شناسهٔ خبر: 169231 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

تَرک فِعل مدیران عامل بسیاری از مشکلات کنونی کشور است/ رصد دستگاه‌های اجرایی برای شناسایی مدیران متخلف

بازدید «مهرداد بذرپاش» عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از پایگاه خبری-تحلیلی نماینده رئیس کل دیوان محاسبات کشور گفت:تَرک فِعل مدیران عامل بسیاری از مشکلات کنونی کشور است.

به گزارش «نماینده» مهرداد بذرپاش رئیس کل دیوان محاسبات کشور  با تاکید براینکه تَرک فِعل یکی از اصلی‌ترین مبناهای رسیدگی به پرونده‌ها در  دیوان محاسبات است، گفت: متاسفانه بسیاری از مشکلات کنونی در کشور ناشی از ترک فعل‌ها(عدم اجرای قوانین مصوب)  است بنابراین قطعا نباید عدم اجرای قانون به امری عادی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه باید همانقدر که در تخلف حساس هستیم در عدم اجرای قانون که خودش تخلف بزرگی است نیز حساس باشیم، ادامه داد: دیوان محاسبات در بررسی پرونده‌های تخلف دستگاه‌های اجرایی بسیاری اوقات شاهد انحراف از اجرا در منابع مالی و اختیارات توسط مدیران است اما گاهی هم مدیران با وجود قوانین مصوب،  هیچ اقدامی برای اجرا انجام نداده اند و یکی از مشکلات عمده کنونی ناشی از عدم اجرای همین قوانین است، مانند قانون هوای پاک که براساس گزارش دیوان کمتر از ۱۰ درصد احکام در این قانون اجرا شده است.

بذرپاش تاکید کرد: دیوان محاسبات برای بررسی موضوع ترک فعل گزارش دیگری درباره میزان اجرای احکام در برنامه ششم توسعه تدوین و به مجلس ارسال کرد و براساس آن تنها حدود ۳۰ درصد احکام اجرا شده، همچنین در گزارش تفریغ بودجه سال ۹۸ که حدود یک سوم احکام بودجه اجرایی شده است بنابراین جهت‌گیری دیوان، پیگیری علل عدم اجرای قانون و شناسایی مقصران است.

رئیس دیوان محاسبات کل کشور تصریح کرد:گاهی ابلاغ یک آیین نامه و یا اصلاح رویه یک حکم، قانون را پیش می‌برد اما متاسفانه بحث مراعا مانده است و باید این موضوع به صورت جدی از سوی دستگاه‌های نظارتی و مجلس شورای اسلامی پیگیری شود.

نظر شما