور می‌کردند در پایان که هر شورا به به فهرستی دست پیدا کرد تعدادی از هر فهرست کنار گذاشته شوند و در دقیقه نود یک فهرست ترکیبی را عرضه کنیم.

وی گفت: این روش مورد پسند ما واقع نشد و گفتیم اگر یک بار دیگر مثل اسفند ۹۸، در آخرین ساعات لیست‌ها را ادغام کنیم اعتماد جامعه به فرآیند انتخابی افراد از بین می‌رود، لذا ترجیح دادیم به فرآیند خود پایبند بمانیم.

هر نامزدی که منجر به شکست جبهه انقلاب در انتخابات شود، مردم او را نخواهند بخشید

حداد عادل درباره کناره گیری دیگر نامزدهای ریاست جمهوری به نفع سید ابراهیم رئیسی تصریح کرد: انتظار مردم از همه نامزدهای جبهه انقلاب آن است که هر تصمیمی می‌گیرند به نحوی باشد که به پیروزی جبهه انقلاب منتهی شود بنابراین هر نامزدی اگر تصمیم بگیرد که منجر به شکست جبهه انقلاب در انتخابات شود مردم او را نخواهند بخشید.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی عنوان کرد: در زمینه این وحدت رایزنی‌های مقدماتی انجام شده و مایل بودیم رایزنی‌های جدی را به بعد از اتمام مناظرات انتخاباتی و نظرسنجی‌های بعد از آن موکول کنیم. حالا با توجه به جایگاه هر یک از نامزدها در نظرسنجی‌ها تصمیم گیری دشوار نخواهد بود. اگر نامزدی قصدش پیروزی جبهه انقلاب است باید خودش محاسبه کند که ماندنش به نفع این جبهه است یا انصرافش.

وی افزود: اگر نامزدی از روز اول قصد داشته که بماند ولی در حال حاضر می بیند که ممکن است ماندنش به شکست جبهه انقلاب منجر شود، هیچ اشکالی ندارد که با شهامت بگوید از اول قصدم ماندن بود، ولی حالا وظیفه خود را در کناره گیری به سود کسی که رای بیشتری دارد می بی نم. این به منزله شکست افراد نیست.

نامزدها «تصمیم خطیر» را در جهت پیروزی فردی که بیشترین شانس را برای پیروزی دارد اتخاذ کنند

حداد عادل تصریح کرد: نباید از اینکه مخالفان در مناظرات دوستان را تخریب کرده و آنها را متهم به نامزد پوششی یا نمایشی می‌کردند وحشت کرد و از تصمیم درست غافل شد.حضور جدی در انتخابات با این نوع از کناره گیری منافاتی ندارد. نامزدها باید در چند روز آینده این تصمیم خطیر را در جهت پیروزی فردی که بیشترین شانس برای پیروزی دارد اتخاذ کنند.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در رابطه با سابقه اجرایی نرجس سلیمانی اظهار کرد: خانم سلیمانی سابقه کار اجرایی نداشته‌اند ولی این‌طور نیست که این توانایی را نداشته باشند. او در فعالیت‌های اجتماعی شرکت داشته ولی با نام و نشان نبوده است. تحصیلات خانم سلیمانی هم تحصیلاتی است که به او امکان حضور در شورای شهر را می‌دهد.

وی افزود: نرجس سلیمانی در مکتب شهید سلیمانی پرورشه یافته و همین که در خانه‌ای حضور داشته که ارزش‌های انقلابی حاکم بوده یک امتیاز است که کمتر از دو سال از سابقه مدیریت در یک دستگاه نیست.

طرح جامع اقتصادی شورای ائتلاف را در اختیار رئیسی قرار دادیم

حداد عادل در خصوص دیدار با سید ابراهیم رئیسی عنوان کرد: با رئیسی به صورت مکرر و منظم دیدار داشته‌ایم و سعی کردیم در کنار سایر دوستان ما هم با استفاده از همه ظرفیت‌هایی که شورای ائتلاف داریم برنامه ایی برای آینده به وی تقدیم می‌کنیم. طرح جامع اقتصادی که حاصل کارگروه اقتصاد شورای ائتلاف بود به صورت کتابی منتشر شد که در اختیار این نامزد انتخاباتی قرار دادیم.

در خصوص وزراتخانه های مختلف و برنامه‌های دولت آینده نکاتی را به رئیسی پیشنهاد داده‌ایم

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی ادامه داد: در خصوص وزراتخانه های مختلف و برنامه‌های دولت آینده نکاتی را به رئیسی پیشنهاد داده‌ایم و اگر ابراهیم رئیسی موفق به تشکیل شود سعی داریم در اداره کشور با جدیت به او کمک کنیم.

وی در خصوص تبلیغات شورای ائتلاف برای ابراهیم رئیسی تصریح کرد: یک ماه پیش و بعد از ثبت نام سید ابراهیم رئیسی صریحاً بیانیه‌ای منتشر کردیم و اعلام کردیم که همه نیروهای ما در سطح کشور در تبلیغات برای او فعال باشند.

حداد عادل خاطرنشان کرد: برای بخشی از تبلیغات تا امروز منتظر نهایی شدن فهرست شورای شهر بوده‌ایم؛ اما از امروز اوراق چاپی تبلیغات ما که به هر ۴ انتخابات پیش رو مربوط است در سطح تهران توزیع خواهد شد. همچنین در روزهای اخیر در فضای مجازی فعالیت‌های تبلیغاتی انجام شده است.

نظر شما