شناسهٔ خبر: 169545 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

جلال زاده:

تحریم‌ها باید عملی برداشته شود نه نمایشی/ آمریکایی‌ها فقط لیست تحریم‌هایی که باید لغو شود را پذیرفته‌اند

وحید جلال‌زاده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: تحریم ها باید به طور عملی برداشته شود نه به طور نمایشی و پس از آن جمهوری اسلامی راستی آزمایی خود را انجام دهد تا بعد از آن به تعهدات برجامی خود برگردد.

به گزارش «نماینده» وحید جلال‌زاده با اشاره به اینکه مذاکرات وین در قالب برجام در حال پیش روی است گفت: جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است که فراتر از برجام مباحث دیگری را در این مذاکرات دخیل نمی دانیم.

وی با بیان اینکه اعضای برجام هر سه ماه یکبار جلسه ای برای بررسی روند اجرای برجام داشتند تصریح کرد: مذاکرات وین هم جز همان جلسات سه ماه یکبار اعضای برجام است با این تفاوت که این نشست چند ماه به تعویق افتاد.

جلال زاده با اشاره به اینکه آمریکایی ها علاقمندی نشان دادند که به برجام برگردند تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران شرط کرده که اگر آمریکا بخواهد برگردد به برجام باید تحریم ها را لغو کند از این رو لیست اولیه تحریم ها از طرف آقای ظریف در قالب ۱۶۰۰ تحریم به اعضای برجام ارسال شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران معتقد است که آمریکایی ها خودشان باید لیست اصلی تحریم ها را منتشر کنند ادامه داد: آمریکایی ها زیر بار این کار نمی رفتند ولی در نهایت براساس گزارش آقای عراقچی آمریکایی ها این لیست ۱۶۰۰ تحریم را پذیرفتند و مذاکرات در حال حاضر درباره این موارد است که هم تحریم های موضوعی و هم تحریم های اشخاص حقیقی و حقوقی را شامل می شود.

وی با اشاره به اینکه تحریم ها مربوط به برجام است و چیزی خارج از برجام مورد نظر نیست عنوان کرد: به گفته آقای عراقچی برخی تحریم ها که منافع اقتصادی جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار داده و در قالب تحریم های هسته ای نیست هم از جمله مواردی است که آمریکایی ها آمادگی خود را برای بحث درباره آنها را اعلام کردند.

جلال زاده با اشاره به اینکه ترامپ برخی تحریم های علیه ایران را جز تحریم های تروریستی و حقوق بشری قرار داده بود تصریح کرد: ترامپ در دوره خود تحریم بانک مرکزی را از ذیل تحریم های هسته ای خارج و آن را در جدول تحریم های تروریستی قرار داد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه آمریکایی ها آماده هستند این موارد را به تحریم های هسته ای برگردانده و آنها را لغو کنند تاکید کرد: ما درباره برجام حرف می زنیم، حتی زمانی که برجام امضا شد اعلام کردیم برخی تحریم ها که به مسائل منطقه ای یا موشکی وصل شده بود اساسا در برجام مورد بحث قرار نخواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه در جمهوری اسلامی به تعهدات خود در برجام عمل کرد اما غرب از تعهدات خود شانه خالی کرد گفت: آمریکایی ها اگر می خواهند به برجام برگردند باید به تعهدات خود عمل کنند، که لیست این تحریم ها مشخص شده است، مذاکره وین هم برای این است که همه به برجام برگردند.

جلال زاده با اشاره به اینکه در باره مسائل حقوق بشر و منطقه ای در برجام مذاکره نکردیم و نخواهیم کرد، تصریح کرد: مذاکرات ما در برجام صرفا درباره مسائل هسته ای بوده و الان هم در قالب برجام مذاکرات را پیش می بریم، اگر لیست ۱۶۰۰ تحریمی که مورد تایید جمهوری اسلامی ایران است از طرف آمریکایی ها لغو و ما آن را راستی آزمایی کنیم جمهوری اسلامی هم به تعهدات برجامی خود برمی گردد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: تحریم ها باید به طور عملی برداشته شود نه به طور نمایشی و پس از آن جمهوری اسلامی راستی آزمایی خود را انجام دهد تا بعد از آن ایران به تعهدات برجامی خود برگردد، آزموده را آزمودن خطاست./

نظر شما