شناسهٔ خبر: 167672 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

وزیر بهداشت دو روز قبل از سخنان رهبر انقلاب درباره واکسن چه گفت؟

نمکی وزیر بهداشت دو روز قبل از سخنان رهبر انقلاب گفت: اینکه برخی عزیزان در واکسن خارجی تردید دارند، باید این نکته را عرض کنم که بنده که الان در خدمت شما هستم امکان ندارد زیربار چنین دریوزگی بروم و بگذارم جان هموطنانم در معرض خطر قرار گیرد. ما هرگز اجازه نمی‌دهیم فرآورده‌ای وارد کشور شود که کیفیت پایینی داشته باشد.

به گزارش «نماینده»، سخنان رهبر معظم انقلاب درباره ممنوعیت خرید واکسن از از کشورهای آمریکا، ‌انگلیس و فرانسه به شدت در کانون توجهات رسانه ها قرار گرفت. این در حالی است که سعید نمکی وزیر بهداشت چهارشنبه هفته گذشته (دو روز قبل از سخنان مهم رهبر انقلاب درباره خرید واکسن) در یک نشست مجازی گفته بود:  در نزدیک به یکسال گذشته هرگز اجازه ندادیم ملت شریف ایران در رابطه با مدیریت کرونا و در شرایط سخت تحریم و فقدان منابع احساس حقارت کند. به محض اینکه دنیا اعلام کرده رمدسیویر، فاویپیراویر در کرونا تأثیر دارد، اقدام کردیم. هرچند که بعدها اعلام شد تاثیر مستقیم ندارد. 

*۸۰ درصد مرگ‌های‌مان مربوط به افراد بالای ۶۵ سال است

وزیر بهداشت که در نشست مجازی که با حضور ۷۰۰ نفری ائمه جمعه سراسرکشور برگزار شد،‌ در ادامه افزود: در رابطه با واکسن هم ما همانطور که عرض کردم معتقدیم که ان‌شاءالله تا پایان بهار واکسن ملی به عرصه تولید خواهد رسید. اما ما دو بحث جدی داریم، یکی اینکه به هر حال قسمت‌هایی از دنیا و همسایگان ما شروع به واکسیناسیون کردند و این فشار عمده‌ای است که به افکار عمومی ما وارد می‌شود که شاید ما به دلیل فقدان منابع و یا به دلیل بی‌توجهی به مردم از این مقوله سرپیچی می‌کنیم و صرف‌نظر. دوم اینکه ما معتقدیم واکسن اگرچه با این تغییرات جدید می‌تواند درصد اثربخشی‌اش کاهش پیدا کند، ولی برای گروه‌های آسیب‌پذیر مثل جمعیت بالای ۶۵ سال و افرادی که دچار بیماری‌های خاص و زمینه‌ای هستند مؤثر است.

نمکی گفت: مستحضر باشید که بالای ۸۰ درصد مرگ‌های‌مان مربوط به افراد بالای ۶۵ سال و افرادی که یک بیماری زمینه‌ای مثل دیابت یا فشار خون بالا دارند می‌شده است. فقط ۱۲ درصد از مرگ‌های ما افراد زیر ۶۰ سال و کسانی بودند که بیماری زمینه‌ای نداشتند. به همین دلیل ما هر چه زودتر بتوانیم این گروه آسیب‌پذیر را که در کشور ما جمعیتی در حدود ۱۳ میلیون نفر هستند را تحت پوشش واکسن قرار دهیم، میزان مرگ و میرهای ما به شدت کاهش پیدا می‌کند.

*اجازه نمی‌دهم زیربار دریوزگی بروم و بگذارم جان هموطنانم در معرض خطر قرار گیرد

نمکی در این نشست مجازی در پاسخ به سوال یکی از افراد در خصوص واکسن خارجی گفته بود: اینکه برخی عزیزان در واکسن خارجی تردید دارند، باید این نکته را عرض کنم که بنده که الان در خدمت شما هستم امکان ندارد زیربار چنین دریوزگی بروم و بگذارم جان هموطنانم در معرض خطر قرار گیرد. ما هرگز اجازه نمی‌دهیم فرآورده‌ای وارد کشور شود که کیفیت پایینی داشته باشد. این اولین اطمینانی است که بنده به عنوان اولاً متخصص این رشته و هم به عنوان کسی که تعهد اخلاقی به تک‌تک مردم این سرزمین دارم، می‌دهم. امکان ندارد اجازه بدهیم واکسنی وارد این کشور شود که برای مردم ضرر و زیان داشته باشد. اگر می‌خواستیم تاکنون هزار بار این کار را کرده بودیم و زیر بار این طوفان‌های توئیتری که طوفان راه می‌انداختند "چرا واکسن نمی‌خرید" و البته توسط برخی هدایت می‌شدند قد خم می کردیم. باید بگویم ما چنین بی‌غیرتی را تحمل نمی‌کنیم. هرگز دوست نداریم فرآورده‌ای وارد این کشور شود که با شئون این مردم سازگاری نداشته باشد. 

*کواکس مجموعه آمریکایی - اروپایی نیست

وزیر بهداشت همچنین تصریح کرد: نکته دیگر این است که یک سازوکاری تعریف شده در جهان به نام کواکس. کواکس مجموعه آمریکایی - اروپایی نیست، بلکه یک مجموعه‌ای از کشورهای جهان است که هیأت مدیره‌ای را تعیین کرده است که این هیأت مدیره به ساخت واکسن در دنیا  نظارت کند و اگر روزی روزگاری کسی واکسن ساخت و گفت برای خودم ساخته‌ام و به کسی نمی‌دهم، او را مجبور کنند به کشورهایی که در ساخت واکسن پیشرفتی ندارند، واکسن بدهند. ما در آن مجموعه هم شرکت کردیم اما تولیدکننده را خودمان انتخاب کردیم. ما از آمریکا و فرانسه به عنوان دو کشوری که عدم خرید از آنها مورد توجه هستند، خرید را ممنوع کرده‌ایم و برعکس، رفتیم به سراغ کشورهایی که از دیرباز با ما همکاری می‌کنند. ما ساخت واکسن در پاستور و رازی را سالهاست بعد از انقلاب با برخی کشورها انجام می‌دهیم و سبد کالا و واکسنی که انتخاب کرده‌ایم، با اختیار خودمان از بین کشورهایی است که مردم تردیدی در سلامت آنها و سلامت واکسن‌شان و ارتباط‌شان با ما نکنید.

نظر شما