شناسهٔ خبر: 166103 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

همه سهم ما از برجام اینستکس بود که به غذا و دارو ختم شد

مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه در مقابل همه اقدامات آمریکا و اروپا در برجام، کار خاصی انجام ندادیم و محتوای گام‌های کاهش تعهدات کامل نشد گفت: همه سهم ما از برجام اینستکس بود که به غذا و دارو ختم شد.

به گزارش «نماینده»،حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه 12 آبان) مجلس به عنوان نماینده طراحان طرح یک فوریتی «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» اظهار داشت: در برجام تعهدات و تکالیفی برای طرفین تعیین شد، تا زمانی که آمریکا در برجام بود به تعهدات خود عمل نکرد، با خروج آمریکا از برجام نه تنها تعهدات انجام نشد، بلکه تحریم‌های بیشتری نیز اعمال شد.

وی افزود: آمریکا تلاش کرد مکانیزم ماشه را عملیاتی کند و  اگر چنانچه ایالات متحده در اجرای مکانیزم ماشه موفق نشد، ولی اروپایی‌ها نیز خلاف نظر آمریکایی‌ها اقدامی نداشتند، قرار بود سهم ما از برجام رفع کل تحریم‌ها باشد، اما این اتفاق صورت نگرفت و همه سهم ما از برجام تنها اینستکس بود که آن نیز به غذا و دارو ختم شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عقل، منطق، شرع و عرف اقتضا می‌کند که ما نیز همانند طرفین مقابل عمل کنیم؛ در مقابل همه اقدامات طرف مقابل در برجام، کار خاصی انجام ندادیم و محتوای گام‌های کاهش تعهدات کامل نشد و اراده‌ای برای اجرای آن در برخی از موارد وجود نداشت.

وی با بیان اینکه منافع مردم اقتضا می‌کند که نمایندگان در اقدامی دولت را وادار کنند که از حقوق ملت دفاع نماید اظهار داشت:‌ ما با برجام تعهداتی را اجرا کردیم، اما طرفین مقابل به تعهدات خود عمل نکردند.

نماینده مردم قم در مجلس گفت:‌ در طرح یک فوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، تکالیفی برای دستگاه‌ها و دولت تعیین شده است ضمن اینکه مجلس دولت را موظف می‌کند سلسله اقداماتی انجام داده و فعالیت‌هایی که در برجام متوقف شده بود را مجدداً اجرایی کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: در مجلس انقلابی طرح مقابله به مثل باید پوزه دشمن را به خاک بکشد و حقوق مردم را زنده کند.

ذوالنوری با اشاره به اینکه طرح یک فوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها ابتدا به صورت سه فوریتی ارائه شد، اما با نشست‌های مختلف با طراحان طرح های مشابه نهایتاً طرح مذکور تهیه شد، افزود: مردم را نباید شرطی کنیم، جمهوری خواه و دموکرات سر و ته یکی هستند. بسیاری از دوستان معتقدند یک فوریت برای این طرح کم است.

نظر شما