شناسهٔ خبر: 164631 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شکست دیگری را به آمریکا تحمیل کرد

جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه آمریکایی‌ها یک شکست را در شورای امنیت مقابل ایران متحمل شدند، بیان کرد: آن‌ها می‌خواستند روابط ایران با آژانس را دچار چالش کنند، اما گزارش اخیر آژانس شکست دیگری را به آمریکا تحمیل کرد.

به گزارش «نماینده»، جلیل رحیمی جهان‌آبادی در خصوص گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران، اظهار داشت: ایران در طی سال‌های اخیر عضو فعال و موثر آژانس‌بین‌المللی انرژی اتمی بوده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: علیرغم همه فضاسازی‌هایی که علیه برنامه هسته‌ای ایران انجام شد، دیپلماسی و برجام سبب شد تا شفافیت و حقانیت برنامه هسته‌ای ایران برای همگان مشخص شود.

بعد از خروج آمریکایی‌ها از برجام، موجی از فعالیت‌های تخریبی علیه ایران آغاز شد

وی افزود: بعد از خروج آمریکایی‌ها از برجام، موج جدیدی از فعالیت‌های تخریبی علیه ایران آغاز شده بود و مدعی بودند که  ایران فعالیت‌های غیرشفافی در حوزه برنامه هسته‌ای خود دارد.

رحیمی جهان‌آبادی گفت: گزارش و بازدید اخیر بازرسان آژانس بین‌المللی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از نقاطی که مورد درخواست آن‌ها بود، نشان می‌دهد که ایران در تعاملات با آژانس روابط فوق‌العاده حسنه و شفافی را دنبال می‌کند و آنچه که مشکل ساز بوده، خروج آمریکایی ها بوده است.

عدم رعایت مفاد برجام از سوی ایران به دلیل عدم اجرای تعهدات کشورهای اروپایی و آمریکا در برجام است

نماینده مردم تربت‌جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر ایران فعالیتی را در قالب برجام انجام نمی‌دهد از جمله ذخیره سازی اورانیوم غنی سازی شده بیش از حدی که در برجام تعیین شده، به دلیل عدم اجرای تعهدات از سوی طرف‌های مقابل است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز به خوبی مطلع است که غربی‌ها، به ویژه آمریکایی‌ها مشکلات این چنین را در مسیر برجام به وجود آورده‌اند.

وی افزود: گزارش اخیر آژانس و بازدید بازرسان این نهاد بین‌المللی نشان می‌دهد که روابط ایران با آژانس و دیپلماسی هسته‌ای مسیر موفقیت‌آمیزی را طی می‌کند و این شرایط به کاهش فشارها و کاهش فضای منفی که آمریکایی‌ها علیه ایران ایجاد کرده‌اند، کمک می‌کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکایی‌ها یک شکست را در شورای امنیت مقابل ایران متحمل شدند و می‌خواستند آژانس را دچار چالش کنند، آن‌ها فکر می‌کردند شاید ایران چنین دسترسی‌هایی را به آژانس ندهد اما ایران وارد چالش نشد و بازدید آژانس تبعاتی نداشت و گزارشی علیه ایران منتشر نشد. این شرایط نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها باز هم شکست در مقابله با ایران شکست خورده‌اند

نظر شما