شناسهٔ خبر: 170382 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

متفکر آزاد در اجلاس پارلمان های عضو اکو؛

کشورهای منطقه اکو به دلیل دارا بودن عناصر فرهنگی مشترک هم­پذیری بیشتری دارند

متفکرآزاد عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آشنایی ملت­های مختلف با دانش، تفکرات و اندیشه های مختلف یکدیگر، به توسعه فرهنگی آنها می انجامد و باعث نزدیکی بیشتر فرهنگ ها می گردد.

به گزارش «نماینده» روح الله متفکرآزاد که در نشست نقش پارلمان ها در تقویت تجارت و همگرایی اجلاس پارلمان های عضو اکو سخن می گفت اظهار کرد: همانگونه که در مقدمه پیمان ازمیر آمده است فرهنگ رشته وصل تمامی ملت­های منطقه اکو است. این رشته در قرون متمادی علیرغم تحولات سیاسی و اقتصادی و تغییر در مرزهای سیاسی، ملت‌­های این منطقه را همچنان به هم پیوند داده است. فرهنگ مشترک مردمان منطقه اکو مطابق با متن و روح پیمان ازمیر سرمایه گرانقدری برای نیل به اهداف عالی سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) یعنی صلح، ثبات و همکاری اقتصادی بین کشورهای عضو است.

وی افزود:آشنایی ملت­های مختلف با دانش، تفکرات و اندیشه های مختلف یکدیگر، به توسعه فرهنگی آنها می انجامد و باعث نزدیکی بیشتر فرهنگ ها می گردد وکشورهای منطقه اکو به دلیل دارا بودن  عناصر فرهنگی مشترک هم­پذیری فرهنگی بیشتری با یکدیگر دارند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:در این راستا این کشورها، با داشتن اشتراکات فراوان، بالاترین سطح انگیزه برای تقویت همگرایی ­های فرهنگی را دارند و توسعه فعالیتهای فرهنگی شرط بنیادین ارتقای روابط سیاسی و اقتصادی میان ملل اکو است چرا که سیاستهای یک کشور تنها تصمیم سیاستمداران در اتاقهای دربسته نیست؛ بلکه بخش مهمی از آن تحت تأثیر ایده­های جاری در جامعه است، لذا دیدگاه مردم یک کشور درباره دیگر کشورها در تصمیم رهبران برای نحوه روابط با آن کشورها تاثیرگذار است.

وی ادامه اداد:هنگامی که دیدگاه مردم یک کشور در رابطه­ای بین الاذهانی با افراد جامعه نسبت به کشوری خاص تغییر می یابد، رهبران و سیاستمداران آن جامعه نیز تحت تاثیر این تغییر دیدگاه قرار گرفته و سیاستهایی را مورد تصویب و اجرا قرار میدهند که فاصله زیادی با جهت گیری افکار عمومی نداشته باشد.

وی در ادامه و خطاب به روئسای هیئت های پارلمانی گفت:همانطور که همه ما می دانیم، بخش مهمی از تاثیرگذاری فرهنگ از طریق ارتباطات رو در رو و دیدارهای حضوری صورت می­گیرد. جذب توریست، اعطای بورسیه های تحصیلی، شرکت در کنفرانس­های علمی، تبادل استاد و دانشجو میان دانشگاهها و موسسات علمی و تحقیقاتی و اعزام تیمهای ورزشی از جمله اقدامات فرهنگی تاثیرگذار محسوب می­شوند که از طریق ارتباط رو در رو به افزایش شناخت و آگاهی و رفع سوءتفاهمات منجر می­شود.

متفکر آزاد تاکید کرد:در این راستا، مهمترین و موثرترین شیوه برای آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم یک کشور، حضور در میان مردم آن کشور و معاشرت با آنها است. از این منظر رفت و آمدهای فرهنگی به عنوان بخشی از ارتباطات میان فرهنگی میتواند جایگاه مهمی در روابط کشورها داشته باشد.

وی با اشاره به نقش صنعت گردشگری در توسعه توسعه روابط فرهنگی گفت:این صنعت نیز فارغ از مزایای مادی آن برای اقتصاد یک کشور در شناخت صحیح و بی­واسطه توریستها از جامعه، فرهنگ، تاریخ، سیاست، اقتصاد و ... آن کشور بی بدیل است. هر ساله بر تعداد گردشگران در سطح بین­المللی افزوده می­شود و بنابراین گردشگری می­تواند بستری مناسب برای ارتباط ملل و گفتگو میان آنها باشد در واقع گردشگری باعث ایجاد ارتباط، همدلی و تماس بیشتر می شود ومی­تواند دشمنی­ها را به دوستی و تفاهم تبدیل گرداند و با پدید آوردن تفاهم متقابل میان ملتها به پیشبرد و استواری صلح جهانی کمک کند.

وی افزود:همگان مستحضرید  حضور توریستها در یک کشور و آشنایی با مظاهر مختلف آن کشور از این جهت اهمیت دارد که بعد از بازگشت به کشور خود حامل شناخت و ارزیابی صحیح برای هموطنان خود از کشور سفر کرده بوده و همچون یک رسانه قابل اطمینان در تبلیغ برای آن کشور عمل میکند. این موضوع برای اساتید، محققین و گروههای مرجعی که به واسطه تدریس یا شرکت در کنفرانس­های علمی و فرهنگی به کشور مقصد سفر می­کنند با شدت بیشتری صدق میکند؛ چراکه این افراد اولا مورد تایید و رجوع بخش گسترده ای از دانشجویان و افراد تحصیل کرده بوده و ثانیا، به دلیل جایگاهی که دارند با افراد بیشتری در تماس بوده و میتوانند تجربه خود از حضور در کشور مقصد را به آنها انتقال دهند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: تبادل و پذیرش دانشجو یکی دیگر از رفت و آمدهای فرهنگی محسوب میشود که میتواند به دلیل مدت زمان بیشتر اقامت، معاشرت و ارتباط عمیق تر تاثیر مهمی در انتقال فرهنگ، هنجارها و ارزشهای کشور مقصد داشته باشد.

وی دیپلماسی ورزشی را مظهر دیگری از دیپلماسی فرهنگی دانست و گفت: تیمهای ورزشی به منظور رقابت دوستانه می­تواند در روابط دولتها تاثیرگذار باشد. این اقدام به دلیل محبوبیت برخی رشته­ های ورزشی در میان عموم مردم و رسانه­ ها میتواند توجهات را به خود جلب کرده  و به دلیل ذات ورزش که جوانمردی، انصاف، صلح و دوستی است، زمینه را برای مراودات سیاسی و اقتصادی میان کشورها فراهم آورد.  از همین رو گذشتگان ما، هم در ساز و کار سازمان همکاری منطقه­ای سابق (RCD) و سپس در باز تعریف و تاسیس سازمان همکاری اقتصادی (ECO) نهادی مستقل را برای توسعه مناسبات فرهنگی و شناسایی و معرفی این هویت مشترک تاریخی و فرهنگی در منطقه ما تعیین نموده اند و موسسه فرهنگی اکو، با هدف تقویت و ارتقای همکاری و مشارکت نزدیک بین مردم منطقه به وجود آمد .

متفکر آزاد اظهار داشت: تاسیس شبکه ارتباطی بین مراکز فرهنگی، دانشگاهی ، کتابخانه ها، موزه ­ها در راستای حفاظت از میراث فرهنگی غنی منطقه ، از جمله اهداف این نهاد می باشد. بر همین اساس از بدو تاسیس تا کنون، موسسه فرهنگی اکو، همواره کوشش کرده تا بستر مناسب برای برگزاری برنامه هایی که در راستای ارتقا فرهنگ و توسعه پایدار مردم منطقه است را  فراهم نماید.

عضو هیئت رئیسه مجلس در پایان تاکید کرد: فعالیت های کشورهای عضو اکو بیانگر گام های بزرگی است که در این راستا برداشته اند و باید بیش از گذشته تقویت شوند. طی سالهای گذشته برنامه ها، فعالیت­ها و پروژه های فرهنگی و هنری و گردشگری  ارزشمندی اجرا شده است که دارای تاثیرات مهمی در تقویت روابط فرهنگی بین مردم منطقه به ویژه ادیبان، هنرمندان و فرهیختگان و دانشگاهیان و دانشمندان  داشته و در راستای دستیابی به توسعه پایدار مردم منطقه بوده است اما این امر به این معنی نیست که تلاشها و اقدامات کافی بوده، بلکه باید برای آنکه پیکره فرهنگ اکو به حد کافی ارتقا یابد و حفاظت شود با آموزش و برنامه های علمی مبتنی برعلوم اجتماعی  به تقویت میراث مشترک و کاربرد فرهنگ در ساخت جامعه تاکید داشته باشیم به گونه ای که هدف دستیابی به  همگرایی منطقه ای را محقق سازیم.

پایان پیام/

نظر شما